Mads och Mikko vill flytta Rally Sweden, WRC2-vinsten blev inte billig för Tidemand och Asterhag i Se&Hör!

Vad händer nu? Efter flera år med med perfekta förhållande i Rally Sweden kommer ett litet bakslag med mildväder, men långtifrån katastrof. Direkt kraxar olyckskorparna och får dessvärre även medhåll av både BloggMads BloggMikkoMads Östberg och Mikko Hirvonen i en artikel hos Autosport. Den gamla och för mig orealistiska tanken på att flytta till Östersund får nytt liv.
Jag tycker att tävlingen ska flyttas till Östersund att det skulle vara en bra idé, säger Östberg.
– Här finns faciliteterna för att köra rallyt plus även passande vägar!
Hirvonen håller med.
– Finns alltid en liten risk med den här tävlingen men OK de två senaste åren har inte varit så tokiga (? min undran) men man vet aldrig riktigt före tävlingen hur det ska bli.
Han fortsätter.
Det är inte så kul att köra på grus och utan snövallar….
Glenn Olsson, VD för Svenska Rallyt kontrar direkt.
Det finns inga tankar på att flytta rallyt norrut, slår han fast.
– Om vi flyttar milen norrut till Östersund är vädret nästan det samma. Ska vi flytta måste vi flytta långt, långt mer norr ut upp i fjällen och där finns inte hotell tillräckligt.
Glenn avslutar.
Vet inte om det ens är en fråga det här, vi hade vinter och de senaste åren har vi haft is tillräckligt…
Stå på dig Glenn, du har full support från Motorbloggen och vad blir nästa rally som ska flyttas? Monte Carlo fick för mycket snö i år, det måste flyttas längre söderut. I Wales och hela England kan det vara dimmigt kanske läge att flytta till Holland eller något annat dimmfritt ställe Nej, lägg ner det här snacket…

*
Nu laddar Pontus Tidemand för premiären i WRC2 i Portugal, men det verkar strula en del enligt Värmlands Folkblad. Priset för Junior-VM i fjol var sex fria tävlingar i WRC2 2014, trodde man. Tydligen hade man missat det finstilta som innebar att Pontus själv skulle svara för driftskostnaderna i de sex tävlingarna. Bil och däck var gratis, men resten…
– Vi blev väldigt förvånade när detta kom fram, berättar Erik T Veiby Even Management för VF.
Nu kommer det att kosta Pontus mellan 30- 40 000 euro per tävling.
Vi jobbar för att få till det och har även lite kontakt med Internationella bilsportförbundet för att se vad vi kan få till eftersom det inte var helt tydligt vad som gällde. Men att vi kommer till start i Portugal är nästan helt säkert, vi behöver bara lite mer budget, säger Veiby.

*
Ännu ett nytt hett namn till rallycrossen, den här gången världsmästaren i Formel 1 1997, Jacques Villeneuve. Med en Peugeot 208 för brittiska Albatec Racing ska han köra i nya Rallycross-VM och spruta grus bland annat i Höljes.
Det är otroligt spännande för alla som är inblandade i mästerskapet, berättar Martin Anayi, vd för rallycross-VM i ett pressmeddelande.
Som tidigare F1-världsmästare, Indianapolis 500-vinnare och Indycarmästare är Jacques en riktig motorsportslegendar och hans framgångar på banan samt hans personlighet vid sidan har gett honom kultstatus över hela världen.
Jacques själv tycker det ska bli spännande.
Vi hade ett väldigt framgångsrikt test i Frankrike och var väldigt imponerad över kvalitén i laget, speciellt den mekaniska delen. Påminde om min tid inom Formel 1.

Rallycross-VM tar sin början i Portugal den 3-4 maj.
Tänk honom i Värmland, stort är bara förnamnet!

*
Nu får Emil Bergkvist sällskap i tyska ADAC Opel Rallye Cup av Oscar ”Vrena” Johansson berättar ”Mera Motorsport”.
Jag har åkt Volvo i Tyskland tidigare och jag har lite tyska kontakter. Dessutom har jag alltid gillat tävlingarna i Tyskland, de har stora välarrangerade tävlingar, säger Oscar Johansson från Nyköping.
Dessutom är det bra prispengar och en bra ordnad cup. Bilen var inte överjävligt dyr heller…
Vid sin sida kommer Oscar att ha Martin Andersson från Götene som vanligt.

Tanken är att vi ska köra hela säsongen. Höjdpunkten blir den tyska VM-deltävlingen som ingår i cupenMålsättningen är att kriga i toppen, menar Oscar.

Det mesta är nytt så det är svårt att veta hur man står sig i konkurrensen och jag har ganska dålig uppfattning om hur de andra i cupen åker. Men från vad våra kontakter i Tyskland sagt så tror de att vi ska kunna hänga med bra!

*
BloggAsterhagLänge sedan man hörde ifrån Toytafriskusen Leif Asterhag men plötsligt händer det som det sägs i Trissreklamen. I senaste Se & Hör av alla tidningar, skrivs det om ”Leffe” som numera bor ihop med ”Melodifestivallåtskriverskan” Ingela ”Pling” Forsman. Paret har t.o.m köpt ny lägenhet ihop på Kungsholmen enligt skvallerblaskan. Huruvida ”Rallykungen” som det står i rubriken, planerar rallycomeback kanske med Pling i högerstolen förtäljs dock inte.

7 svar på “Mads och Mikko vill flytta Rally Sweden, WRC2-vinsten blev inte billig för Tidemand och Asterhag i Se&Hör!

  1. Tråkigt att Mads och Mikko fäller denna typen av kommentarer – om de nu har sagt så? Kan ju vara en frisering av Autosport som plockar ut de delar av intervjun som de tycker är säljande.
    Sen undrar man ju hur senaste numret av Se & Hör hamnade i dina händer? Gult kort på det!

  2. Tycker du har helt fel när det gäller att flytta rallyt norrut! Östersund har allt som ett VM-rally ska ha! Bra vägar, mycket snö och rejäla isvägar. Som VM-förarna ska dom inte behöva åka på grus med sina isdubbade däck. Och den jämförelse du gör med Monte är bara löjlig!
    Kom upp till Östersund så ska jag bjuda dig på en resa på riktiga vintervägar! Vi har vinter och riktiga vägar som passar sig för ett vinterrrally!

    1. Hej Micke.
      Du har säkert rätt med vinter och Östersund, nu hände detta ett år och vad är garantin att det händer igen nästa år? Om så blir fallet vad är garantin att Östersund har iskyla medan det är varmt i Hagfors. Nej glöm detta med flytt. Blir det flyttning av rallyt så blir det till något ställe där inte svenska pengar gäller. Finns redan många starka krafter som vill placera vinterrallyt i Ryssland t.ex och ju mer vi själva tjafsar om detta desto gladare är dom…
      MVH
      Tommy

  3. Kom på en sak till: Om vi ska ha ett Vinterrally i Sverige ska det köras på is/snö och inte på grus, det är vad de flesta VM-förarna vill göra! Värmland har haft tur i två år, men kan vi lita på det? I år blev det en flopp!

  4. Varför gnälla , försöker dom skylla på att dom skulle åkt fortare i Östersund så behöver dom bygga upp sitt självförtroende. Hirvonen känns som han hamnat i utförsbacken o Mads fick stryk av Mikkelsen!!!

    1. Hej.
      Inte utan att jag tror att du är nära pudelns kärna. Har inte hört något från VW-gänget och detta kan ju styrka din teori!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *