Få gillar FIA:s WRC-nytänk, Nisse laddar för EM-guldstrid med ny kartis, ingen Sverige-Serie för Grupp F och mycket Opel!

Fick lite reaktioner på FIA:s tankar kring WRC EVO ll och det var ingen av dessa som tyckte det lät som någon bra idé att köra sista dagen med en enda sträcka, lite ”shoot out” som i racing. Känns lite som att upphovsmännen mer eller mindre är inne och tafsar på grundtanken med rally och istället helst hade sett någon form av ”Sprint Event”. Till detta säger vi nej tack!

*
På fredag drar näst sista deltävlingen i Rally-EM för Historiska Bilar i igång med Rally Costa Brava i Nordspanien, inte långt från Barcelona. Västerås Amazonåkare Nisse Bergquist är på plats för att jaga poäng till ett EM-guld, men upptakten av guldjakten blev dramatisk. På färjan till Kiel drabbades trogne kartläsaren Karl-Erik Magnusson av hjärtinfarkt och fick uppsöka sjukhus. På Rallyklassikernas Gästbok skriver Kalle nu, ” Hej alla rallyvänner. Efter en hjärtinfarkt på tysklandsfärjan i lördags och tre dygn på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg är jag nu hemma. Mår efter omständigheterna bra. Tack till alla som har hört av sig/Kalle”.
God bättring önskar så klart även Motorbloggen. Samtidigt önskar jag lycka till åt Nisse, med blixtinkallade kartläsaren Hans Sylvan.

*
VOC Mekonomen Rally rullar på och i dag slår General-Fransson fast i Gästboken, ” Inga GrF i SverigeSerien! …
Nu tror jag att det trots allt kommer att komma en besinning i synnerhet rörande GrF RWD, dvs alla lär till sist inse hur dumt det är att slå isär en befintlig klass i två.
Men, det kommer i alla händelser inte att gå att köra GrF bilar i SverigeSerien. Vi tror på rättvisa och eftersom att t.ex. andra stötdämpare är tillåtna i GrF liksom att man blandar standardrallybilar och homologerade bilar så blir det aldrig rättvist.”.
Alla förstår, eller borde förstå åtminstone att det här bråket till syvende och sist drabbar Volvoåkarna. Som Roger skriver längre ner i samma avsnitt, så kommer inte homologerade ”VOC:are” att få köra Sverige-Serien, vilket med automatik innebär att prislappen troligen blir lägre p å dessa bilar. Det är inte konstigt om alla f.d VOC:are känner sig vilse för tillfället och det känns inte alls bra. Än en gång manar jag till besinning, samarbete mellan SBF och VOC är enda framkomliga vägen…

*
Trampade på ömma tår när jag tog upp SMA:as tämligen anonyma tillvaro i Motorsverige. Genast kände igen en del mejladresser, blev jag beskylld för att gå i SBF:s ledband, vara mossig och bakåtsträvande. Intet nytt under solen alltså, men inte blir där större aktivitet hos SMA för detta!

*
Häromdagen fick jag en fin Opel Kadett i ”kommentarsfältet” av Bengt Åkesson ”leg. Saabfantast”. Skrev då att det var en fin Opel Kadett Sprint, men inte var det så. Rune Nilsson från Hässleholm hade ögonen med sig och såg att detta istället var lite av Opelfamljens ”Heliga Graal”. Rune skriver,
”Hej Tommy!
Jag kan ha fel,det händer faktiskt, men tror du inte att den gula kadetten på Åkessons bild igår är Tage Levins Kadett Sport. Svarta stötfångare o helsvart gummilist runt rutorna o lite annorlunda vid bakskärmarna!!!!!! Tyvärr har GNS 837 fallit ur min hårddisk (huvudet)
Men som sagt, jag kan ha fel.”.
BloggKadettSRTror du har helt rätt Rune. Bilden föreställer säkert skicklige Opelmekanikern, tillika snabbe rallyåkaren både på asfalt och grus, Tage Levin från Osby. För att sluta cirkeln så var Tages första rallybil samma Opel Rally Kadett Sprint som jag gjorde Halmstad osäkert med Midsommarhelgen 1970. Förse ägare till den bilen var SMK Hörbys Bert Hermansson, sedan köptes bilen av min kompis Bengt Andersson som hade annat för sig i Halmstad än att köra bil, kan jag tillägga. Efter detta hamnade den i Tages händer och byttes sedan till den unika Kadetten.
Bilen var egentligen en vanlig Kadett B och när Rally Kadetten lades ner 1972 fick man väl över en massa grejor nere i Rüsselheim och av detta blev det Kadett Sport. Fanns tror jag, bara av årsmodell 1973 och Tage var unik, mig veterligen ende svensk som körde rally med bilen. Kadetten var ju hopplöst överkörd av ”nya” Ascona A men det struntade Tage i som vann åtskilligt med bilen. Minns även att han åkte av i hemmatävlingen Osbysvängen med samma Kadett som blev lite ledsen över framhjulen efter detta. Såg det själv när jag passerade med Standard B-Saben…

*
BloggCoupe1Ännu mer Opel och den här fina buketten kommer via Börje Lagerquist i Hällevik. Bilarna tillhör Bengt Jonsson i Söderbärke och tillhör hans samling. BloggCoupe2Den röda Kadett A coupén är i utställningsskick och lär aldrig vara tävlingskörd, en riktig pärla med andra ord. Den röda Rally Kadetten gör mig uppriktig glad över bland annat två saker (egentligen blir man ju alltid glad över en Rally Kadett). Bengt har inte slarvat med kromlisten runt skärmkanterna en sak som de flesta ”nybyggda” Kadetter saknar plus att där sitter original stålfälgar på bilen. BloggRKADETTOriginalfälgar är tyvärr inte trendigt i dagens resultatinriktade historiska rallysport, men f-n så mycket snyggare än moderna aluminiumfälgar. Hade jag fått bestämma skulle dessa förbjudas på klassiker upp till 1975 och nu tänker säkert många, tur att han inte får lov att bestämma. Men klassisk/historisk rallysport handlar väl om att tävla som man gjorde när bilen var ny, eller? Försök hitta en enda bild på en tävlingsutrustad Rally Kadett med aluminiumfälgar under perioden 1968-71, eller för den delen en Amazon? Även Gunde som hävdade att ingenting är omöjligt hade gått bet på detta!

*
Missa nu inte Ramonas uppvisning i Rally UppsalaTV4 Sport klockan 21.30 ikväll.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *