Tom och Andreas trea efter dag 1 i ERC Rally Liepaja, ”2xVictor” är sjua och Reiersen åtta i junior-klassen, Jacobsson vann i Eskilstunas och Ida gillar att åka rally!

Inga problem alls utan vi är jättenöjda idag även om körningen  inte riktigt sitter som jag vill. Inga misstag under hela dagen och sjukt många bra mil i erfarenhet!

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Så sammanfattade Tom Kristensson sin och Andreas Johanssons första dag i ERC Rally Liepaja. Med den jämna sträcksviten 7-7-5-7-4-4 innebär det att paret går till nattvila som totaltrea, dryga halvminuten upp till den verklige hemmaföraren Martin Sesks som bor i Liepaja.

Foto: erc.com

Mellan sig och Tom finns då ERC-ledaren från Spanien Efren Llarena, blott tio sekunder före SMK Hörby-föraren som inte kände att det stämde till hundra procent under de tre första sträckorna.

Ingen riktigt bra känsla, kommer inte naturligt men jag har bestämt att det får vara så tills den kommer, förklarade Tom efter första loopen.

Inte bara ett väldigt skiftande underlag då det även finns regn med i bilden men  även AC:n i Hyundai i20 R5 slutade fungera.

Så dj-la drygt, konstaterade en genomsvettig Tom i uppehållet.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Här ”mjukade” mekanikerna upp bilen vilket gjorde stor skillnad då det kom svarta moln som indikerade mer regn, berättar Tom.

 Det regnade som f-n på transporten till sista sträckan men vi slapp det på sträckan så det blev lite ”scandinavian style” istället (lite brett alltså)…

Foto: Red Bull Content Pool

Länge skuggades Tom av betydligt mer favorittippade teamkompisen i Kowax 2Brally, spanjoren Nil Solans men på sista sträckan för dagen fick han punktering. Detta innebar i runda slängar en tappad minut och därmed är hans möjligheter att utmana om EM-ledning borta. Ligger nu på en tolfte plats med 1.21,8 upp till Sesks. Rallyts mest namnkunnige förare är utan tvekan nyzeelädnaren Hayden Paddon med ett förflutet i Hyundais WRC-team som på sin Europa-turne hamnat i Liepaja. Var med i toppstriden fram till en  avåkning på sträcka tre efter att ha tappt bakändan på sin Hyundai i20 Rally2. Raasade från andra till 13:e plats men har nu kämpat sig tillbaka till en åttonde.

Foto: erc.com

Nu är vi där vi är och kan inte göra så mycket mer än att få nyttiga mil i kroppen. Jag vet att där finns mer ”speed” men nu måste vis försöka få till stabilitet i körningen, förklarade ”The Kiwi”.

Fyra efter Tom och Andreas är finländaren Mikko Heikkilä med Skoda  6,1 efter och därefter estländaren Ken Torn som sexa. För att få lite perspektiv på vad som utförs i Hyundai #8 så är Tom ensam bland de 16 första i resultatlistan att köra med R5-bil, alla övriga har nya Rally2-versioner. Första R5-kompisen är spanjoren Jose Mas Bassas på 17.e plats och runt två minuter efter Tom…

*

Foto. Emma Fransson

Toms klubbkompis i SMK Hörby, Victor Hansen med Victor Johansson, Ryd  vid sidan i Fiesta Rally4 fick en tung start med tio sekunders tidstillägg för sen ankomst till första tidskontrollen. Detta satte ner åkhumöret och det blev en blygsam nionde plats på SS1. Därefter bättrade det sig med sträckplaceringarna 7-4-3 tills det rasade på SS5 med en 12:e plats. Avslutningen blev bättre med fjärde plats vilket ger ”2xVictor” sjunde plats klassen ERC4 Junior.  Ny ledare sedan den tidigare Opel-åkaren Laurent Pellier rullat är nu spanjoren Oscar Ortiz Palomo. Bara 14 sekunder efter är SSR-vinnaren Toni Herranen medan Victor har 1.25,2 upp till ledning. Bara 16 sekunder efter Victor är ERC-debutanten Isac Reiersen som inte har Johan Johansson vid sin sida som vanligt, utan Lucas Karlsson har ersatt.

Jobbigt att sitta hemma med gipsad fot och följa Isac och Lucas förklarar Johan och lägger till.

Har ramlat och slagit mig riktigt illa, väldig otur!

Morgondagen innehåller även den sex sträckor men är aningen längre, 95 kilometer med målgång strax efter   16.00.

*

Min ständige hjälpreda i Mälardalen, Pierre Skytt rapporterar från Eskilstuna Sprintcups tredje deltävling i fredags, ”Kvällsrallyt”.

”Ett snabbt genomfört rally i Ekebygropen under fredagskvällen med maxantalet startande som var satt till 80 ekipage rullade igenom dom två omgångarna på ett mycket välsmort sätt.

Foto: Pierre Skytt

Efter ett våldsamt ladd blev kvällens totalsegrare Ronnie Jakobsson med Mikaela Jakobsson till höger från Kolsva MS i sin Mitsubishi, hela 8 sekunder före tvåan Leif Persson med Camilla Karlen från Laxå i Mitsubishi även dom.

Foto: Pierre Skytt

En som inte tackar nej till rally är Ida Lidebjer som tyckte att det är så få rallyn under sommarn så det gäller att passa på att åka när chansen kommer, Hanna Jakobsson från Kolsva behövde bisittare och Ida ställde så klart upp. Duon slutade 6:a i klassen.

-Man tycker ju om att åka bil, skrattar Ida, som dagen efter skulle åka med SMK Hälsinges Stefan Bergman i Bricka norr om Hudiksvall.

Foto: Pierre Skytt

Ytterligare en Hyundai har kommit till Sverige, denna gång en R5a med Leif Nordh från Haninge MK bakom spakarna. Leif som tycker att det ska bli roligt att prova på en sådan här värsting efter ett antal år i Subaru GrN. Tillsammans med Ronnie Berglund ska dom känna sig för och härnäst åka Slottssprinten. Med Jari Saarinens hjälp kom affären till skott och det är en systerbil till Saarinens som Leif nu fick både prova på att snurra med under förta åket och bättra väsentligt under det andra. Sist i klassen idag men bättre tider är att vänta.

Foto: Pierre Skytt

Trimmade tvåhjulsdrivna vinnaren blev Eskilstunas egen Stefan Hanhela med hustrun Elisabeth Hanhela i högerstolen. I sin nyinförskaffade VW Golf körde Hanhela som han brukar, rutinerat och stabilt men med fin satsning vilket gav utdelning. Marginalen till tvåan Stefan Borgström med Robin Dahlqvist från Hofors i Volvo 940 blev 0,6 sekunder. Trea blev Eskilstuna MKs Robert Eriksson med klubblöse Fabien Sudries till höger 1,3 sekunder efter Hanhela.

– Vi är supernöjda, det gick riktigt bra, sa Stefan efter vinsten.

Efter en fin uppvisning i standardklassen blev Niklas Berglund med pappa Nils Olov Stålberg till höger i sin Volvo 940 snabbaste ekipage. Per Kvarnström med Mats Åsling blev tvåa bara 0,5 sekunder bak Berglund.

Foto: Pierre Skytt

Kvällens fina initiativ stod Gnesta MKs Sebastian Jahnssons rallyteam för som genom familjens bekantskap med Fredrik Lundgren lockade med sig honom som bisittare. I ett av alla upptåg eller evenemang som ska locka pengar till Hjärnfonden och ALS-forskning. Fredrik som cyklat från Kristianstad till Kebnekaise för att bestiga detta och genom sin ansträngning samlat in dryga halv miljonen till forskningen. Genom rallytävlandet kom ytterligare en arena in i sammanhanget och förhoppningsvis lockar det nya pengar till Fredriks behjärtansvärda initiativ – denna gång ihop med Sebastian Jahnssons rallyteam. Det är en brutal sjukdom som är helt oåterkallelig, alla medel som kommer in går oavkortat till forskningen och Fredrik ser motorsporten som ytterligare en plats att synas. När Fredriks fru drabbades av sjukdomen ville han göra allt för att hjälpa till så mycket han bara kan. Vad det gäller rally var han helt grön.  

– Måste erkänna att jag var riktigt nervös innan start och vid första sväng, men Sebastian visste vad han gjorde och jag kunde bara njuta resten av slingan sa Fredrik. Fredrik som har många fler arrangemang att se fram emot, bland annat Hjärngalan i september där han ska föreläsa. Ekipaget för dagen slutade på en femteplats i Ekonomiklassen i sin Golf MK 2. Klassens vinnare för dagen blev Katrineholmarna Rickard och Stina Mossberg i Golf.”

*

Finns en del som är odiskutabelt, en sådan grej är att Ida Lidebjer Granberg gillar att agera kartläsare i rally. I Eskilstuna lotsade hon Kolsvas Mitsubishi-åkare Hannah Jakobsson till en sjätte plats i 4WD-klassen.

Foto: privat

Direkt därifrån till Hudiksvall och Hedström Bil-Rallyt där hon satte sig hos Tomas Bergman, SMK Hälsinge. En sällsynt lyckad kombo där det blev totalseger med Tomas Mitsubishi. Ingen dålig skalp kapades då tvåan var Jari Liiten/Mikael Kjellgren som även dom körde Mitsubishi, om än 1,3 sekunder långsammare. Bästa 2WD kördes av B-föraren Hampus Karlsson/Edvin Söder från Woxnadalens MK. Deras Toyota var en sekund snabbare än Ljusdals Patrik Åkerman/Mikael Johansson, Golf. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *