Todde-Bagare nöjd sexa i Växjö, trist efterspel med ”diff-dopad” VOC:are!
Känner mig väl ganska nöjd med tipset inför Wäxjö MS rallyklassiker Dackefejden. Totalsegrare blev precis som jag sa, hemmasonen Patrik Johansson. Hans SM-tempo från SSR blev inte helt oväntat en allt för svår nöt för Stoffe Nilsson att knäcka. Däremot är jag lite förvånad över att även Anders Jonasson lyckades klämma sig in framför Vinslövs-Subarun.
Full pott även i 2WD, även om jag den här gången valde att namnge fem förare som jag trodde var kapabla att vinna. Dock, vill jag poängtera, framhöll jag Gullabos Mattis Olsson som huvudaspirant till klassegern och inte heller den här gången svek Mattis mig. Tack!
Lider med en annan av mina favoriter, Kjell Fransson som låg tvåa inför sista sträckan när Volvo slutade driva. Däremot gläds jag över att Todde Johansson äntligen fick till det med nya 940:an. Todde slutade sexa och placeringen som sådan är kanske inte så mycket att jubla över. Men en liten avåkning på slutet på sista sträckan gjorde att Bagaren rasade tre placeringar. Glädjeämnet var att för första gången på länge tyckte Tollarpsbagaren att samspelet med Emil i högerstolen och körningen stämde. Nu vill jag inte på något vis ta åt mig något av äran, men jag gav Todde lite körtips (visst låter det roligt?) efter SSR och det verkar som han lyssnat…
Snackade med Jocke Grahn efteråt, fortfarande var han i ett mellanting mellan chock och eufori efter föråkaräventyret med WRC-Focusen.
– Fy f-n vad häftigt, var hans återkommande kommentar.
Nu var där lite småstrul med bilen, inte konstigt då den stått stilla i ett helt år. Någon packning läckte och en sorts ”hokus-pokusmotor” som skötte något la av, men som helhet fungerade bilen bra. Power var där så det räckte enligt Jocke och igen kom.
– Fy f-n vad häftigt!
Slängde ju ut en liten brandfackla i förra inlägget att Originalåkaren Niclas Karlsson är landet snabbaste förare. Förvånansvärt nog har ingen sagt emot mig, annars brukar det alltid vara någon som vet att ”Nisse Gasare i Knäckebrödshults MK” varit fabriksförare hos Citroén om bara om inte funnits…
Nåväl, jag nämnde ju även ledaren i Sverige-Serien, Fredrik Menck, även han inte helt oäven bakom Volvoratten. Nu visade Menck direkt, ” att den där Niclas, han är ju ingen match”. Åtta sekunder skilde de båda åt och mina första tankar går direkt till stackarna vid nothäftena. Vet inte riktigt vad man skulle lockat mig med för att byta plats med KIm Göransson eller Martin Holmdal. Den där ”Drömvinsten” på Lotto på 105 miljoner hade varit en bra början, lägg märke till bra början…
Ett trist efterspel blev det när vinnaren i C-klassen och totaltvåan i Sverige-serien för C-förarna värmlänningen Alexander Cruse uteslöts efter att teknikerna konstaterat att han kört med otillåten bakaxel. Enligt uppgift åkte Cruse med en s.k ”slungdiff” och så mycket har jag lärt mig i VOC-gänget, att köra med diff är snudd på majestätsbrott.
Det jag inte kan få in i skallen är varför man gör det? Förr eller senare, isynnerhet när man åker så fort som Cruse gjort, åker man på efterkontroll och då är man rökt. Varför…
Intressant är det naturligtvis också hur man tacklar det faktum att kanske kört med samma bakaxel hela året. Han har alltså varit ”dopad” eller bilen åtminstone. Ryker även poängen från tidigare tävlingar eller räcker det med helgens?
Så blev det en Sebastien men inte Loeb utan Ogier som vann i Grekland. Länge höll jag tummarna för Petter Solberg som ledde, men missade ett vägbyte andra dagen och rasade sedan ner till en slutlig fjärde plats. Trea blev nu Miko Hirvonen som, även om det blir tufft, fortfarande har häng på Loeb i toppen. Någon gång måste det vända för Malcolm Wilsons pojkar!
Till sist blir man imponerad över Richard Göransson, direkt överst på STCC-pallen efter den ruskiga smällen i Danmark. Sedan får vi se till nästa år vad som händer med STCC. Tolkar jag signalerna från SBF rätt, så är man här inte jublande glad över TTA:s utspel. För mig är glad helt fel ord i sammanhanget, skräckslagen passar mycket bättre!