Toyota har snart en testklar bil för ”WRC27”, första Formel-testen avklarad för Rovanperä, Kvick fortsätter uppladdning till Dakarrally och än lever hoppet…

Fick idag en fråga om jag kunde reda ut vad som gäller för WRC 2026 och 2027 vilket jag så klart inte kunde. Är dock i gott sällskap då det är lika oklart när man läser stora aktörer inom rallymedia som DirtFish och Rally Journal. Idag mindre än tre månader till säsongstarten 2026 (Rallye Monte Carlo) är det fortfarande oklart om alla tre av dagens team kommer till start. Inget talar för att dom inte ska göra så, men inge nhar helt bekräftat hundra procents deltagande. 2026 blir ju ett mellanår innan ”WRC27” reglerna införs året efter och där då Rally2 ska utgöra grunden för de nya ”billigare” bilarna.

Foto: TGR WRT/McKlein

Toyota verkar ligga längst fram och har enligt tyska Motorsport snart en bil testklar. 

Vi har studerat de nya reglerna mycket noggrant och en första prototyp är praktiskt taget färdig, sa Tom Fowler, teknisk direktör hos Toyota till Motorsport. 

Än har man inte avslöjat om det även enligt ”WRC27” blir på Yaris man bygger eller kanske Supra, Corolla eller varför inte klassikern Celica.  Hyundai har redan sackat efter och Cyril Abiteboul har bekräftat detta och kommer troligen att tvingas utgå från i20 N Rally2. Här har man då en lång väg att vandra då bilen inte precis rosat marknaden i sin rätta omgivning… Än tuffare i Cumbria och hos M-Sport Ford som inte ens tagit beslut om man kan/ska bygga en bil för framtiden. Om man ändå med friska pengar från Ford gör så, lär den bilen inte vara klar förrän en bit in på 2027.  Klart är att det 2027 blir tillåtet köra i samma klass med både bilar för WRC27 och Rally2.

*

Nu har Kalle Rovanperä känt på sin nya arbetsplats, bilen för japanska Formula Super-serie. Första steget tas i Japan för att 2027 traska vidare till internationella Formel 2 innan slutmålet Formel 1 beräknas nås inom något år från nu. Formel-testet genomfördes i SpanienJerez-banan. Enligt uppgift var varvtiderna jämförbara med japanen i den andra Toyota-bilen. I finsk media uppgav Kalle.

Min fysiska träning har sedan försommaren anpassats  mot formelracing. Det är svårt att simulera G-krafter och det tar tid att vänja sig vid dem. Jag vet att jag kommer att bli snabbare när min fysiska kondition är ytterligare utvecklad.

Under 2026 ska rallyvärldsmästaren testa Formel 2 parallelt med tävlande i Super Formula-serien.

*

I South Swedish Rally gjorde tysken Paul Schmidt i par med danska Co-drivern Jeanette Kvick Andersson sitt livs andra rallystart.

Foto: Tommy Svensson

Debuten var i tyska ”Rally Kurstad Bad Schmiedelberg” där det blev en femte plats i klassen med en helt ny Lancia Ypsilon Rally4 HF. I ”SSR” blev paret tolva i stora klassen ”Trimmat” och i helgen tas nästa steg i uppladdningen till Dakarrallyt i januari. Följaktligen heter också Schmidt/Kvicks-team ”Road2Dakar” när man tar sig an ”Lausitz Rallye” med samma Lancia som i Olofström

Foto: FIA Erc.com

14 anmälda i klassen och att Opel Corsa Rally4 redan etablerat sig som vinnarbil är solklart då det i klassen är över häften som kör Corsa.  Fem Peugeot och en Lancia kompletterar och M-Sport Polands Ford Fiesta Rally4 är tråkigt nog fastfrusen i frysboxen…

*

Än verkar hoppet leva hos Trelleborgs MK och ”Jordbergasprinten” den 9 november som ännu inte står som ”Inställd”. Det enda som hänt sedan senast, är att antalet anmälda sjunkit från fem till i dag, tre…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *