Trimmat 4WD med WRC-bilar näst störst i Östersund, Sääw vill inte bromsa och Milell byter skidor mot kart i Italien!

Med två dagar kvar av anmälningstiden till Östersund Winter Rally, SM-premiär 2014 ser det ungefär likadant ut som i en typisk SM-tävling fjol. Knappt sextio, eller exakt 59 förare fanns anmälda klockan 16.00 idag tisdag. Än en gång har jag varit ute och cyklat när jag ”läst över” tyngsta SM-klassen Trimmat 4WD. Det är inte den som är problemet som jag siat om, utan istället den ”otrimmade” motsvarigheten. Just nu futtiga fyra bilar och inte en enda av fjolårets toppåkare bland dessa. ”Hetaste” av de anmälda om man säger, är SM-sexan 2013 Joacim Carlström från Gullabo. Näst hetast är Jennie-Lee Hermansson som nu ska försöka ta upp manteln och bli landets snabbaste tjej efter att Ramona Karlsson lämnat.

*
Trimmat 4WD lockar mer än fyra gånger så många eller 17 förare. Storfavorit blir fjolårets fyra, Jerker Axelsson som både är duktig på att köra och som dessutom sitter i en potent WRC-Subaru. På pappret ende riktige utmanaren är Mats Jonsson som kör med gamla välkända kort, Johnny Johansson i högerstolen på ”Gamla Bettan”. BloggMatsBilden är från SSR 1999 men kunde alltså lika gärna varit tagen i fjol, samma Mats, samma bil och samma kartis, imponerande.

Mats WRC-Escort är, tror jag en extremt välanvänd men fräsch 95:a. Jerkers Subaru kan väl vara så där en fem-sex år nyare och samma sak med Rallytuskottets snabbaste medlem Mats Thorszelius WRC-Toyota. Ska man skoja till det lite, så knackar väl snart Appendix K-besiktigaren på dörren…
Om bilbeståndet är lite till åren i klassen känns det därför som en nystart när Lars Stugemo drar i gång nya R5-Fiestan och Mattias Jirvelius med den något äldre S2000-versionen. BloggSääwÄven Pelle Sääw hör ju hemma i detta gänget och som anmält sig med Skodan (bilden) och när jag träffade Pelle i Karlstad menade jag att detta måste ändå vara en vinnarbil i hans händer? Pelle skrattade.
Skodan är för gammal, men visst borde jag ändå kunna hänga med WRC-bilarna.
Men då krävs det att jag står upp och kör plus att jag skiter i bromsen totalt!
Undrar hur Pelle tänkte här, i mina ögon har han väl alltid stått upp och bromsen har jag aldrig märkt vara någon prioriterad funktion…

*
Två som har lämnat Otrimmat 4WD är Thomas Thunström och Robin Friberg som istället dyker upp bland bilarna ”med ställbara munstycke”. Robin är lite hemlighetsfull om framtiden på sin blogg, men mellan raderna kan man läsa att där är saker på gång. Kul, för köra bil kan dalmasen!

*
Allra största klassen är föga förvånande den klass som en del vill plocka bort från SM ( även jag själv är lite tveksam till om det är runt tjugo år gamla Volvobilar som är framtiden…). Får ofta mothugg om detta från klassens profiler som menar att det är de här bilarna som publiken vill se ute i skogen och på detta har jag i egentligen ingen annan uppfattning. Men om tanken med SM är att det ska vara en språngbräda för både sporten och deltagarna mot högre höjder, då är jag mer skeptisk…
Här finns dock de flesta profilerna från SM i fjol anmälda och glädjande nog en skåning, Rickie Borgström som kommer med ny co-driver i form av ”debattglade” Anders Åberg från Hässleholm. Blir en intressant kombination att följa!

*
Tunn är Otrimmat 2WD med enbart sex anmälda och dessvärre är de flesta fortåkarna från i fjol ännu inte anmälda. Saknas gör t.ex både Mattias Adielsson och Emil Bergquist däremot försvarar Erik Telehagen/Nina Jonasson de sydsvenska färgerna med Hondan. En snabbanalys av startfältet ger att Växjöparet blir en riktig lågoddsare i mina ögon.

*
Det faktum att Junior-SM fick köra premiären till halva startavgiften blev ingen braksuccé, än så länge bara åtta anmälda. Bland dessa nykorade Sprintmästaren Pelle Willén med Miriam Walfridsson i högerstolen. Får passa på att be om ursäkt Miriam, att jag inte kände ingen dig när vi träffades i Värmland. Skyller på att du hade både vintermössa plus kapuschongen uppfälld, du är lättare igenkänd med hjälm på…

*
Det riktiga sorgebarnet i Jämtland om två veckor är klassikerna då Riksmästerskapet ingår. Fem bilar anmälda i det som borde vara ”elitserien” för gamla rallybilar, nu känns det tråkigt nog mer som ”lingonserien”. Vad är det egentligen som har gått snett med RM kan man ju undra? Tycker uppriktigt synd om alla som lagt och lägger ner tid, kraft och energi på att fixa status till klassikerna. Vad är det man säger, otack är världens lön!

*
Fick en ”käftsmäll” av f.d Hässleholmaren och flitige bloggläsaren Björn ”Skoda” Nilsson som numera hittas i Spanien. Detta apropå texten om Max Vatanen och nya DMACK-cupen. Björn skriver,
Hola, Tommy!
För många ”cañas” när du varit på ”Holmarna”? Jag menar, om du har frågor, fråga sambon. Kanarieöarna är en del av Spanien, men ingår däremot inte i EUs Schengenavtal.
Detta innebär så klart att Spanien har tre förare i DMACK-serien och inte två som du trott.
För övrigt betecknas inte amerikanska Budwieser  som öl, utan något som kommer ut från en katts bakdel.
Lycka till i ”Toddes” högerstol!
Björn Skoda Nilsson
Iberiska halvön”
Vad svarar man på detta? Vet inte ens vad ”canas” betyder kan det vara kannor och vad skulle där då varit i dessa som kunde påverkat mig? Däremot vet jag att Kanarieöarna tillhör Spanien, böjer mitt huvud…

*
BloggMilellNär andra kränger på sig skidor under sportlovet sticker Noah Milell till Italien med sin kart. Årspremiär blir det för honom i ”Winter Cup”South Garda banan i norra Italien.
-Det stämmer och jag är mycket tacksam att jag får denna möjlighet. Det skall bli riktigt roligt att få inleda tävlingssäsongen så här tidigt på året, och i en sådan stor tävling, säger Noah.
Winter Cup på South Garda i Italien är en klassisk start på den internationella säsongen. Tävlingen körs för nittonde gången och hela 88 konkurrenter väntar för Färlövskillen
-Alla de bästa är här, fortsätter JP Racing föraren som anländer till Italien redan nu på torsdag. En vecka innan det är skarpt läge.
Lite oro finns också så här tidigt på säsongen
-Överladdning är väl inte helt ovanligt vid en premiär, men det gäller att fokusera och försöka hålla huvudet kallt, säger Milell.
Winter Cup, hörs onekligen som att pappa Niklas kan få nytta av det ”stickade tvåmanstält” han brukar använda som huvudbonad…

4 svar på “Trimmat 4WD med WRC-bilar näst störst i Östersund, Sääw vill inte bromsa och Milell byter skidor mot kart i Italien!

  1. Ja du Tommy.Åka i Östersund blir det förmodligen vi får hoppas att det blir lite mer Media på oss klassiker för i Svenska var det inget att tala om bara utfyllnad vad hade det rallyt varit utan klassikerna.Det jobb du gör för gammelbilarna är värt mycket.

  2. Du skriver att Rickie Borgström skaffat ny kartläsare, men har han inte skaffat ny bil också? Han sålde väl 240:n i höstas. Vad ska han köra med i år?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *