Polske rallyledaren Tom K. sexa på Q-stage, MSR eller julafton för ”riktiga”rallybilar väntar, ingen Estlandstart för Nikolay Gryazin, Magic Weekend i Höljes, grattis alla Sprint-medaljörer och finalen för Asfalt-SM ändra tidplanen!

Att Tom Kristensson och Andreas Johansson fått en flygande start hos Kowax 2BRally är ställt utom allt tvivel. Precis före avresan till helgens ERC Rally Liepaja fick Tom också besked att redan nästa helg ska han köra sista deltävlingen i Polska Grus Mästerskapet som körs i Litauen.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Inte alls konstigt då SMK Hörby-åkaren leder ”Mistrzostawa Polski” med 13 poäng över rutinerade 46-årige Grzyb Grzegorz inför Rally Zemaitija. Men före detta är det alltså lite av Toms faovorittävling i Liepaja där han faktiskt kört två gånger tidigare vilket också resulterat i två segrar. Då med Opel Adam och nu är det istället i högsta ERC-klassen som han kör med Hyundai i20 R5.Foto: Tom Kristoffersson Motorsport

I testerna i början av veckan konstaterades i # 8 att känslan var bra trots mycket lösgrus och småsten. Att det var tufft att få fäste märkte bland annat Nil Solans som även han kör hos Kowax 2BRally men med en nyare Hyundai än Toms.Foto: Okänd

I en ”V2” gick det för fort för spanjoren och det behövdes bogsering för att få upp bilen på vägen igen. Tom summerar efter reken.

Lite mer varierande vägar än förväntat men det kommer säkert ändras igen efter att man kommit igång i rallybilen. Det är mer skogspartier och smalare väg men så klart mestadels brett och snabbt!Foto: Tom Kristensson Motorsport

Han berättare också att det varit svårt att få till noterna på grund av få referenser i naturen. 

Men noterna är kanon och vi är trygga med dom så det kommer gå fint ändå! 

Att Tom hade rätt med känslan visades på ”Q-stage” där han satte sjätte tid bara tre hundradelar efter snabbaste Alberto Battistoli. Supertajt då det mellan sjuan hemmahoppet Martin Sesks med samma tid som Tom alltså 0,3 sekunder. Mellan italienaren i topp och sig hade Tom WRC-rutinerade Hayden Paddon och teamkompisen Nil Solans.

Foto. Victor Hansen Motorsport

I Rallye Liepaja kör även klubbkompisen Victor Hansen/Victor Johansson samt Isac Reiersen/Lucas Karlsson i klassen ERC4 Junior.

*

Om fem dagar infaller lite av julafton för alla som gillar rally med ”riktiga” rallybilar (alltså utan 4WD) och sådana som gett ”bredsladden” ett ansikte, jag talar så klart om Midnattssolsrallyt. Senast det kördes var 2019 sedan kom Covid och ställde till det i två år men nu är det virusfritt och på onsdag den 6 juli smäller det i  ”Gellerås-kiosken”.  En snabb publiksträcka inne på Gelleråsen inleder MSR med god uppsikt för publiken. Den tre kilometer långa sträckan har ett startmellanrum på endast 30 sekunder vilket gör att flera bilar är ute samtidigt på sträckan som kan bli väldigt utslagsgivande med sitt underlag av hälften grus och hälften asfalt. 

Foto: Midnattssolsrally

detta väntar 15 mil och 20 olika specialsträckor innan målgång lördagen 9 juli. Portarna till Gelleråsen slår upp redan klockan 12 den 6 juli innan första sträckan i Midnattssolsrallyt körs så bjuder Gelleråsen på en fartfylld eftermiddag med monstertrucken Thor, David Skogsby visar upp sina driftingkonster, och dragracingbilar uppvisningskör. Ett antal stjärnförare, däribland Stig “Mäster” Blomqvist, Per Eklund, Janne “Flash” Nilsson, Tony Rickardsson, Torgny Mogren och Emil Kåberg gör upp på banan i Race of Legends under Midnattssolsrallyt Super Show. Även om antalet startande är något mindre än under toppåren (129 bilar i startlistan) då det även fanns en klass för Regularity, är det ändå imponerande många. Få tävlingar under 2022 har kommit upp samma antal så med detta i backspegeln är det bara att konstatera att det som Jårs Damberg återstartade 2006 med Hörby som utgångspunkt, fortfarande är väldigt populärt.

Foto: Tommy Svensson

 Trevligt  att arrangören väljer att låta de mest tidstypiska bilarna inleda, alltså de från första halvan av 60-talet. Nu är listan ”seedad” så det är mycket av en mix av kul bilar som inleder med Saab 96, Ford Starliner, Daf 66 och så klart en flock Amazoner. Att hitta segerkandidater är både svårt och lätt då dom är många om budet. Utan ranking så inbillar jag mig att Ford-trion Eddie Hörbing/Jon Magnusson,Kjelle Sandberg/Göran Lönnmark och Pelle Plamquist/Mikael Kjellgren gärna vill vinna med sina Escorter. Samma sak för Volvo-armadan där jag bedömer dessa som hetast, Ola Axelsson/Curt Lundmark,  Håkan Lindh/Håkan Berger, Mikael Wisti/Hugo Carlberg och Dick Larsson/Jessica Larsson. Går inte att snacka bort Opel-gänget med Lars-Ove ”Biffen”  Olsson/Torbjörn Jönsson och Anders Söderberg/Lotta Strand som tänkbara vinnare. Rallyt avslutas med två riktigt heta namn, Mats Myrsell/Esko Juntilla och Per Göthberg/Andreas Svedberg, båda i Porsche.

En som också tänkt sig vilja vara med och utmana de ovanräknande är värmlänningen Arne Rådström med sin orangea Volvo 262. Arne med Thomas Nilsson som kartläsare anmälde sig och fanns med i första anmälningslistan, men så för någon vecka sedan kom besked att han inte skulle få lov att starta. I bakgrunden fanns uteslutningen ur 2019 års rally berättar Arne, som precis som jag fått frågor varför hans namn är borta.

Fick besked att MSR har en policy som säger att en utesluten förare inte får köra nästkommande rally, berättar Arne.

Klart jag blev besviken när vi gjort allt klart och verkligen såg fram emot rally på ”hemmaplan”…

Arne menar att han tagit sitt straff med indragen licens och tävlingsförbud men detta är sedan länge avtjänat och i år har det blivit tre tävlingar för honom i Volvon.

Nu är beslutet inget jag kan ändra på, men på något sätt känns det som att jag ska straffas ännu mer!

*

Redan för några dagar sedan gjorde Rally Estonias tävlingsledare Urmo Aava klart att han inte ville se WRC2-trean Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov i kommande WRC-tävling. Själv hade han svårt att stoppa detta då det i så fall skulle strida mot FIA:s policy men när regeringen hjälpte till och förbjöd inresa i landet löste det sig. Beslutet kan dock få stor betydelse för Rally Estonia då man ska skriva om kontraktet inför 2023 med FIA, finns en risk att dom betraktar beslutet från Estland som försvårande för en framtid ihop? Nu har saken spetsats till ytterligare då Gryazin även är anmäld till finska Takomo Ralli medan finska bilsportförbundet AKK redan tagit beslut om totalstopp för ryssar i finska tävlingar. Problemet är att rallyt inte körs under AKK:s flagg utan av en utbrytare därifrån, ASN Suomen Autourheiluliitto som då inte ser lika moraliskt på saken som AKK. Reaktionerna har bitvis varit starka på beslutet och som konstaterade på Twitter.

Visar bara att Gryazin inte skäms ett dugg!

En annan la till med syfte på röran i Finland med olika förbund som arrangerar rally.

En tokig värld här över…

*

I helgen är det ”Magic Weekend” eller kort och gott Höljes med Euro RX som huvudnumret bortsett från att det blir premiär med elbilarna som senare ska tävla World RX, för dessa blir det mer uppvisning än tävling. I Euro RX sätter sig Oliver Solberg i en Hyundai i20 Supercar för Hedström Motorsport.

Foto. Hedström Motorsport

Oliver har bara hunnit med ett snabbtest på banan men känslan var bra och nu kan bara regn förstöra helgen. 

På slutet blev det riktigt bra och jämna starter, men det kan bli svårt om det blir regn, det har jag inte testat…

Storfavorit i Euro RX är utan tvekan Johan Kristoffersson som ser framemot folkfest med 20 -30 000 åskådare Självförtroendet är också på topp efter de två deltävlingarna i Rally X där det blev tre segrar på fyra tävlingar, inte minst en dubbelviktoria i just Höljes. Den KMS-byggda gamla VW Polon visade sig konkurrenskraftig tack vare förbättringar som Kristoffersson har jobbat hårt med.

Efter tävlingen i Finland har vi mest återställt den i race-skick, berättar Johan, som hittar gott om tuffa konkurrenter i det 25 förare starka startfältet.

Kristoffersson räknar upp bland andra: Andreas Bakkerud, Enzo Ide, Anton Marklund, Janis Baumanis, Ole Christian Veiby, Sondre Evjen, Oliver Solberg och Jean Baptiste Dubourg.

Alla dessa ser jag som tänkbara vinnare.

Foto: Qnigan

KMS kommer till start med två bilar, där unge Gustav Bergström tar hand om den andra ratten.

Ännu ett bra tillfälle att skaffa rutin inför kommande VM-tävlingar, kommenterar Bergström.

Foto: Team Skåab

Med tanke på att det är lite för mycket värmländskt så för balansen skull fins även skåningen Stefan Kristensson med och vill ha EM-poäng med sin Ford Fiesta. Samma dröm när även dansken Ulrik Linneman, även han med Ford Fiesta.

Foto. World RX

*

Foto: Okänd

Känns väldigt gammalt redan och jag lägger därför ingen större tid på SM-Veckans SM-Sprint, men säger grattis till vinnaren av 2WD-klassen Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar, Kullings MS. Likaså till tvåan Daniel Röjsel/Mikael Johansson, SMK Dala och ett extra grattis min klubbkompis i SMK Hörby, Erika Ledin som hjälpte Fryksdalens Gustav Johanssons till en bronsmedalj. Att 4WD-klassen skulle vinnas av SMK Edas Pontus Tidemand/Morten Erik Abrahamsen var ingen högoddsare.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Däremot var mer imponerad att Jonas Åkesson/Henrik Bäck, Karlskrona AK lyckades hålla  hårdsatsande göteborgaren Mattias Adielsson/Maja Bengtsson bakom sig.

*

Med denna andra avgjorda SM-sprint återstår Asfalt SM och Grus SM i sprintformat. Med en dryg vecka kvar av anmälningstiden till finalen för Asfalt SM, Rally Kristianstad har arrangören Kristianstad Mk beslutat om ändring av tidsplanen. En plan som tillkom i en förvissning att det skulle bli hårt tryck med anmälda men så blir det med största sannolikhet inte utan i likhet med övriga SM-sprintar är intresset ljummet.

Vi har beslutat att flytta fram första start till klockan 11.00 söndagen den 24 juli, det är en timma senare än vad som varit angivit i inbjudan. I och med detta finns också möjlighet att anmäla, besiktiga och reka under söndagsförmiddagen, berättar Björn Larsson från Rally Kristianstad. 

Ny tidplan söndag: Anmälan 07.30-09.00, besiktning 08.00-10.00, rekognosering 08.00-10.00 och första start 11.00.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *