Trea och tietusen spänn rikare för Tom, Flash snackar comeback i STCC, ingen större skillnad på noterna och Roland vässar inför hösten!
Man får nog säga att min klubbkompis Kristenssons Herrljungatripp i lördags gav lön för mödan. Först en tredje plats i den för A och B-förare sammanslagna klassen i VOC Mekonomen Rally. För detta fick Tom med tillfällige kartisen Jörgen Jönsson 150 friska SSRC-poäng vilket ger en tredje plats i tabellen som leds av Erik Karlsson på 353 poäng. Osbys Kim Nilsson blir allt snabbare i 940:an och ligger nu tvåa men bara med en futtig poäng mer än Tom. På fjärde plats hittar vi helgens vinnare i Kullingstrofén´n Viktor Karlsson från Vimmerby.
När Tom fått sitt pris för tredje platsen snackade man om att åka hem till Hörby eller att stanna kvar och vänta på utlottningen av de tiotusen kronorna som skulle ske på startnummerna. Tom och hans team valde dock att stanna även om man hade långt hem, ett klokt beslut skulle det visa sig.
– Först drog man ett startnummer, men dom hade redan åkt hem och därför blev det omdrag, berättar Tom.
– Gissa om jag blev förvånad när mitt startnummer istället kom upp i andra dragningen. Jag menar över tvåhundra startande och så vinner jag, för f-n helt overkligt!
Ett välkommet ekonomiskt bidrag för Tom som tävlar flitigt vilket som bekant kostar en del…
*
I lördags kördes deltävling två i danska Yokohama Mesterskabet Vest i anslutning till Kolding i södra Jylland. Svedalas snabbe BMW-åkare Mats Lundahl tog sin ”gröna” BMW den långa vägen dit och inkasserade en total andra plats med bara Jörgen Hansen i den extrema Porschen före sig. Åtta sekunder skilde mellan de bägge och ner till trean Jonas Aagaard i en Renatul Clio var det ytterligare tre sekunder. Hansen vann tre av de fyra heaten men i det näst sista var Svedala-BMW:n snabbast, fyra sekunder bättre än Porschen.
*
Läser i Värmlands Folkblad att Janne ”Flash” Nilsson överväger comeback i STCC. Enligt honom själv så har han ett stående erbjudande från Team Tidö att åka de tre sista racen i STCC. Ingen ny sits för STCC-veteranen då han redan testat bilen på Gelleråsen. Sist det begav sig för den frispråkige värmlänningen var 2011 med en åttonde plats totalt. Flash har 227 STCC-starter, 35 vinster och två titlar 1996 och -97.
Klart som f-n att grabben ska köra STCC om det finns möjlighet säger jag. Men behövs verkligen Flash i STCC 2014? Säger som så, behöver fisken vatten att simma i…
*
En olycka med dödlig utgång inträffade i helgens Silverstone Classic i England. 69-årige racingveteranen Denis Welch omkom när hans Lotus 18 från 1960 voltade i Jack Brabham Memorial Trophy för Grand Prix-bilar från 1966 och tidigare.
Welch var inblandad i en flerbilskrasch vilket resulterade att hans Lotus voltade. Loppet avbröts omedelbart och Welch togs till banans sjukvårdscenter där han tråkigt nog avled av sina skador.
*
Stack ut hakan i går och menade med hänvisning till resultaten i Kullingstrofén att de snabbaste rallyförarna finns här nere i Sydsverige. Förväntade mig mejlbombning och ett välfyllt kommentarsfält idag, men av detta blev det noll. Antingen håller man med mig i mitt tänk eller så är jag så korkad att det inte ens är lönt att kommentera mitt påstående?
Utvecklade mina tankar med helgens vinnare och nu ledare av såväl Sydsvenska Rallycupen som Svenska Rallycupen, Stoffe Nilsson. Stoffe valde dock en betydligt ödmjukare linje men höll med om att något ligger där i mitt resonemang.
– Jag tror nog att vi här ner åker ”hårdare” än vad man gör uppåt landet och det syntes kanske i lördagens resultatlista…
Vidare tyckte han det var kul att så många förare som är van vid noter av Anders Martinsson genast anpassade sig till Gunnar Barths system som används i Svenska Rallycupen. Det visar menar Stoffe, att där inte är den där himmelsvida skillnaden mellan noter gjorda av Martinsson mot om Barth varit ute och kollat sträckorna. Stoffe tillägger till sist även en mycket klok och viktig synpunkt i sammanhanget.
– Man får inte glömma att det handlar om säkerhetsnoter oavsett vem som har gjort dom. Till syvende och sist är det ändå dina egna ögon som ska avgöra hur hårt du vågar satsa i böjarna!
*
I skuggan av allt som kördes i helgen hade även SMK Hörby en ”sponsordag” för klubbens asfaltåkare (själv jobbade jag så för mig var det bland annat 1600-tals marknad i Lönsboda som gällde…). Självklart fanns Roland och Black Beauty på plats men här handlade inte så mycket att visa upp sig för sponsorer. Istället var det mer ett omfattande testprogram inför hösten som var fokus. Såväl fjädring som olika däckkombinationer utvärderades efter testrundorna, allt i syfte att ge först och främst ständiga irritationsmomentet Tyko Nilsson en svettigare höst och i andra hand öka avståndet ner till Silver-Voc:en. En del av testkedjan för Roland blev att kasta in min kartis Stefan (bilden) i bilen med order att utgår jag ifrån, utröna om Silver-Voc:en uppförde sig bättre när det går riktigt fort än ”den svarte”. Nu vet jag att Stefan inte är någon ”glappkäft” så detta är än så länge en lika väl förborgad hemlighet som receptet på ingredienserna i Coca Cola…