Isolde kör Toyota i hemma-WRC, Subaru i Rallycross-VM, historiska rallybilar i Köpenhamn och Volvoälskare letar Oplar!

Missade igår att visa bilden på BloggToyotaToyotas nya R3-bil, den bakhjulsdrivna GT86 CS som gör debut som förbil i händerna på tyskan Isolde Holderreid på ”hemmaplan” i WRC Rallye Deutschland. Måste säga att bilen ser riktigt frän ut, lite skillnad mot alla de avrundade FWD-R3:orna som nästan är omöjliga att skilja från varandra. Bilen har en 1998cc stor boxermotor (!) och förväntas leverera runt 240-50 hästkrafter till den sexväxlade ”seklådan”.
Toyota säger även att bilen blir klar för försäljning till privatkunder (gissar att många Volvo-åkare gärna skulle vilja prova en sådan här …) första halvan 2015.
Detta är en spännande nyhet och att få se en ny bakhjulsdriven rallybil sladda runt specialsträckorna kommer att bli riktigt sevärt, menar Toyotas Nico Ehlert till wrc.com.
Han vill dock betona att bilen ännu inte är färdigutvecklad.
Vi behöver datan från Rally Deutschland för att komma vidare i vårt utvecklingsprogram. Ändå kommer GT86:an att ge en indikation om framtiden för våra kunder!
Försöker tänka, senaste ”BWD” bilen i rally måste väl vara någon form av BMW och då snackar vi ändå ingen bil som fungerat i VM-sammanhang de senaste tio-femton åren. Förresten, där finns ju även en Porsche som går in i WRC och som kördes i årets Monte men då snackar vi en extremt nischad bil…

*
Trefaldige EM-vinnaren i rallycross, norrmannen Sverre Isachsen kör Subaru i den sjunde deltävlingen i Rallycross-VM som avgörs i Kanadensiska Trois-Rivieres. Medan Subaru här hemma (jag skäms över detta) mer eller mindre försöker sudda ut sitt historiska arv som rallyvinnare är det annorlunda ”over there”. Sverre kommer att köra den bil från Subaru Rally Team USA som han även använder i Global Rallycross och med vilken han slutade tvåa nu senast i Charlotte, North Carolina.
Ska bli spännande att återigen få tävla mot vissa av mina gamla förare och team som senast jag körde i Europa, menar Isachsen.
– Vi har utvecklat Subarun så mycket att det nu är en mycket konkurrenskraftig bil så jag hoppas verkligen på ett bra resultat!

*
I samband med KanonloppetGelleråsen drabbades den stora racerprofilenBloggTommy Tommy Jagerwall, numera boende i Hässleholm av hjärtproblem när ”Tusencupen” kördes. Tommy föll ihop i sin röd/vita Cooper S och fick föras med ambulans från banan. Nu tackar han alla som stöttat och hjälpt honom efter den tuffa upplevelsen genom ett inlägg i Racerhistoriska Klubbens Gästbok. Tommy skriver här, ” Har nu haft möjlighet att tala med de främst inblandade som hjälpte mig i Karlskoga. Tack vare er lever jag, kommer inte få några men och mår idag ganska hyggligt. Jag är så imponerad av hur ni hanterade situationen och jag förstår nu vilka kval Pelle och Bruno blev
tvungna att ta ställning till. Men givetvis ingen nämnd och ingen glömd. Fantastiskt att komma hem efter flera veckor och allt inkört i garaget och omhändertaget med varliga händer och tankar. Tusen tack alla vänner och jag hoppas vi ses snart igen. Hur framtiden ser ut för mig och mitt liv med racingen har jag ingen aning om men det ser inte ljust ut milt uttryckt. Jag vill inte utsätta mig för detta en gång till !!!! ej heller mina medtävlare. Jag har ett förslag hur vi löser ett lika scenario i framtiden på ett enkelt sätt. Återkommer!
Bästa tänkbara hälsningar till er ALLA, tusen tack.
Tommy Jagerwall”.

*
Till helgen är det julafton för alla älskare av klassisk racing medBloggKöpenhamn Copenhagen Historic Grand Prix i Bellahøj, Köpenhamn. Nytt för iår är att det även finns en utställning av tjugo gamla rallybil som Porsche, Volvo, Triumph, Toyota, Honda, Ford, Opel, Lancia, Fiat, VW, Renault Alpine, Audi, Mazda. Alfa Romeo och Mini Cooper. Bilarna finns utställda i Yokohama’s motorsportområde där Gunnar Aaskov och Peter Birkholt ansvarar för det hela. Bilarna kommer även att köra på banan runt lunchtid både lördag och söndag.

*
Idag om även inbjudan till den artonde upplagan av BloggMonteRallye Monte-Carlo Historique och som en hyllning till ” 60th anniversary of the victory of Per Malling and Gunnar Fadum’s victory 1955” pryds årets affisch med en bild på vinnarbilen Sunbeam Talbot Mk III.
Rally är öppet för alla bilar som någon gång under åren 1955-1980 körts i Rally Monte Carlo, övriga göre sig icke besvär. Undrar om det enligt vissa ”alla rallybilars moder” Volvo 240 körts i Monte under den här perioden, någon som vet?
Fem olika startplatser finns som vanligt, Köpenhamn, Glasgow, Turin, Barcelona och franska Reims. Först att ge sig i väg mot furstendömet är de som väljer Glasgow som startpunkt, här åker man i från onsdagen den 28 januari. Dagen efter sticker man från Köpenhamn medan resterande kan vila till den 30:e innan alla träffas i Saint-André-les-Alpes.
Sedan börjar de olika Regularitysträckorna och först den 4 februari avslutas rallyt genom ”The Price Giving Gala Ceremony” på Salle des Etoiles du Monte-Carlo Sporting Club. Ett sista tips till dig som är sugen på att prova rallyt, du måste ha ”evening dress or dark suit required (aftonklänning eller mörk kostym) ” för att kunna ta emot ditt eventuella pris….

*
Lite märkligt, i de djupaste Volvoträsken hittar man även många av de flitigaste Opel-kollarna. Häromdagen hade vilde Hörbyföraren (även känd och framgångsrik utövare av extremsporten ”Flytta rundbal med Volvo 240” …) Mikael Larsson snusat fram en liten fin BloggOlympiaOpel Olympia från tidigt femtiotal.

*
Än flitigare är Lars Mårtensson som ägnat stor del av semestern, inte till att fixa den vit/gröna 940:an utan till att leta Oplar. Idag fick jag en bild som är unik på två sätt. BloggcabbeEn Opel Rekord Cabriolet från1962 är en minst sagt ovanlig bil som lär ha tillverkats av någon karossfirma utanför fabriken i Rüsselsheim. Detta har aldrig varit någon vanlig syn varken här i Sverige eller ens hemma i Tyskland. Men det mest ovanliga är ändå att se en Opel uppe på en lyft i halländska Veddige, något som faktiskt skulle kunna betyda att där är något krångel med bilen…

2 svar på “Isolde kör Toyota i hemma-WRC, Subaru i Rallycross-VM, historiska rallybilar i Köpenhamn och Volvoälskare letar Oplar!

    1. Hej.
      När det är så varmt ute som det är just nu är det viktigt att dricka mycket (vatten t.ex). I annat fall kan man drabbas av uttorkning vilket kan orsaka allt från delirium till fullständigt obegripligt svammel…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *