Citroën avvaktar inför WRC-beslut, Pernilla S. hyllas av DirtFish, Sordo och Öberg kör Pikes Peak, finsk klassiker gör comeback, tjuvträning riskerar rallystopp, nästan tio mil SS i SSR Weekend och ”Tulipanros” är svår att odla…

Även om det fortfarande finns många frågetecken att räta ut efter förra veckans lätt omskakande nyhet från FIA att hybrid-eran är över efter WRC-finalen ”Rally Japan” i november, så börjar det ändå röra på sig i leden. Bland annat har Citroën genom Stellantis Group sagt sig avvakta inför en eventuell nysatsning i WRC som man lämnade 2019. Nu menar Didier Clement från Citroën att det än så länge enbart rör sig om ett pressmeddelande och så länge inget officiellt besked kommer, väljer han att ligga lågt.

Foto: Citroën Racing

– Alla hos FIA förstår att det krävs åtgärder för att förändra dagens situation som också diskuterats länge mellan alla  inblandade, säger Clement till franska Rallye Sport.

På en rak fråga hur han (Citroën) ställer sig till beslutet så konstaterade han bara, ”intressant”. Clement menade också att det kommer att ta lång tid innan det slutliga beslutet klubbas

Man måste till exempel få regeldetaljer ner på millimetern, så det är svårt för mig att officiellt reagera på det här skedet.

Att Citroën och Stellantis Group är intresserad av att synas i rally är tämligen uppenbart med egna serier/cuper för sina märken Citroën, Peugeot och Opel. Första namn i WRC2 för Citroen är Yohan Rossel som vann premiären ”Rallye Monte Carlo”. För honom väntar närmast Kroatien, Portugal och Sardinien.

*

När Pernilla Solberg i ”DirtFish Women in Motorsport Summit” avslöjades som ny ordförande i  ”WRC Commision” blev nog många ändå lite förvånade över att FIA hade så höga tankar om ”Olivers mamma”. En som inte blev förvånad tvärtom, menade att det var ett klockrent val var krönikören hos DirtFish David Evans. Han skriver.

Hennes entusiasm är fullständigt smittsam och bara överträffad av hennes arbetsmoral, hon slutar helt enkelt inte!

Evans menar också att ”rallyvärlden kommer att känna den fulla kraften av hennes förmåga att göra saker bättre. Och att göra saker rätt”.

Han har följt Pernilla så långt tillbaka som när hon kämpade med  sin Mitsubishi i såväl Brittiska Mästerskapet  som WRC:s Grupp N-klass. År som stärkt honom i hans tro att ”hon är speciell” på ett positivt sätt. Som svensk så känner jag mig stolt över att ha Pernilla på en så här hög position inom mansdominerade FIA.

*

Hyundais trogne förare Dani Sordo har i år på eget initiativ, ett mycket begränsat WRC-program. I ”Vodafone Rallye Portugal” förväntas den snart 41-årige spanjoren att göra kanske årets enda start, att jämföras med de sju han gjorde 2023.

Istället kikar han på lite andra aktiviter på fyra hjul och klart är start i ökända och mytomspunna ”Pikes Peak” den 23 juni. Med sig i USA för den 102:a upplagan av backtävlingen har han Paul Dallenbach och Robin Shute medan den fjärde föraren i den elektriska Hyundai Ioniq 5N ännu inte offentliggjorts.

Ser även att värmlänningen Dan Öberg för andra gången är anmäld för ”Race to the Clouds” med VW Polo RX uppför den knappt två mil långa backen.

*

Sordo lär missa ”WRC Rally Finland” och då även återkomsten av ikonen bland de finska sträckorna ”Ouninpohja”. De senaste sju åren har den valts den bort av logistiska skäl, men nu är den tillbaka och rallyfans över hela världen jublar.

*

Över till något mer tråkigt och dessvärre inte helt ovanligt även på våra breddgrader, ”tjuvträning”. I kommande  ”ADAC Rallye Erzgebirge” med bland annat skånskt deltagande i form av Simon Andersson/Jörgen Jönsson, är problemet så omfattande att arrangören hotar med att ställa in rallyt.

Man skriver, ”Vi får just nu gång på gång klagomål gång på gång från myndigheter och privata väghållare att på avsnitt av specialsträckor som nu används för vanlig trafik även noteras rallydeltagare. Vi kommer konsekvent vidarebefordra de officiella nummerplåtarna som vi får information om samt fotografier, till ansvariga brottsbekämpande myndigheter!”.

Lite kul för en Hörbybo är att man på sin Facebook-sida använder en bild från när Tom Kristensson/Henrik Appelskog körde rallyt som deltävling i Opel Adam Cup.

*

Nu har inbjudan släppts till ”SSR Weekend”, 9-11 maj, premiär för Sydsvenska Sprintrallycupen under torsdag/fredag medan lördagen är vikt för MAS Rallycup och VOC Mekonomen Rally. Inbjudan finns att läsa i sin helhet på resultatservice.com 

Kör man hela helgen, alltså alla tre tävlingarna får man 95 kilometer SS på en totallängd på 285 kilometer och allt kring Millebygden Arena där den centrala serviceplatsen finns. 

*

Blev lite återkopplingar i mailkorgen på gårdagens besked att Transportstyrelsen vill ha in remissvar på sina tankar kring rally och tävlingsrallybilar. Nerkokat är det så att Svenska Bilsportförbundets ensamrätt för att arrangera rallytävlingar och hantera de bilar som deltar där, inte längre blir det som kommer att gälla om TS får som dom vill. Istället öppnas det upp för andra aktörer att arrangera tävlingar och även hantera där deltagande bilar. Många har sett framemot detta, för dom är det nu lite ”Sesam öppna dig” när landet ligger öppet för nya aktörer vid sidan av SBF-klubbarna. Ledordet i den här frågan från de som inte ”gillar” SBF, har varit att förbilliga tävlandet både för tävlande och arrangörer. Fick ett mail från en tävlingsledare som undrade, hur ska detta ske rent praktiskt? Detta fick mig lite nyfiken så jag kollade med en tävling där jag har viss insyn, ”TV-Svängen” 2022. Enda kostnad till förbundet (Södra BF) var Tillståndsavgiften på 2 000 kronor och ersättning till Domarna med 670  kronor. Detta ska då jämföras med väglagning, säkerhet och tidtagning/resultat som hamnade på totalt runt 150 000 kronor. En summa som är svår att pruta ner mer än marginellt utan att sänka kvaliteten på hela tävlingen. En målsättning som aldrig framskymtat i debatten, tvärtom ska tävlingarna göras både billigare, rättvisare och bättre av nya arrangörer. Hur detta i praktiken ska göras har jag inte lyckats hitta lite som ”Tulipanros”, enkelt att säga men betydligt svårare att odla fram. Eller så har jag kanske helt fel…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *