Transportstyrelsen vill luckra upp SBF:s ”monopol”, funktionärer med egen klubb i ”UK”, Suninens mål ”att förstöra bilen”, 29 bilar i Safari varv 13 i WRC2, Jemba-noter även i Sigtuna och Lexe imponerade i sin 29:e Vasaloppstart.

Idag släppte Transportstyrelsen sina speciellt av SBF-motståndarna, efterlängtade synpunkter på ”tävlingsbilar på väg”. En diger lunta A4-papper som nu TS vill ha in synpunkter på senast den 17 april. Nu är jag inte överdrivet intresserad av den i mina ögon olustiga fajt som under flera år utspelats inför öppen ridå mellan Joki & Co och SBF. Men så mycket har jag ändå sugit till mig ur dagens besked, att SBF:s ”monopol” på att bedriva tävlingsverksamhet och ha kontroll över de bilar som används, nu punkteras. 

I ”Konsekvensutredningen” går det att läsa bland annat:

1. Föreskrifterna blir konkurrensneutrala så att standardrallybilar och tävlingsrallybilar även får användas i tävlingar arrangerade av andra arrangörer än endast Svenska Bilsportförbundet. 

2. Beskaffenhetskravet för standardrallybilar ändras så att ägaren inte behöver ha en aktiv tävlingslicens från Svenska Bilsportförbundet för att bilen ska vara godkänd.

3. Tävlingsregler, specifika tekniska krav för tävlingar, som beslutas av Svenska Bilsportförbundet eller internationella motorsportsorganisationer tas bort ur föreskrifterna och ersätts med generella krav på anpassningar av fordonen för tävlingsbruk.

4. Tävlingsrallybilar ska godkännas och registreras genom registreringsbesiktning enligt 5 § lagen om fordons registrering och användning (2019:370) 

Nu är detta ute på remiss och jag skulle bli förvånad om inte dagens regler kommer att ändras i den riktning som TS föreslår/önskar. Sedan återstår att se hur detta kommer att fungera i verkligheten, till exempel hur många rallyarrangörer som väljer bort  att fortsätta med SBF:s regelverk mot en trots allt helt oprövad framtid? 

*

Att funktionärer i rally ja all motorsport, blir allt färre och dessvärre även äldre, innebär ett stort problem för sporten. Inget nytt för så här har det sett ut i många år och vad jag förstår är där ingen vändning i sikte. På lördag har DRIVE VXO licenskurs för förare/kartläsare i Uråsa med glädjande nog runt 80 deltagare. Tänk om det också kunnat arrangeras funktionärskurs för nya friska grabbar/tjejer med samma fina resultat? 

Detta med funktionärer är troligen ett problem ”world wide” men kanske har britterna hittat en väg för att komma  tillrätta med situationen? Här har bildats ”British Rally Marschals Club”, en  organisation med ett enda syfte att ställa upp och hjälpa till vid rallytävlingar över hela öriket. På deras FB-sida efterlyses frivilliga för att hantera olika positioner i en tävling, allt från att ingå i tävlingsledningen ner till icke minst viktigt, vägvakter.

Bara en tanke att detta kanske också skulle kunna funka här…

*

Medan nya Toyota Yaris GR Rally2 och lite mer utprovade Rally2-kompisarna Skoda Fabia och Citroen C3 Rally mer eller mindre går som tåget (ursäkta, en dålig jämförelse) har Hyundai haft det lite tuffare med i20 Rally2. Nu verkar det mer och mer som att man även i Alzenau insett att ska man sälja bilar, måste de också kunna visa upp resultat. 

Än har inte Teemu Suninen gett sig in i WRC2 på allvar vilket enligt plan ska ske efter kommande Safari och då i ”Vodafone Rally Portugal”. Därför håller Teemu i hop med ingenjörerna på med hårdtester av bilen på ”rhough roads”.

I praktiken försöker vi förstöra bilen, vilket också är fysiskt jobbigt för kroppen när man gör det två-tre dagar i rad, förklarar Suninen för rallit.fi.

Inte bara kaross, fjädring och stötdämpare som får bekänna färg, även motorn är satt under lupp.

Vi måste ha en motor med bra vridmoment, kraft och som dessutom är lättkörd, menar han. 

*

I ”Safari Rally Kenya” är där drygt dussinet anmälda i WRC2 och då kör faktiskt två av dessa Hyundai i20 N Rally2. Redan känt var att Nicolas Ciamin skulle ställa upp men när ”Entry List” släpptes i dag så fanns även lillebror Munster, Charles med i listan. 22-åringen är troligen en av de med mest tävlingar med i ryggen med i20 Rally2, under fjolåret körde han 14 rally med bilen och målgång i 13 av dessa. 

Foto. Skoda Motorsport

Oliver Solberg/Elliot Edmondson tar starten i Kenya som ett smart drag för nya friska poäng i jakten på VM-titeln. Kul också att man får sällskap under Toksport-tälten av Gus Greensmith/Jonas Andersson som det annars varit väldigt tyst om sedan ”CER” i  slutet av oktober. Nu ska paret värma upp i helgens Spanska Supermästerskap och ”Rally Tierras Altas de Lorca” inför Kenya.

Foto: orlen

I fjol vann Kajetan Kajetanowicz WRC2-klassen vilket sedan gav både poäng och motivation så att 44-åringen var med i toppfajten hela vägen till slutet. I Rally1-gänget är där inga nyheter mer än att greken Jourdan Serderidis åter sitter i en Ford Puma Rally1 efter att i ”Monte” kört med sin egen VW Polo R5. Totalt 29 anmälda vilket måste innebära en lägre gräns för vad som är acceptabelt för WRC-status.

*

Simrishamns MK blev först ut här nere att anlita Arne Johansson med sitt notsystem ”Jemba”. Med hjälp av Anders Åberg blir det därför premiär för ”datanoter” i Södras Rally-DM men redan helgen efter (20 april) följer Sigtuna RC efter i ”Aspgren Bygg Sprinten”. Här är det dock Jörgen Joons som ska göra grovjobbet även om det blir med ”Jemba Inertia Based Notes System.”.

*

Motorbloggen vill gratulera blekingska co-drivern Kalle Lexe som i går genomförde sitt 29:e Vasalopp på den imponerande tiden fem timmar och 30 minuter.

Foto: privat

För att sätta detta i lite perspektiv så var ”Olofströms Stolthet” bara lite över 1.30 långsammare än proffsåkare och vinnaren Torleif Syrstad. Än mer imponerande för mig som har ett pris från ”Snöstjärnan” 1964. Då körde jag knappt tre kilometer och det lovar jag, det var riktigt jobbigt…

2 svar på “Transportstyrelsen vill luckra upp SBF:s ”monopol”, funktionärer med egen klubb i ”UK”, Suninens mål ”att förstöra bilen”, 29 bilar i Safari varv 13 i WRC2, Jemba-noter även i Sigtuna och Lexe imponerade i sin 29:e Vasaloppstart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *