Todt och jag skeptiska till WRC-nytänk, NEZ-vinnare från Lönsboda, Ola kör Porsche i Tyskland och vad hände egentligen?
Nu har det nog flödat lite väl mycket skarpa drycker hos FIA och dess allierade som sköter WRC.? Slutsatsen drar jag efter att ha läst om ett förslag att ”modernisera” WRC och detta redan till nästa år. WRC EVO ll innebär att hela tävlingen ska avgöras sista dagen på en enda sträcka. Nu finns där klart skäl att misstänka att jag missuppfattat det hela (hoppas kan man alltid?) men om jag förstår rätt så tänker man så här. Sista dagen ska topp-tio åkarna enbart köra en enda sträcka och detta i form av utslagning. Först möts nian och tian, snabbast av dessa två slutar nia. Därefter gör sjuan och åttan upp om sina placeringar o.s.v, hela vägen ner till den som ligger först. Teoretiskt så kan alltså tvåan som i körtid är minuter efter ledaren ändå vinna genom att satsa allt på sista sträckan.
FIA-bossen Jean Todt som uppenbarligen inte var med på partyt säger sig vara skeptisk till ”nytänket”. Till autosport.com säger Todt.
– För tillfället skulle jag vara mycket försiktig. När man tar beslut måste man vara säker på att det är ett bra beslut. Jag har bett att undersöka den här förändringen ytterligare.
Todt fortsätter.
– Jag tror vi måste lyssna till opinionen från den stora massan fans och jag tror att det finns många som kan hjälpa till att slutligen avgöra en så här viktig fråga!
Däremot är inte VM-basen Jost Capito lika skeptisk som Todt. Han ser kampen förare mot förare som positiv.
– Den fajten kan göras underhållande!
– Om en förare vill säkra sin placering måste han vara snabb och inte göra några misstag på någon sträcka, inklusive den sista!
För en gångs skull är jag och Jean Todt överens, detta måste undersökas närmare…
*
Noterar att hemmaföraren Stephan Consani inte kom till start i Rallye de France Alsace med sin WRC 3 Citroèn. Anledningen var att han tjuvtränade sträckorna före vilket inte arrangören såg mellan fingrarna med. Nu väntar även efterräkningar från FIA för löftet Consani. Vad säger jag om detta, självklart är det bra. Fusk i alla former ska alltid uppmärksammas och stävjas!
*
Du som väntar på att ikväll slå på TV4 Sport för att se när Ramona Karlsson tar den historiska totalsegern i Rally Uppsala, du får ge dig till tåls till i morgon onsdag. Programmet är för mig av okänt skäl flyttad till då och med start klockan 21.30.
*
Något mindre uppmärksammat än Tidemand och Ramonas framgångar i helgen så blev Ingmar Evaldsson från Lönsboda, tävlande för Olofströms MK NEZ-mästare i Bilorientering. Med sin förare Jonas Hjelm, Mölndals MK körde man hem ”Nybörjarcupen”. Men som Ingmar själv så riktigt konstaterar.
– Vinst är ändå vinst!
*
Nu återvänder ”Hasses påg”, Ola Nilsson från Hässleholm till Tyskland och kör finalen i Porsche Carrera Cup helgen den 18-20 oktober. Han kommer att tävla för det tyska teamet ”Team 75 Motorsport”, med Porsches egna fabriksförare Timo Bernhard i spetsen. Dialogen om ett inhopp redan i år har länge funnits för Ola, både till det tyska mästerskapet och till Porsche Supercup som kör med Formel 1, nu var läget rätt.
– Det känns helt fantastiskt att jag får möjligheten att köra finalen i tyska Carrera Cup, säger Ola
– Jag har hela tiden haft ambitionen och målsättningen att ta mig tillbaka till Tyskland eller Europa med min racing, och det här är ett steg i helt rätt riktning. Det kommer garanterat vara den största utmaningen hittills i min karriär, och förhoppningen är att det ska bli något att bygga vidare på inför kommande säsongen.
*
Nu när det stormar för fullt mellan VOC Mekonomen Rally och Rallyutskottet så drar jag mig till minnes vårens storm. Då gällde det ”nya Grupp H” och i sedvanlig ordning idiotförklarades folk till höger och vänster på olika forum. Vad har hänt sedan dess, är där där något nytt reglemente på gång kan man ju undra?
*
Samma sak med den minst sagt inflammerade debatten SBF mot SMA där man fick ta till Marknadsdomstolen för att avgöra vem som hade rätten på sin sida. SMA eller Svenska Motoralliansen vann fajten men vad har hänt sedan dess? Gick in lite nyfiket, kollade på SMA:s hemsida. På fliken ”senaste inläggen” var sista inlägget daterar 2013 02 15 och signerat Orsa Speedweekend. Inte ett enda arrangemang gick att utläsa via hemsidan och under fliken ”Förare” fanns enbart information om hur man går tillväga för att skaffa sig licens under SMA:s vingar. Vet inte, men för mig känns inte detta som den kraft som ska rädda sportens framtid…
*
Senaste Opel-Spottare är Roland Brorsson som letat i gamla motortidningar och hittade då i den för mig helt okända ”Motorbiten” den här fantastiska bilden på Lille-Bror Nasenius i sin Opel Rekord Sprint på SS 21 i Värmland Runt 1969. Inte en enda Volvo/Fordälskare eller för den delen något så unik som en Opelhatare kan väl ändå undgå att erkänna att detta är häftigare än 240:er och Escorter…