Evans i fortsatt Japan-ledning, Mikkelsen greppar WRC2-seger, Emil L. fick skjutsa Hyundais ”top dog” på Toyota Stadium, positivt rallymöte för Södra BF och ”back in the days”…

Om fredagen var högdramatisk på grund av skyfallsliknande regn i ”FORUM8 Rally Japan” så blev lördagen lugnare, trots att det även snöade på SS14. Uppenbarligen har förarna lärt sig hur lurig och oberäknelig den japanska asfalten är och därför anpassat tempot till detta. 

Foto: Okänd

Därmed kom de flesta i mål för dagen och efter SS16, återigen på Toyota Stadium med Esapekka Lappi som sträcksegrare. Elfyn Evans leder fortfarande med ungefär samma marginal (1.15,0) som igår mot Sebastien Ogier. En skillnad som kunnat vara minuten mindre om inte Ogier och Vincent Landais klockat in för tidigt till gårdagens avslutning på Toyota Stadium. Har inte hittat någon anledning till denna ”miss”, men det funderas runt om i rallyvärlden om det var Jari-Matti Latvala som beordrade/bad om detta, för att lyfta av lite tryck på Evans axlar?

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Kalle Rovanperä fulländar Toyota-dominansen med sin tredje plats, 1.40,6 upp till ledning. Långt hopp till fyran och bästa Hyundai, Esapekka Lappi som har en och en halv minut upp till Kalle. Intressantast nu är om sexan Takamoto Katsuta lyckas med sin målsättning att klättra upp till placering fyra. För detta krävs att han kör in 41 sekunder på Lappi. Till saken hör att även Katsuta har tidstillägg på över minuten och utan detta hade fjärde platsen varit säkrad.

Foto: wrc.com

Började med att lördagen var odramatisk i Japan men är inte säker på att alla håller med. Dagens första sträcka blev rödflaggad där flera av de först startande, bland annat Thierry Neuville kom ifatt en förbil på sträckan. Hur detta kan ske på VM-nivå känns faktiskt mer än märkligt. 

*

När vädret blev ”bättre” hängde inte WRC2-åkarna med lika bra i Rally1-åkarnas tempo vilket innebär att Andreas Mikkelsen ”rasat” från fjärde till sjunde totalt. Leder ändå klassen med 43 sekunder före Nikolay Gryazin och nästan åtta minuter före Kajetan Kajetanowicz. 

Foto: Skoda Motorsport

Nu har dessutom hemmaåkaren Osamu Fukunaga tagit sig in på Topp-5 och hade nu bara Heikki Kovolainen haft en växellåda som fungerat, hade mitt tips varit klockrent. Nu ligger finländaren över halvminuten efter Mikkelsen. Om Gregoire Munster kört i WRC2 hade det varit svinhårt mellan hans Fiesta och Mikkelsens Skoda. Futtiga 8,3 sekunder skiljer mellan de båda. Omstart för morgondagen klockan 23.05 i kväll med 7,5 kilometer långa ”Asahi Kougen1”. Samma sträcka avslutar sedan WRC 2023 där första bil ger sig iväg 06.05 vår tid.

*

Nästa helg skulle Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen kört franska grustävlingen ”Rallye du Var” med en Hyundai i20 Rally2 från 2C Competion, men nu har man dragit tillbaka sin anmälan. Detta efter att teamet inte verkade ha så bra ordning på sina grejor vilket gjorde att paret fick bryta ”Rallye Terre de Vaucluse” efter problem med drivningen. Om mina källor har klart för sig, så var Emils starter en plan där Hyundai Motorsport hade intresse och som inte alls var nöjda med utfallet från teamet.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu blev det istället flyg till Tokyo där Emil fick det stora nöjet och säkerligen värdefullt för framtiden, att skjutsa Hyundais allra högsta chef Jaehoon ChongTokyo Stadium. Inte bara denna ynnest utan Emil fick även göra detta i Hyundai i20 Rally1. Tror/hoppas att Emil har en ljus framtid hos koreanerna…

Foto: Hyundai Motorsport

*

Idag har det varit ”Rallymöte för Alla” i Hässleholm och där ett drygt 30-tal tävlande/arrangörer mötte upp. Ett möte som leddes föredömligt av Södra BF:s SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner. Började med en blick på året som gått där man plockat fram statistik på hur många fått som DM-poäng i Rally och RS.

Foto: Tommy Svensson

Känns inte meningsfullt att uppge exakt antal men att det i Skåne, Blekinge och södra Halland finns cirka 100 aktiva rallyåkare är nu fastslaget. Med detta är det därför föga produktivt att drömma om startfält på 130-180 DM-bilar som vissa fortfarande envisas med.

Foto: Tommy Svensson

Måste berömma Ola och Sebastian för deras nyktra syn på rallytävlandet och deras stora ambition/målsättning att i första hand utveckla tävlande inom distriktet. Att värna om de som redan tävlar och arrangerar tävlingar går som en röd tråd igenom hela deras engagemang. Delar helt uppfattningen och tror på att, först när detta är säkrat ska man börja jobba med att hitta nytt friskt blod i alla led, från tävlande till arrangerande. När det kom till 2024 lyftes en hel del tänkta nyheter för DM men då ännu inget är klubbat, väljer jag att inte förmedla diskussionerna. Risken är att jag då stökar till ännu mer i det redan lite röriga läget, där Ola/Sebastian även ska försöka få med Småland på samma tåg som Södra.  Så mycket kan jag dock säga att det som ”beslutades” i Hässleholm kändes väldigt bra och positivt, bara att hopas att mer än vi som var med på mötet, delar uppfattningen…

*

Fick upp detta i mitt FB-flöde och medge att bilannonser ”back in the days” var mycket trevligare än dagens där allt enbart handlar om miljö, hybrid, el, batterikapaciet, laddning, ja fan och hans mormor. Tänk att knalla in till ”Sydney Meeke Motorsport” och skriva på ett köpekontrakt för en Opel Manta 200 i Grupp B/400-stuk. Jag gjorde så 1984 hos Ohlssons Bil i Hörby men fick då nöja mig med en vanlig Opel Manta GT/E. Enda extra på detta vita fullblod var en graverad platta på instrumentpanelen med, ”Tommy Svensson Hörby”. Har altid varit glad för det lilla…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *