Toyota kör två bilar i Monte, Johan K. vill uppåt i RallyX, Bagge för Opel Sverige-rally i Danmark och sluta gräv graven…

Även om där är mycket kvar av årets WRC-säsong är där inte långt till premiären 2017 som lär bli en av de mest spännande i moderna tid. Med nytt tekniskt reglemente, läs ännu snabbare bilar med ännu bättre väghållning och med detta följer också tråkigt nog ännu högre hastigheter i rallyskogen. Vet att det är som att svära i kyrkan men jag vidhåller att just problemet i sporten är inte att det går för sakta. Tvärtom menar jag att det går åt h-e för fort och då menar jag överallt, från WRC ner till C-föraren i sin ”trötta” VOC-bil. Räcker att kolla på senaste tävlingen Gruvrundan där just en VOC-åkare gjorde en våldsam krasch med personskador som resultat. Skador som kommer att kräva lång tid att läka och detta i en ”trött” VOC:are…

*
Bloggtoyota kopiaSpänningsfaktorn är kanske allra störst hur Tommi Mäkinen lyckas med Toyotas comeback i WRC och där nu allt pekar på att Esapekka Lappi är en av Toyota Gazoo Racings förare till nästa år. Vem han får vid sin sida i Rally Monte Carlo är fortfarande oklart men att det bara blir två bilar i premiären bekräftar Mäkinen i finska YLE. Han vill först se hur pass snabb Yarisen är innan en tredje bil är aktuell. Så tidigt så att där finns tre Yaris-WRC redan till Torsby i början av februari verkar inte aktuellt. Tidigast framåt april-maj tror Mäkinen det kan bli aktuellt med en tredje bil i WRC.
Han berättar också att han gärna sett Hyundais Thierry Neuville i sitt team som är en av få toppförare som ännu inte har kontrakt för 2017. Här har finnen dock tuff konkurrens, Hyundai vill behålla belgaren medan Citroën vill locka över honom att ta plats vid Kris Meekes sida. Skulle inte heller förvåna mig om Malcolm Wilson önskar come back i en av hans Fiestor…

*
BloggVolkswagenMycket efter senaste Rallycross-VM har handlat om Petter Solberg och Anton Marklunds hårdhänta date i Kanada men nu är detta historia och i helgen är det dags för nästa ”round” i VM. I franska Lohéac kommer Volkswagen RX Sweden med hopp om nya toppresultat. Efter den här helgen återstår bara fyra deltävlingar Spanien, Lettland, Tyskland och finalen i Argentina.
Efter Kanada leder Petter Solberg med Mattias Ekström som tvåa och bara en nerväxling efter i tabellen. Upp till tredje placerade Andreas Bakkerud har Johan Kristoffersson bara tre poäng och dom ska plockas i Bretagne är det tänkt.
Efter deltävlingen i Norge, då vi gjorde en hel del uppdateringar på bilen, har vi hittat in på rätt spår. Både Johan och Anton körde final i Höljes och upprepade den bedriften i Kanada där också vår första pallplats för säsongen kom, säger Tommy Kristoffersson, general manager.
Tänka är en sak, utföra det i verkligheten en helt annan och med totalt 35 förare att fajtas mot får Johan och Anton det tufft i tävlingen som rankas som den med störst publik. Ett så stort startfält minskar också möjligheten att avancera till semifinal i händelse av en mindre lyckad kvalomgång.
Det finns inget utrymme för några misstag. Ett halvdant resultat kan innebära att man inte tar sig vidare. Men med den driftsäkerhet och stryktålighet vår Polo RX visat hittills i år är jag inte orolig, säger Anton Marklund som nu kör med teamets testbil.
Vi flög hem bilen från Kanada för reparation, men det är inte den jag kommer att köra i Frankrike. Jag kommer till start i vår testbil som blivit uppdaterad och i princip är i nyskick.
Anton var mör i kroppen efter smällen, men känner sig nu helt återställd.
– Jag har varit hos en kiropraktor. Det var mer än en kota som låg på fel ställe, säger han med ett leende.
I Kanada blev Johan Kristoffersson trea och fick kliva upp på pallen för första gången i år.
En efterlängtad och skön framgång, menar Johan,som hade lite problem inledningsvis på den snabba banan i Lohéac i fjol.
Gruspartierna har en tendens att bli snabbare och snabbare ju längre in i tävlingen man kommer. Det kan variera mellan början och slutet i kvalomgångarna så därför gäller det att hela tiden prestera så att man alltid kör i något av de sista heaten.

*
Rallycross på närmare håll blir det i helgen när STCC och RallyX Nordic kommer till Solvalla för tredje gången. I värstingklassen Supercar är fjorton förare anmälda och med ledaren och regerande mästaren Kevin Eriksson som lite av favorit.
Detta är verkligen höjdpunkten på RallyX-säsongen och det blir viktigt att samla poäng som alltid, men samtidigt vill man verkligen gå för seger framför storpubliken på Solvalla, säger VM-förare Eriksson som den här helgen valt RallyX före VM-tävlingen i Frankrike.
Håll utkik även efter Lukas Walfridsson, Peter Hedström, Frode Holte och Alexander Hvaal som alla kan överraska och matcha Kevin.

*
Hos gänget som bara utnyttjar den nylagda asfalten på travbanan STCC alltså är det Polestar Cyan Racings Richard Göransson och Robert Dahlgren som är inblandade i titeljakten. Det skiljer bara elva poäng mellan Richard Göransson, på jakt efter femte STCC-titeln och chans att bli mesta STCC-mästare, och Robert Dahlgren som trots så många år i STCC-toppen fortfarande jagar sin första titel. Med årets regel där alla förare får räkna bort sin sämsta helg för året är avståndet ännu mindre, bara fem poäng skiljer dem åt.
Ledningen ska utökas, poängterar han. Det är självklart det enda målet och min plan är att åka till Solvalla och köra mitt race. Det är det enda jag kan kontrollera och jag är grymt laddad, lovar Göransson inför helgen som inleds på fredagen och med finaler på lördagen.

*
BloggEmrikI helgen som gick var sommarlovet slut för Smålands bidrag i nordiska racingserien Citroën DS3 Cup, Emrik Smedberg. På Jyllandsringen där seriens största tävling genomfördes, Danmarks Grand Prix inledde Emrik bra.
Teamet har gjort vissa förändringar med bilens setup och jag kände redan under träningspasset att jag kunde utnyttja bilen till max. Under kvalet gav vi allt redan under det tredje varvet, jag lyckades sätta en riktigt bra tid, berättar han.
I Race 1 blev Emrik dock påkörd och slutade sedan fyra i heatet. I Race2 blev starten bättre och efter hård kubbning med bland annat Rune Staudt , Karin-Elise Fossen och Jacob Matthiassen kunde Emrik passera målflaggan som trea.
Vilket race och vilka dueller!
Är supernöjd över att kunna visa att jag verkligen hör hemma i toppen av denna tuffa cup, samtidigt som vi i teamet genom en tredjeplats får med oss härliga poäng i mästerskapet.
Nästa tävling körs i norska Rudskogen till helgen.

*
Trots att Opel Sverige till skillnad från sina kollegor på andra sidan Öresund helt nonchalerar allt vad motorsport heter går det bättre och bättre för ”Rüsselsheimarna”. 800 fler Opel har sålts i år än vid motsvarande tid 2015, en ökning med 18 procent medan bilmarknaden totalt ökat med strax över nio procent. Störst del i ökningen har Opel Astra som har ökat med 52 procent till 2487 sålda bilar. Trots framgångarna har Opel en marknadsandel på bara ca 2,3 procent så man kan verkligen undra om det inte vore på sin plats med tydligare marknadsföring riktad åt en yngre, mer sportigt inriktad publik?BloggOpelDan

I Bilsport Rally&Racing nr 8 skrev man om Opel Danmarks uppmärksammade rallysatsning med Jacob Madsen i en Opel Adam R2 och ny rallycup för Opel Corsa OPC. Intressant är att jämföra att i Danmark med sina 5,7 miljoner invånare beräknar man sälja 15 000 nya Opel-bilar. I Sverige med nästan dubbelt så stor befolkning är motsvarande siffra 9 500 sålda Opel. Mellan tummen och pekfingret borde Opel siffran för Sverige vara närmare 30 000 bilar istället för drygt 9 000. Kan skillnaden bero på att Erik Morsing, Opel Danmarks ambitiöse informationschef satsar ungt, sportigt och fränt som rally. BloggBaggeDetta medan kollegorna i Sverige förlitar sig på Anders Bagge för att öka försäljningen. Väljer att citera Gert Karlsson i BR&R som avslutar artikeln med: Siffror som borde få svenska generalagenter att börja fundera. Det kanske inte är så dumt med rally…”.

*
Ett av rallysportens många problem är den trafik som förekommer på de ”hemliga” specialsträckorna före tävling. Trots att arrangörerna gör sitt bästa för att det inte ska komma ut vilka vägar som är aktuella så lyckas ändå ”rallyfansen” ofta kringgå detta för att i god tid kolla ”bra ställen”. Ställen där man kan räkna med att det blir lite extra action förutom snygg åkning och breda sladdar. Att det sedan i den här gruppen även gömmer sig förare/kartläsare som själv ska köra tävlingen och därmed ägnar sig åt tjuvträning/fusk är ännu värre. Ingen hemlighet att det finns rallyarrangörer som nekats tillstånd då markägarna tröttnat på att de här oftast nattliga besökarna. Besökare som brummar runt och stör både nattsömn och även sliter på grusvägarna.BloggEdgquist
Det var därför inte så märkligt att tävlingsledningen i TV-Svängen blev irriterad (ett mycket svagt ord i sammanhanget) när det igår på Facebook presterades fullständig beskrivning av sträckorna till helgens tävling. Det enda som saknades var namnet på sträckorna, men längd, beskrivning när de användes senast och i vilken riktning de ska köras, gör att det inte krävs någon examen i hjärnkirurgi för att ortsdatera sträckorna.
Syftet med den här upplysningen är oklart, kanske är det inte tänkt att skada istället bara omtänksamt och ett försök att locka ut publik på lördag? Oavsett vilket, så är det här förfarandet ännu ett bevis på att sporten håller på att förändras och tyvärr till det sämre. Huligantendenserna, företrädesvis i mellansverige är ett annat bevis och tillsammans gör alla de här små bäckarna att rallysporten sakta men säkert gräver sin egen grav. Nu krävs det att alla goda krafter samlas, sätter ner foten och står upp för det som vi alla (hoppas jag i alla fall) har som en stor del av vårt liv. Låt inte ”rallyfansen” sabba detta!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *