Helt ny Skoda för Grahn/Bäck i ”Lausitz”, ”SRC” inleder i ”Vilda Ryd” och Rallyklassikerna avslutar i Linköping.

Att ”skånske smålänningen” Adam Grahn fick en flygande start med Škoda Fabia Rally2 ihop med Christoffer Bäck är uppenbart med två totalsegrar på lika många helger. Nu vänds dock blad för paret som i helgen är en av 24 startande  i ”Rally2/R5-klassen” i tyska ”ADMV Lausitz Rallye” dit man åker med helt ny Skoda Fabia RS Rally2 och som tidigare i samarbete med Kilbaserade JC Raceteknik.

Foto: JC Raceteknik

Det känns otroligt att få den här möjligheten och jag är väldigt tacksam för att JC Raceteknik tror på mig som ger mig chansen att fortsätta utvecklas. Det har gått väldigt fort – det är bara tre år sedan jag körde ungdomsrally, och på ett år har vi hunnit med Rally4, Rally3 och nu Rally2, säger Adam. 

Foto: Tommy Svensson

Steget från Fiesta Rally3 som gav ett SM-silver blev inte lika stort som Adam befarade, även om Skodan är så mycket häftigare menar han. 

Det är klart att bilen har sjuk kraft men är väldigt lättkörd, och det ska bli riktigt intressant att se vad vi kan göra framöver.

Foto: JC Raceteknik

Kommande start i Boxberg blir Adams andra start där och i fjol var det med Peugeot Rally4 och med Maja Bengtsson för attsköta notläsnngen. Tyvärr brast hjulbultar strax före målgång så det blev ”DNF” den gången. Efter ”Lausitz” bär det vidare till Italien och Urbino strax utanför San Marino, för finalen i Italienska Grusmästerskapet. 

Det är häftigt att få åka till Lausitz igen, nu har jag lite bättre koll på hur det funkar. Det är ett starkt startfält, så det blir ett perfekt tillfälle att utveckla oss som team och bli ännu bättre. Även Italien och ”Rally delle Marche” blir en riktigt rolig avslutning och att få köra dessa tävlingar i oktober/november känns som en grym möjlighet. 

Satsningen med Skoda och Rally2 innebär att siktet är inställt på att köra så mycket som möjligt under 2026, redan i år har det blivit 25 starter för 19-åringen från Åhuskärr. Teamet JC Raceteknik är med på tåget berättar chefen Joel Christoffersson.

Vi tror mycket på Adam och det han visat upp i år har verkligen imponerat. Att vi redan nu kan ta det här steget och satsa på Rally2 inför 2026 känns helt rätt med en bil och en klass som passar honom och vi ser fram emot att fortsätta den här resan tillsammans!

Kan kanske Adam och Christoffer också bli att räkna med som utmanare till i nuläget och i första hand Kalle Gustavsson i SM, när Dennis Rådström tagit time out?

I går presenterade 13-års firande ”Svenska RallyCupen” sina fem deltävlingar för 2026 och som dom menar, ”enligt konceptet med bra spridning både geografiskt och i almanackan.”. ”SRC” menar också att målsättningen är att inte krocka med SM eller att störa andra tävlingar i närområdet.  Premiären blir precis som i fjol med ”Vilda Ryd Racet” men redan där blir det en liten ”krock” då samma tävling även ingår i samarbetet mellan Södra och Småland ”Sydsvenska Mästerskapet” plus deras DM. Antar att tanken är att betydligt större ”SRC” ska utgöra lite draglok till ”SSM”, men frågan är hur mycket strålkastarljus som hamnar på det mästerskapets andra deltävling?

Förstår att det är lockande att välja Ryd som verkligen gjorde så bra ifrån sig ifjol och kommande års tävling är redan på väg att ta fast form.

Efter ett arbete på ungefär 2,5 månad så har vi fått in den 164:e och sista påskriften, totalt väntar nästan fem mil special på sex unika sträckor. Räknar vi rätt så är det närmare 70% nya sträckor sedan återstarten av Vilda Ryd Racet 2023, hälsar arrangören och där jag vet att Gustav Johansson är en av eldsjälarna.

Ny i serien är Hällefors MK som firar 80 år och vad är då mer naturligt än att döpa andra SRC-stoppet den 30 maj till ”Åttioåringen”.  Efter  detta väntar Västergötland med Kullings MS och ”Kullingstrofén” den 1 augusti där det som vanligt väntar stort startfält och även stor publik. ”Rally Bergslagen” gjorde debut både som rally och deltävling i SRC i år och blev väldigt omtyckt. En tävling som lockade med nya områden och 2026 flyttas HQ från Lindesberg till Köping den 22 augusti. Finalen är en av höstens absoluta klassiker ”Marknadsnatta” och sedan VÖMK flyttade till september (26:e) har det bjudits fina och bättre förhållanden för alla inblandade. Ett bra samarbetet i Boxholm ger en mer kompakt banan samtidigt som samarbetet med skogsbolaget Boxholms Skogar varit bra. Så bra att företaget gick ut offentligt och tackade för samarbetet.

25/4: Vilda Ryd Racet, Ryds MK.

30/5: Åttioåringen, Hällefors MK.

01/8: Kullingstrofen, Kullings MS.

22/8: Rally Bergslagen, Kolsva MS, Fagersta MK & Ludvika MS.

26/9: Marknadsnatta, Västra Östergötlands MK.

*

Även Rallyklassikerna hittar till södern till nästa år och där Älmhults MK med ”Silverratten” den 2 maj utgör gruspremiär eller deltävling tre för ”Historiska Rallycupen”. Premiären den 17 januari hamnar i ”Hälsingerallyt” där sedan Jämtlands MK fortsätter den 28 februari. Redan tre veckor efter Älmhult är det ny utflykt till Småland och nu till Nybro den 23 maj. Exakt som i gruspremiären blir det samkörning med ”Bilsport Rallycup” vilket garanterar proppfulla startfält i både ”Silverratten och ”Zabra Rallyt”.

Foto: Kristian Lindberg

Som jag berättade igår så öppnar EM-tävlingen ”East Sweden Rally” även upp för Rallyklassikerna och deltävling fem körs därför i Linköping den 29 augusti. Två tävlingar återstår att fastställa innan kalendern är helt klar .

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *