Tom nära ny ERC-succé, ”2xVictor” strålande EM-fyror, Oliver S. klar för Rally Finland, Loeb aktuell för Grekland, Mikkelsen först med nya Skodan, stark dansk insats i Tyskland och härlig Opel-bukett!
Fram till sträcka nio gick det som på räls för Tom Kristensson/Andreas Johansson i deras andra start i ERC, Tet Rally Liepaja. Tredje platsen upplevdes som oerhört stabil precis som Toms körning, nästan så att man satt och drömde att det skulle kunna bli ännu bättre.
Upp till tvåan, totala, ERC-ledaren Efren Llarena skilde då bara 3,9 sekunder och det kändes som att SMK Hörby-föraren var inne i ett riktigt ”flow”. Men så kom de olycksaliga sträcka nio och där jag redan före att #8 släppt upp kopplingen fick dåliga vibbar. Arrangören gick där ut på Twitter liksom rallyvinnaren Martin Sesks och uppmanade idioter bland publiken att sluta med att kasta/rulla ut stenar på sträckan.
– Vi kör i mycket höga hastigheter och säkerheten är det viktigaste för både mig och arrangören, förklarade Sesks.
– Så kära publik låt oss respektera varandra, stenar som kastas av åskådare har ingen plats på banan!
Nu vet jag inte om det var en sådan som Tom körde över eller det var något mer naturligt skit på vägen, men punktering tidigt på sträckan blev det.
– Vi fick stanna och byta hjul dessutom invänta nästa tävlande och på detta tappade vi över 2 minuter, förklarade en självklart besviken Tom vid målet på sträckan då bland annat för Sesks.
Nu gav man dock inte upp utan fortsatte för att bygga vidare med erfarenheter och detta så pass bra att redan på efterföljande sträcka tog helgens bästa sträckplacering som tvåa direkt efter suveräna Sesks. Bara 4,6 skilde de båda teamkompisarna hos Opel Motorsport åt på den 18 kilometer långa sträckan. Efter detta taggades det dock ner en smula vilket inte spelade någon roll då 13:e platsen satt där den satt. Upp till tolfte placerade Nil Solans i Kowax 2BRallys andra Hyundai skilde halvminuten men att det inte finns något annat än att ändå vara nöjd med helgen, håller Tom med om.
– Riktigt nöjd med vår prestation och allt har funkat jättebra. Vi har också utvecklats ytterligare vilket är det viktigaste av allt just nu, menade Tom men la till.
– En pallplats hade så klart suttit som en jävla smäck men sånt är livet! Vi har haft stolpe in några gånger så det är väl ändå lite okej med lite stolpe ut den här gången.
Nu gäller det för honom, Andreas och Kowax-teamet att ladda om då det redan kommande helg är final i polska grusmäterskapet som leds av Hörby-föraren. Tävlingen Rally Zemaitija körs i Litauen som samkör sitt mästerskap med polackerna. Tom är redan laddad inför uppgiften och lite kul kan jag tycka om han skulle bli Polsk Mästare före en svensk variant.
– Bilen är hel och allt känns skitbra inför nästa helg, då är skarpt läge!
Att hemmaföraren Martins Sesks med kartläsare Francis Renars var skyhöga favoriter i Liepaja skriver nog alla under på. Nu kom han med ny Skoda Fabia Rally2 Evo och för första gången som medlem i den indiska däcktillverkaren MRF:s team. Det enda som kunde ställa till det var Sesks lite ”franska nerver” som historiskt bitvis spökat hos borgmästarn i Liepajas son.
Den här gången hade dock nerverna semester och med tolv sträcksegrar var där inget snack om saken.
– Ren glädje, helt otroligt, jublade Sesks efter power stage.
– En fantastisk helg och jag tror detta är det bästa rally jag någonsin kört!
Tvåa blev andra medlemmen i MRF-teamet Efren Llarena som därmed stärkte sin EM-ledning samtidigt som Nil Solans fick inräkna andra bakslaget i rad. Även Solans råkade ut för punktering på samma sträcka som Tom, dessutom hans andra under rallyt. Lyckligtvis var hans mer av karaktären pyspunka men innebar ändå långt från poäng för spanjoren. Vet inte om det går att dra några växlar på detta med däck, men faktum kvarstår att både ettan och tvåan körde på MRF medan övriga nyttjade Pirelli…
*
Den andre SMK Hörby-föraren i rallyt Victor Hansen med Ryds Victor Johansson vid notblocket gick i mina ögon in på en fanatiskt stark fjärde plats i tuffa klassen ERC 4 Junior. Tack och lov innebar inte de tio sekunders tidstillägg paret ådrog sig inför sträcka ett, inget i slutändan. Upp till sista pallplatsen som togs av finländaren Benjamin Korhola skilde nämligen 17,3 sekunder. Att där finns mer att hämta hos ”2xVictor” och deras Fiesta Rally4 vågar jag lova vilket inte minst sträcksegern på SS11 vittnar om. Vann klassen gjorde spanjoren Ortiz Oscar Palomo som därmed gick upp i EM-ledning medan Toni Herranen (2:a) är ny trea i tabellen, tvåan Laurent Pellier rullade bort sig på lördagen och slutade sist. Om jag räknat rätt så är det svenskt på fjärde plats genom ”Victor o Victor”, ett bra kliv från den sjätte placering som fanns före Liepaja. Det som imponerar förutom den fina placeringen är parets otroliga stabilitet och att man inte ”överladdar”.
Inte ens efter att man blivit hindrad på en sträcka och tappat tid, ändrades taktiken, målgång med mer erfarenhet är det som räknas i det långa loppet. Nästa gång paret sätter sig i Fiestan är i näst sista tävlingen för juniorerna, ERC Rally di Roma Capitale. Redan om tre veckor, den 22 juli är det start i Italiens huvudstad och då är det asfalt som gäller.
*
Stark körning även av Isac Reiersen med tillfällige kartläsaren Lukas Karlsson. En lättare avåkning redan första dagen satte ner humöret en aning men unge Isac kom igen och slutade till slut på placeringen direkt bakom Victor. Bara nio sekunder skilde de båda och att det finns talang hos Isac är ställt utom allt tvivel, femma i ERC-debuten smakar mera…
*
Rally Liepaja blev som väntat tuff och av de 80 startande fick 19 aldrig uppleva målgång. Bland dessa kanske Europas mest anlitade kartläsare, österrikiskan Ilka Minor. På sjunde sträckan hamnade hon och chauffören Vaidotas Zala från Litauen i ett djupt vattenfyllt dike och från detta kom parets Skoda aldrig…
*
Om två veckor byter Oliver Solberg ut sin RX-Hyundai mot en Rally 1- i20 för start i WRC Rally Estonia. I fredags kom också besked från Hyundai Motorsport att han får förtroendet att köra bilen även i Rally Finland 4-7 augusti i hop med Thierry Neuville och Ott Tänak. För dom två har redan förberedelserna börjat med tester på Estlandsliknande-vägar och att Neuville vill mycket gick inte att ta fel på. På ett snabbt parti fick han inte riktigt samlat ihop bilen inför en högerkurva och det blev ”lift off” ut i naturen. Foto:Okänd
Som tur var fanns där inte så mycket hårt att köra över och efter en stund kunde bilen bärgas. Till allas lättnad var också skadorna mest kosmetiska…
*
M-Sport Fords olycksfågel Adrien Fourmauxs framtid blir allt mer osäker och efter Safari Rally ifrågasätts han plats ännu mer. Delvis beroende på 13:e placering och en enda bonuspoäng från power stage samtidigt som den grekiske ”gentlemen-chauffören” Jourdan Serderidis slutade sexa.
Med detta har han på en enda tävling fått ihop sju poäng mot fransmannens tre poäng och detta på sex starter? När dessutom Sebastien Loeb pekas ut som aktuell för start i grekiska Acropolisrally precis som Serderidis kan det bli Puma-brist hos M-Sport. Craig Breen och Gus Greensmith får bilar och troligen även Pierre-Louis Loubet men ska då även Loeb och hemmaidol Serderidis också ha bilar blir det tufft i Cumbria. Att köra sex bilar mäktar man troligen inte med utan då lär Fourmaux bli utan…
*
Ingen större överraskning att det blev Andreas Mikkelsen som fick äran och förtroendet att premiärköra den nya Skoda Fabia RS Rally2.
På bilens verkliga hemmaplan, Bohemia Rally Mlada Boleslav kommande helg kör Andreas och Torstein Eriksen som förbil då FIA-homologeringen ännu inte är avslutad. Med Skodas-testförare Jan Kopecky som ledare i Tjeckiska Mästerskapet är det inte konstigt att Skoda Motorsport låter honom köra ”gamla bilen” i tävlingen och överlåter premiären till Mikkelsen.
*
En som fortfarande förlitar sig på R5-versionen av Skoda Fabia är dansken Michael Sørensen som i helgen slutade på sjätte plats i tysk Rallye ADAC Mittelrhein. Med Erik Kristensen i högerstolen hade duon idel fina och snabba tysk namn före sig och allra högst upp på pallen stod Marijan Griebel, Citroén Rally2. 21 sekunder senare i mål var Dominik Dinkel, Fiesta Rally2 och som trea Julius Tannert, Polo R5 I rallyt som ingick i Tyska Mästerskapet körde även Henrik Munk Hansen/Ranu van Ruth med den lilla Peugeot 106S16. Paret tog sig till tredje plats i klassen NC4.
*
I helgen har det varit historisk racing på ”Knutan” (Ring Knutstorp) med mestadels välfyllda startfält. Henrik Åkeson var som vanligt på plats med sin kamera och till min stora förvåning lyckades han trägna sig genom publikhavet och få riktiga närbilder på tävlingarnas dragplåster.
Min gamle kamrat Dan Henningssons Opel Kadett A och så den fantastiska sommarbuketten med tre gula Oplar, längst fram, en GT 1900 sedan Ascona 19 SR och så en Kadett GT/E. En bild som pryder vilken finrumsvägg som helst…
*
Bara några minuter kvar till att även efteranmäla stänger inför premiären för Grus SM, Älmhults ”Rally BILAM Mästarmötet” nu på lördag. Tyvärr finns det ingen större anledning att kalla den nya SM-serien för ”glass o ballonger” då premiären i Millebygden precis kravlat sig över 50-strecket. Tävlingen är lyckligtvis säkrad att genomföras då minigränsen sattes till 40 ekipage. Lite över 40 bilar kör i SM/RM-klasserna och att tävlingsformatet främst tilltalar förare med ”GruppH-bilar” är odiskutabelt. Halva startfältet eller 23 förare kör i ”Nationella 2WD” medan motsvarigheten för FIA-bilar (Int. 2WD) bara lockar tre stycken. Dessutom B-förare alla tre och där Eslövs Simon Andersson lär bli svårslagen med Opel Adam. Totalt åtta 4WD-bilar uppdelade i två klasser där det är ett nytillskott i form av f.d VOC-åkaren Filip Svensson, tävlande för Eslövs MK. Volvon är borta och när handlar det om R5 Skoda för Filip. Näst största klassen, Standard kör enbart med RM-status vilket ändå lockat tio ekipage. Kul med två tjejer i klassen, Skillingaryds Frida Axelsson och Katrineholmaren Jonna Olsson, Golf respektive Saab.
*
Härmed rundar jag av dagens blogg och som ni märker saknas Höljes helt och hållet. Detta får ni läsa om i morgon då tankarna mest varit i Liepaja den här helgen…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com