Toyota fortsätter WRC-tester, Kubica åkte av, igen, klart för finska VOC-äventyret och Viks-8:an info.
Verkar ändå som att Toyota menar allvar med sina WRC-planer och nu i augusti väntar de allra första testkörningarna på asfalt med WRC-Yarisen. Redan i mars kördes de första grustesterna i Frankrike och på Sardinien med den Köln-byggda Yarisen. Hur dessa utfallit är en väl förborgad hemlighet och någon officiell information förväntas inte komma förrän tidigast vid årsskiftet.
En anonym Toyotakälla kommenterade.
– Ingen reaktion från Japan, inga nyheter och något annat är heller inte att förvänta sig förrän slutet av säsongen.
Asfalttesterna är nästa steg i utvecklingen av Yarisen.
– Vi vill försäkra oss att vi är så väl förberedda som möjligt för en eventuell återkomst till WRC 2017.
Samtidigt med Yarisen är man inne i det absoluta slutskedet av Toyotas nya R3 bil Toyota GT86 C-R3, klassens enda med bakhjulsdrift. Bilen väntas att visas offentligt i samband med Rallye Deutschland i slutet av augusti.
*
Före Tyskland är det WRC Neste Oils Rally Finland med start den här veckan, närmare bestämt på torsdag. Robert Kubica är inne i en minst sagt ”stolpe ut” period och direkt på första testdagen var det dags för ny avåkning med WRC-Fiestan. Efter bara fyra mils test överskattade Kubica antingen sin egen förmåga, bilens eller däckens oavsett vilket så åkte hela härligheten av vägen. Ett dumt placerat träd i en högerböj placerade polacken i vänster bakskärm som gav ” extensive suspension and chassis damage”, något som i mina öron inte hörs så där jättebra. Dock var inte skadorna värre än att mekarna från M-Sport fixade till Fiestan så att Kubica kunde fortsätta testa om än kraftigt försenat.
Malcolm Wilson kommenterade det hela på wrc.com.
– Robert kommer att vara snabb här, inget snack om detta. Han var snabb redan i fjol med sinn RRC-bil men saken är med Finland att det är lätt att invaggas i falsk säkerhet.
– Du kanske klarar dig en och två gånger men Finland biter alltid tillbaka!
M-Sport bossen förklarar vidare att han hoppas att Kubica använder samma stabila taktik som i Argentina. Vi får väl se ur stabil Kubica är när startlamporna släcks, mitt tips är ungefär lika stabil som en riktigt dallrande chokladpudding…
*
Inte så ofta man har anledning att skriva att en VOC:are tar hand om totalsegern men så var fallet i måndagens Klappjakten i Ydre. Snabbast på de fyra sträckorna var B-föraren Henrik Johansson och detta hela minuten före klasstvåan Robin Jonsson.
Tvåa totalt blev dock inte Robert utan för detta svarade Johan Axelsson före Tore Sandberg.
*
Idag släppte VOC Mekonomen Rally-generalen Roger Fransson detaljerna inför årets Finlandsäventyr i Pirelli Rally den 26 och 27 september. Så här blir det enligt honom.” Finland, Pirelli Rally 26 + 27 september, årets rallyäventyr…
Anmälan finns nu tillgänglig för årets Finlandsäventyr. Se ”avdelning” längst upp här på sidan. Hela 151 km, alltså drygt 15 mil! specialsträcka av en kvalitet som man bara kan hitta i Finland.
Vi delar som vanligt rallyt i två delar, ett sprintrally på fredag kväll och en riktigt långt rally på lördag. Båda belönas med fulla SverigeSerie poäng.
Härliga vägar som tidigare använts av det klassiska finska VM-rallyt, mytiskt även bland VM förarna. När ni varit där förstår ni varför.
Vi har ännu inte någon inbjudan ute men och heller ingen slutlig anmälningsavgift, de jobbar på det för fullt på finska sidan. Uppdatering kommer så snart information finns. Räkna med att det kommer att kosta ungefär 3000:- för båda dagarna.
För er som vill och hinner planeras också en ShakeDown under torsdag dit vi är välkomna. Obligatorisk Recce på fredag förmiddag. Tävlingen börjar på fredag eftermiddag/kväll.
Tänk också på att boka båtresa. SBF har ett nytt avtal med Tallink/Silja: http://www.sbf.se/medlemsformaner/
Välkommen till årets stora rallyäventyr. ”.
*
I helgen som kommer är det dags för SMK Valdemarsvik och deras fina Viks-8:an som ingår i såväl Bilsport Rallycup och TINTER Classic Rally Cup. Nu har man fått lite problem med de många klasserna som finns i dagens rally. I TINTER CRC har två av de fyra klasserna bara lockat en enda startande och i den tredje två ekipage. Detta har gjort att ordförande Stefan Kemle och tävlingsledningen tagit beslutet att slå ihop alla fyra Appendix K-klasserna till en enda klass i tävlingen.
– Dock kvarstår startordningen så att Klass 1-föraren går ut först sen Klass 2 o.s.v, berättar Kemle.
Ur poängsynpunkt har det inte heller någon betydelse, varje ekipage får poäng i den klass man tillhör. Alltså får den ensamma Klass 1-föraren sina elva poäng för ”seger” oavsett hur han placerar sig i den sammanslagna klassen, om han går i mål vill säga…
*
Mest avlägsna Opel-Spottaren från Hörbys synvinkel åtminstone är med all sannolikhet Ingmar Karlsson borta i Shanghai. Han skriver och bifogar ett klipp med en Opel Manta 400 på bilden. ”Hej Tommy.
Fick syn på detta i Autosport magazine, måste ju bringa värme till ditt Opel hjärta…
/Ingmar Karlsson – Shanghai”.
Ställer bara en enkel motfråga, i vilket hjärta skulle inte en Opel Manta 400 bringa värme?
*
Till sist, det blev ingen start för PG Andersson i ”öppna franska”. Anledningen till hur ryktet uppstått eller vad som gjort att projektet lades ner har jag ingen aning om.
Som varande Escort BDA freak så såg bara rubriken till höger om den suddiga bilden. 😉
Hej.
Fanns där en rubrik?
MVH
Tomy
O,ja falkögat ser allt som är viktigt 😀