Kubica straffas, ny Vatanen i WRC (?), pionjärprojekt med S60 i rally och Bryggaren körde en ”skitbil”…

Ingen undgick väl Robert Kubicas WRC-debut i Rally Sweden där Fiestan mot slutet var mer av än på vägen. Värst var det när han för andra gången åkte av framför Mads Östberg och struntade i likhet med de övriga WRC-åkarna (vad jag la märke till iallafall..) att sätta ut varningstrianglar. BloggKubicaPubliken fick precis upp bilen på vägen efter en kurva där Mads Östberg kom med full attack. En enda vilsen åskådare viftade lite menlöst ner Mads innan kurvan där plötsligt en polsk Fiesta plus publik fanns ”all over the road”. Med bara någon futtig centimeter till godo lyckades norrmannen rädda ”en publikröv” plus en polsk WRC-Fiesta. I mål skakade han bara på huvudet över polackens eller som han sa ” en Formel 1-förarens” beteende. Nu blev där efterspel av incidenten där både Kubica och co-drivern fick en kraftig reprimand då domarna ansåg helt rätt dessutom, att de inte följt tävlingsreglerna. Nu måste de båda vara med på två säkerhetsmöten arrangerade av FIA

*
Är det dags för en ny Vatanen i WRC? Frågan känns faktiskt lite het nu när ”Escortfantomen” Aris son Max är en av de tolv förarna i nya DMACK Fiesta Trophy. Tyvärr finns ingen svensk med bland de tolv förarna som annars kommer från elva olika länder. Enda land som dubblerar är Spanien genom svenskklingande Nils Solands och José Suarez. Alla utom Max är totalt okända för mig men bland de mer exotiska förarna finns Libanesen Nicolas Amiouni, Yeray Lemes från ”kanarieholmarna” och så en kanadensare vid namn Leo Ulrich.
Serien börjar i Portugal för R2-Fiestorna därkanske inte så överraskande alla körs på däck från DMACK. Att Max Vatanen siktar på seger och därmed full WRC2-säsong 2015 som är priset.
– Detta är bästa möjligheten för en ung förare som jag att få riktig WRC-erfarenhet och utveckla min karriär, menar Max Vatanen.
– Konkurrensen kommer att bli intensiv, vi får chansen att imponera på ”rätt” folk och siktar på att vinna hela serien!
Som vanligt synd att ingen svensk fanns med i listan, får väl hålla tummarna för Max plus Nils så klart, svenskare namn finns ju knappast…

*
Riktigt spännande är väl en bra beskrivning på smålänningarna Fredrik och Roland Eidhalls nya projekt, att bygga rallybil av Volvo S60 (detta guldfärgade exemplar blir därmed pionjär i rallyskogen). BloggS60Roligt att Eidhallarna väljer att bygga rallybil för ”vanlig plånbok”, annars är det numera oftare projekt med massor av nollor som avtäcks inför trånande blickar från omgivningen.
Bilen en 2001:a är nyklassad i Grupp E och i april ska den för första gången få känna grus under hjulen, berättar Roland som blir den som ska köra nybygget. Fredrik fortsätter med 940-VOC:en men ska komplettera med ”FWD”.
Det kommer att bli riktigt roligt att få visa upp S60:n i rallyskogarna. Bilens effekt/viktförhållande är optimalt för Grupp E, S60:n är dessutom ca 30cm kortare än en Volvo 940, vilket inte gör saken sämre., menar de två Skillingarydsförarna.
– Lägg därtill ett fantastiskt avgasljud från den 5-cylindriga motorn, så är vi övertygade om att kunna attrahera rallypubliken i de svenska skogarna och även vara konkurrenskraftiga i Grupp E!

*
I förmiddags ringde ende svenska deltagaren i The Winter Trial, Åke ”Bryggaren” Andersson upp och ville gärna förklara hans och Hans Sylwans blygsamma insats.
– Vi körde en riktig skitbil, menade Bryggaren och syftade på den vita Saab 99:an.
Meningen var att paret skulle använt en MGA 1600 som även körts i det historiska Monte Carlo Rallyt, men tyvärr rasade den på tyska autobahn på väg hem till Sverige. Goda råd blev plötsligt dyra men ändå lyckades man hyra den Saab som f.d ryske Saab profilen Vladimir Antonov körde i Midnattssolsrallyt för något år sedan. Dock inget lyckat val skulle det visa sig.
Började krångla nästan direkt, bland annat ville bilen inte starta och vi fick även bogseras in till Karlstad, berättar Bryggaren.
På detta missade vi tre sträckor där vi drog på oss maxtid och självklart var borta från allt vad toppstrid heter.
BloggBryggareSylwanMen att kombinationen Bryggaren/Sylwan, är lyckad sedan spelar ingen roll om det är Hans eller Anna i högerstolen, bevisades ändå.
Av de sex etapper vi faktiskt körde vann vi två totalt så nog hade både Hans och jag koll på läget, skrattar den 73-år unge Uppsalabon.
Annars kan inte annat än ösa beröm över sina noggranna ”kontorister” i högerstolen.
Hans är jätteduktig och lika bra är Anna som åkte med mig i Monte Carlo i replikan av Ewy Rosquists Mercedes 220, berömmer han och fortsätter.
Måste även berömma tävlingen, väldigt trevlig och proffsigt synd bara att bilen var en rishög, det går ju inte att trolla precis…

*
När vi ändå är inne på beröm så missade jag mycket ( det mesta om jag ska vara ärlig) av SVT:s sändningar under Rally Sweden, blir så när man står mitt i smeten. Men har ändå inte undgått att få höra allt beröm man öst över SVT:s Maria Wallberg. BloggMariaNormalt sköter hon simsändningarna i SVT Sporten och är även rösten när det är t.ex ”Hästavickan” i Stockholm. Nu visade hon att även rally är en sport hon fixar med rätt uppbackning.

Jag skäms Maria över att jag glömde bort dig när jag berömde dina killkolleger…

 

 

 

 

 

6 svar på “Kubica straffas, ny Vatanen i WRC (?), pionjärprojekt med S60 i rally och Bryggaren körde en ”skitbil”…

  1. En upplysning!
    In i skamvrån! Dina ofta besökta ”Kanarieholmar!” ingår i Spanien! Alltså finns det TRE spanska förare i DMACK-serien.

  2. Bryggarn’ vann även ett av tävlingens förarprov på is. Detta i konkurrens med ett gäng norrmän som hade bilar som gick hela tiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *