Rally Sweden till Torsby, Åtvidabergs MK hyllas, danska framgångar, Morin kör STCC, Nittiss till Olsbergs och felkopplad hjärna!

BloggOgier kopia 2Idag behandlades Rally Swedens framtid i Geneve där den springande punkten är om WRC-promotorn tänkte köpa det nordligare uppläget av rallyt 2017? En flytt med serviceplatsen till Torsby med sin begränsning av flådiga hotellrum för VM-teamen är det som saken handlar om. Årets upplaga blev som bekant avkortad på grund av mildvädret och en flytt norrut ökar chansen för ett vitt Rally Sweden enligt arrangörens upplägg. Frågan var då om FIA och WRC-cirkusen skulle köpa detta att bo ”in the middle of nowere” bara för att få mer is och snö på sträckorna. Med glädje kan därför VD:n i Svenska Rallyt Glenn Olsson nu meddela att det blir Torsby som blir nytt centra för Rally Sweden. Återstår gör nu bara att skriva avtal om de allra sista hotellrummen innan det är dags att på allvar planera för nästa års rally som körs 9–12 februari.

*
Har fått många återkopplingar på det som hände i Gruvrundan när vissa åskådare uppträdde både hotfullt och inte minst okänsligt efter att flera bilar kraschat hårt på SS3. Att det som hände verkligen gjorde så står bortom allt tvivel. Detta då flera personer som också var på platsen hört av sig och vittnat om den obehagliga stämningen som rådde. En är till exempel Anders Wallbom kartläsare som även han råkade illa ut på samma ställe. Anders berättar att allt stämmer och avslutar med en hälsning till Dorfén som hotade med att lägga av efter skräckupplevelsen.” Hoppas verkligen han inte slutar som co-driver då vi verkligen behövs.Tänker samma sak jag också när jag sitter här med brutna revben efter rullningen, men är fast besluten om att vara tillbaka i högerstolen till ESR om föraren får ordning på bilen.”.
Ett annat vittne, Andreas Gustavsson styrker också allt det trista som hände på kalhygget.
– Jag trodde inte detta  kunde vara möjligt!
Alltifrån 12-13åriga grabbar till grånade herrar i övre medelåldern gick hårt åt dom och bländade oss med sin otroliga brist på både sympati och kunskap vad gäller rally kan jag intyga, förklarar Andreas.
Han vill också passa på att hylla arrangören Åtvidabergs MK som på intet sätt kan lastas för ”rallyfansens” uppträdande.
Jag vill ge en riktigt stor eloge till Åtvidabergs MK som med kraft reagerade på vårt telefonsamtal och skickade ut säkerhetschefen!
Han gick loss med ATA-bandet rejält! Efter det så började en del i publiken knalla därifrån, undrar varför…”.

*
För någon vecka sedan fick SMK Hörby dispens från Rallyutskottet att testa ”Obemannad Tidskontroll” i TV-Svängen på lördag. Ett beslut som möttes av skepsis från vissa i rallyleden men också av lika stor nyfikenhet av andra. Tanken var att använda samma typ av ”blippar” som sedan många år använts i samband med orientering. Allt verkade också kunna fungera men en liten bugg i det systemet mot rallysporten, visade sig vara svår att lösa med så här kort varsel. Därför meddelar tävlingsledningen att det blir helt vanliga ”TK-in” i TV-Svängen i år. Dock är systemet på inget vis glömt utan det som krävs är bara en mindre justering för att det även ska kunna fungera i rally. Förhoppningsvis redan i höst kan ansvariga ”IT-nissar” lösa problemet så att 2017 kan bli året när systemet används.
Den andra dispensen med prickbelastade hinder på specialsträcka kommer dock att användas fullt ut på en av de sju sträckorna på lördag.

*
BloggMadsenÄven om Jacob Madsen och Line Lykke Jensens fjärde plats i den tuffa 30 bilar stora ”R2-klassen” i helgens ERC-tävling i Tjeckien och 46. Barum Czech Rally Zlín kunde den faktiskt blivit ännu bättre. I Opel Danmarks Opel Adam låg paret tvåa när man kom i fatt en medtävlare som var så ”snäll” att han sköt upp en stor bit asfalt från vägen rätt in i Opel-kylaren. Hålet reparerades nödtorftig dessutom i mörker på transportsträckan efter och i stressen efter detta lyckades också danskarna med ett i sammanhanget nästan komiskt misstag. Mest naturligt hade varit att checka in för sent till nästa TK efter strulet, men istället körde man in en minut för tidigt. En minut som definitivt kostade andra platsen men det var inte det enda problemet berättar Line Lykke.
Dessutom försvann ljudet i intercomen på en nästan två mil lång sträcka och där tappade vi 10-12 sekunder, minst!
I mål var man sedan i körtid bara 1,5 sekund bak tvåan och självklart var paret nöjda med sin ERC-debut trots den förargliga missen med straffsekunderna.
Det tuffaste och tekniskt mest krävande rally jag kört i min karriär, menar Jacob som nu fick en bra värdemätare inför 2017-års satsning Junior-EM.
Nästa framträden för honom och Line Lykke blir i FTZ Rally Roskilde lördagen den 24 september. Då gäller det att bli sämst femma så är DM-guldet säkrat.

*
För den andre dansken i starfältet, Kenneth Madsen/Mette Felthaus i den vassa Suzuki Swift Maxi gick det också bra, 26:a totalt bland de drygt åttio bilar som fullföljde.
Vi placerades i den nationella klassen med enbart hemtama tjecker och här blev vi tvåa i klassen men vann faktiskt vår egen bilklass, berättar Kenneth.
Då var det dessutom inte helt problemfritt för Suzuki-paret, bland annat körde man på en kantsen i början av tävlingen, några snurrningar och så ett oväntat möte med en jordvall.
De här missödena kostade oss en minut sammanlagt men jag är ändå nöjd, gick över all förväntning, menar Kenneth.

*
BloggLotusI helgen hade Kristianstads Tommie Eliasson två möjligheter att kliva upp på prispallen när Lotus Cup Europé besökta klassiska Brands Hatch i England, han tog bägge.
Efter en incident i Race 1 där safetycar kom ut kom så Tommies första pallplats i LCE som trea. I nästa race blev han påkörd utan allvarliga skador på bilen men låg sist i fältet. Startade en rejäl uppkörning och slutade även här som trea.
För teamkompisen Robin Nilsson gick det ännu bättre som slutade tvåa före Tommie. Därmed är ställningen i cupen den att Tommie ligger åtta på 212 poäng med Robin direkt bakom och sex poäng färre.
En riktigt underbart roligt helg med oss båda på pallen, det kändes lite tufft i början, menar Eliasson.
Det är ju inte direkt lätt att slå killarna som hade hemmaplan men vi går ändå från klarhet till klarhet. Kraschen i starten av race 2 kändes rätt motigt men det var bara att bita ihop och ge järnet!
Nästa deltävling körs på holländska Zolder.
Nu är vi riktigt laddade, lovar kristianstadåkaren.

*
BloggMorinIdag meddelar PWR Racing att man resten av säsongen låter 20-årige Philip Morin köra teamets STCC-bil som tidigare haft Emma Kimiliänen som förare. Anledningen är att man tydligen inte anser att Emma levererat som förväntat och nu byter chaufför.
Jag hade såklart helst kört bilen själv även de sista två helgerna, men då teamet vill ge en junior chansen att avsluta säsongen i STCC så kan jag inte göra annat än att acceptera detta och samtidigt önska Philip all lycka till, kommenterar Emma Kimiläinen.
Jag fick ju själv den möjligheten i teamet för tre år sen…
Teamchef Daniel Haglöf verkar säker på att Morin kommer att väl fylla platsen efter Emma i deras Seat.
Philip har verkligen imponerat i Porsche Carrera Cup och är en ung lovande förare som PWR vill titta närmare på. Vi vill därför ge honom chansen i STCC redan i år för att se om han kan vara ett framtidsnamn för oss och SEAT.
Morin har under sin första riktiga säsong i Carrera Cup Scandinavia tagit sex pallplatser varav två vinster och ligger just nu tvåa i mästerskapet. En placering han tänker behålla eller ännu bättre förbättra trots att det nu även blir STCC-tävlande
Jag känner mig hedrad och glad över att få chansen att köra för ett av STCC-seriens toppteam. Jag har aldrig kört bilen förut och ser det hela som en bra chans att utvecklas som racingförare, konstaterar den nye STCC-föraren.

*
BloggRallyInte bara jag som ibland blandar ihop saker, dock kan jag till skillnad från nättidningen Magasin 24 fortfarande se skillnaden på en rallybil och en, ja vad är det egentligen man hittat?

*
BloggNitissDet var inte länge letten Reinis Nitiss var billös efter att ha parkerat den Seat han tidigare kört i Rallycross-VM. Idag annonserar han ut att han redan till Barcelona i mitten av september sätter sig i en av Olsbergs Fiestor.


BloggToddeVet inte om Grupp H-åkande Volvo-fantasten Thord ”Todde” Johansson kände sig lite extra trött efter dagens morgonpass i bageriet. Men när han frågade om han fick sätta sig i min Opel e stund, kunde jag omöjligt neka honom detta. Direkt blev där ett humörbyte hos Todde och hela bagaren lyste som en stor sol. Så lite det behövs…

*
Mitt tillstånd i ”TV-Svängen mode” kvarstår och jag jobbar mig sakta men säkert upp mot varvstopp. Igår var det bland annat att med kompisar slå ner pinnar till pilar och skyltar, knyta ATA-band och inte minst täcka ute i skogen för att stoppa grussprut. När man så läser allt från Gruvrundan så får man sig onekligen en tankeställare. Varför ta en veckas semester och lägga ner så mycket jobb på något som på noll tid kan saboteras av idioter? Har inget riktigt bra svar på varför men som jag brukar säga, även om jobb/problemlösning med mera väger 100 kilo i ena vågskålen så är där ändå 101 kilo positivt i den andra.

Inför TV-Svängen 1969 mycket jobb i SMK Hörbys klubblokal på Liljegatan.
Så har det också varit sedan 1967 för min del och när jag kollade på bilden från 1969 där SMK Hörbys medlemmar är samlade inför det årets TV-Sväng blir jag lite betänksam. Jag syns som trea till höger vid sidan av Ingrid Olsson, tyvärr numera inte längre bland oss. När jag sedan tittar närmare ser jag att jag är nästan ensam kvar av gänget som kämpade med tävlingen för 47 år sedan. Bara Bo Bengtsson som sitter mittemot mig finns i starten på SS7 av det gamla gänget. Man kan så klart undra var och när min hjärna blivit felkopplad…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *