Tänak eller Solberg är frågan, Japan-debut för Oliver, Lappi en del av Skoda Motorsport, Italienresa inställd för Grahn, klent intresse för ”nytänk” på Söderslätt, Nässjö MK släpper iväg årets största startfält och när biltillverkare inte skämdes över rallyframgångar…
Vad många ”förståsigpåare” än säger så verkar ändå Ott Tänak var kvar i matchen mot Oliver Solberg om att överta Kalle Rovanperäs Toyota-stol. Enligt uppgift ska Tänak ha pratat med Jari-Matti Latvala om en övergång vilket inte stöter på några problem, då hans kontrakt med Hyundai löper ut vid årskiftet.

Så klart ett dilemma för Latvala om detta stämmer, satsa på en etablerad snabb f.d världsmästare eller ”go for the young blood” (Oliver). En lösning kan vara för att både ha kakan kvar och ändå äta den, ändra om i programmet så att någon (läs Ogier/Katsuta) inte får full säsong…
*
Medan Petter Solberg är en riktig superhjälte i Japan efter att ha vunnit ”Rally Japan” med Subaru 2004 är landet ett oskrivet kort för Oliver Solberg. Med detta arv att förvalta, så är det en förväntansfull 24-åring som är i Tokyo med hela familjen för att på torsdag starta i årets näst sista deltävling i WRC.

– Alla som känner till något om vår familj vet att vi älskar Japan och jag har varit här ända sedan jag var riktigt ung både för att se pappa (Petter) tävla men även för att åka runt i landet, förklarar Oliver.
Nu är det WRC2 som väntar och efter att segern var klar kör han och Elliot Edmondson utanför poäng med Toyota Yaris GR Rally2. Även om rallyt körs i Toyotas hemland är det finska Printsport som även här har hand om parets Yaris. Ett team som imponerat djupt på värmlänningen.
–Dom har gjort ett fantastiskt jobb hela säsongen och att vi vann mästerskapet är minst lika mycket deras förtjänst som min och Elliots, slår Oliver fast.
Oliver är lite imponerad över att han och Elliot lyckades vinna ”CER” trots att man inte hade något att köra för.
– Konstig känsla men vi fokuserade och körde som vanligt och visst var det kul att ta ännu en seger!
I Japan är det lite annorlunda menar Oliver då detta är första start på den här typen av asfalt, ofta hal med alla höstlöv.
– Vi måste lära oss att ”förstå” sträckorna och hur vädret kan förändra allt och inte minst, hur all ”cutting” med utspritt lera snabbt förändrar allt, förklarar Oliver.

Den här gången åkte Oliver och hela familjen inklusive fästmö Chloe Chambers tidigare till rallyt än normalt för att uppleva lite mer av Tokyo och kulturen där. Men på söndag är ”semestern”slut och då påbörjas första testerna. Totalt 15 Rally2-förare är anmälda varav hälften är japaner. Jonas Andersson som läser noterna åt Gus Greensmith är det andra svenska nanmnet i ”Entry List”.
*
I år tog Esapeka Lappi det för många f.d WRC-åkare oväntade (för en del otänkbara) steget att gå ner till att tävla i ett nationellt mästerskap. Ett steg som gav ”SM-seger” för honom och Enni Mälkönen med stöd av finska importören av Skoda.

I går avslöjades att det blir en fortsättning även 2026 men i en vässad bil då man i år tävlade med en inte helt uppdaterad Skoda Rally2 som numera är såld till Lettland. Istället har ”EP” i hemlighet skrivit avtal direkt med Skoda Motorsport i Mlada Boleslav. Nya bilen har han redan testat i Frankrike under två dagar.
–Detta var tredje eller fjärde testet och nu har nu ett test/utvecklingsavtal med Skoda Motorsport, avslöjade Lappi för Rallyjournal.
Någon comeback i WRC är inte aktuellt även om det funnits krafter som försökt övertala honom i den riktningen berättar ”EP”.
– Jag har inte längre samma drivkraft eller lust att komma tillbaka. Jag har istället verkligen njutit oerhört mycket av det här året!
*
Inte så ofta vi hör om inställda tävlingar på kontinenten men i går kom ett trist besked för Adam Grahn och Christoffer Bäck. Idag laddas det för ”Lausitz Rallye” med den helt nya Skodan som sedan skulle följts upp med start nästa helg i ”Italienska Grusmästerskapets” final, ”Rally della Marche”.

Så blir det dock inte då arrangören beslutat ställa in på grund av för få anmälda. Ny final lite hastigt kan man väl säga, blir istället ”Rally del Brunello” sista helgen i november. Om även Grahn/Bäck kör då är oklart…
*
Samma trista öde drabbade inte helt oväntat Trelleborgs Mk med sitt nytänk ”Jordberga Rallysprint”. Uppenbarligen var inte söderns rallyåkare synkade med upplägget och anmälningarna uteblev.
-Istället så kör vi den 23 maj 2026 en Rallysprint i Trelleborg, förklarar TMK:s sekreterare Anders Anderholm.
Vad detta innebär är lite oklart, men min känsla är att tävlingen kan bli en del av Södra BF:s RS-DM…
*
Samma tankar fanns aldrig hos Nässjö MK som istället undrade hur högt man skulle sätta taket för anmälda till lördagens både säsongsfinal och avslut för Bilsport Rallycup. Enligt Ericsson Motorsport som brukar ha koll, blir det även årets sett till antalet tävlande största rallytävling. Efter lite avhopp är det ändå 230 bilar som lämnar Brinellgymnasiet i Nässjö klockan 10.00 för att köra ”Novembersköldens” fyra sträckor på sammanlagt 27 kilometer.

”BRC” som inte bara välkomnar tävlande med lite tunnare plånböcker utan även får stort gensvar från gruppen. Totalt över hundra ekipage i klassen Grupp E/F värmer ett hjärta på en som alltid värnat om gräsrötterna i sporten…
*

Lite av mitt mantra är om bekant ”det var bättre förr och ju förr desto bättre”. Blev påmind om detta när den här annonsen dök upp i mitt flöde som i all sin enkelhet ändå berättar om en lyckligare och bättre tid. Även om Tom Trana för de flesta födda på 40-50-talet är mest synonym med Volvo så var det ändå med Saab han avlutade sin rallykarriär i början av 70-talet. Lite glad är jag över att han i par med Kristianstads Jan Wendel även hann med att köra TV-Svängen 1970 innan hjälmen hamnade på hyllan.

Åter till annonsen som så klart belyser att det passerat nästan 60 år och blotta tanken på att Toyota Sverige skulle göra ungefär samma sak med Oliver Solberg hängande på en Toyota Yaris är svindlande. Förr missade inte annonsbyråerna en chans att lyfta fram tävlingsframgångar som bevis på att just deras bil är den som alla borde ha i garaget. Idag däremot, är allt som inte betonar klimat/grön/el lika gångbart hos trendiga byråer som mjölk med utgången datum på ICA/Coop. Reklamfilm på tv för ett bilmärke innehåller inte alltid bilder på bilen, istället gärna en biltom väg/landskap, familj som fikar, könsneutrala personer som fiskar eller något annat. Detta är tänkt ska locka köpare mer än bilder på det filmen egentligen handlar om. Erkänner gärna att det inte alltid är så enkelt att hänga med i svängarna när man är född på 50-talet…
*
Avslutar med ett stort tack till er som gillar Motorbloggen mer handgripligt men även ni andra som läser omfattas av trevlig Allhelgona Helg. Ingen blogg i morgon men på söndag ses vi förhoppningsvis.