Tjuvträning även på Söderslätt, tunt VOC-gäng i Vännäs, Kruse SM-berättar, Catalina F. bäst från Norden i Rally Jameel, Ola W. ”drar lasset” och asiater smakar bättre än vita människor…

I början av veckan skrev jag om problemen med tjuvträning  i tyska ”ADAC Rallye Erzgebirge”, som var så stora att rallyt nästa helg hotas att få ställas in. Nu har samma trista företeelse också uppdagats i ”Rally Anderslöv” och därför ryter tävlingsledaren i Trelleborgs MK Kai Koivuranta till.

Foto: Tommy Svensson

Eftersom vissa förare inom rally Sverige inte kan hålla sig i styr, så måste vi tyvärr börja övervaka sträckorna. Vissa har redan börjat ”träna” och detta är inte bra, förklarar kan.

Boende längs sträckorna blir förbannade och risken är att vi inte får fortsätta köra på dessa sträckor i framtiden.  Skärpning för fasiken!!!! 

Nu har jag fått, visserligen obekräftade uppgifter på att det en kväll syntes 30 bilar på en av sträckorna. Om det var 30 unika eller om samma bil syntes flera gånger, är inte känt. Samma källa uppgav även att det sätts upp ”övervakningskameror” på sträckorna och de som då kan identifieras har stora efterräkningar att vänta. Om detta är dj-ligt trist så är det desto roligare att se antalet anmälda till första deltävlingen i Bilsport Rallycup den 6 april, nu 107 ekipage. Ändå menar Kai att det var ännu bättre i fjol.

Sämre än i fjol, då hade vi fullt vid denna tid av anmälningstiden.

Dock lär det ändå bli tal om ”gallring” då man satt 120 startande som maxgräns och med nästan tre veckor kvar innan anmälans stängs, så lär taket nås.

*

Känns lite kostligt att samtidigt som vårbruket är på gång på Söderslätt där BRC-premiären ska köras om en månad så är det dags för vinterfinal för både Klassiska Rallycupen och VOC Mekonomen Rally. I snösäkra Vännäs körs på lördag ”Vännäs Plåt Rally”. En tävling som är ny för ”VOC:arna” och körs på sträckor från Rally Sweden som sedan dess ”renoverats”, bland annat med hjälp av vattning och blidväder. Väderleksprognosen för helgen visar också på ordentligt kalla nätter, men sköna dagstemperaturer. 

Nu får vi chansen att själva prova två av Rally VM´s allra bästa sträckor, Sarsjöliden och Vännäs. Två helt grymma sträckor som innehåller allt, förklarar VOC-bas Roger Fransson.

Tråkigt nog har inte mer än 12 ekipage anmält sig för den långa resan till Västerbotten.

Men slutet av säsongen och kanske obefintlig tillgång till  vinterdäck är utmanande, tror Fransson.

Han utser Arvid Larspers till favorit som blir stenhårt utmanad av en rad regionala fortåkare.  I C-klassen får Krister Olsson Franssons röst med Jimmy Engström som förste utmanare.  

En ny erfarenhet för många av oss blir att prova Coralba/Jemba-noter som vi sedan får rekognosera och justera ett varv på sträckorna på lördagmorgon, spännande och lärorikt, konstaterar Fransson.

Klassiska Rallycupen har lockat tre gånger så många (37 anmälda) och utan dom och VOC hade intresset varit klent, då övriga klasser är totalt färre än 30 anmälda.

*

Oavsett vilka synpunkter man har på SBF och dess övertagande för att driva Rally-SM, så är det nu en helt annan öppenhet än när de två senaste ”SM-drivarna” varit ansvariga. I går kom det andra ”Nyhetsbrevet” eller som man föredrar att kalla det ”Kruses Krönika #2”. Denna finns att läsa i sin helhet på hemsidan rallysm.se och jag nöjer mig med att plocka lite av det som jag finner mest intressant.

Jonas Kruse börjar med att sammanfatta Sandvikens ”Vinterpokalen” och det blev kort, ”Succé”. Han hyllar även banläggare Markku Kangas även om sträckorna var snabba, men menar Kruse.

Det är viktigt att ha en kombination av både snabba och tekniska sträckor, eftersom en SM-förare bör kunna bemästra alla typer av vägar!

Kruse går även in på säkerheten där ”målet är att ha en grupp som ansvarar för allt säkerhetsarbete på ett systematiskt och samordnat sätt så vi lär oss av det som sker och förebygger att olyckor sker”.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Medan det varit mycket korta och snabba puckar tidigare i SM så vill Styrgruppen med Hans Bååth i spetsen nu ha långsiktighet, vilket säkerligen är en åsikt de allra flesta delar. Nu förklarar Kruse hur målbilen klarnat och  som dessutom fått tummen upp från Förbundsstyrelsen. Ludvika co-drivern Mikael Johansson presenteras som den som ska leda ”Tävlanderådet” som tackat ja till uppdraget med en stor portion glädje och inspiration. I motsvarigheten för arrangörer ”Arrangörsrådet” leder Nyköpings Hampus Juteryd arbetet med hjälp av SMK Hörbys tunga namn i sammanhanget, Patrik Persson.  Även de dyra däcken tas upp av Kruse och för mig verkar det inte som att man är främmande för ”enhetsdäck” i SM för att få ner kostnaderna. Men inte bara detta förklarar Kruse. 

Våra planer sträcker sig även till att ha en cup med samma enhetsdäck!

Dessa cuptävlingar är tänkta som ”shake down” två veckor före SM med liknande upplägg, rek och allt.I förra veckan hölls ett digitalt möte med SM-intresserade arrangörer där 21 olika klubbar deltog. Nästa steg är att de som är riktigt sugna träffar Styrgruppen om några veckor. men redan nu finns det namn som är riktigt sugna säger Kruse. 

En arrangör har med största tydlighet meddelat att den bestämt sig för att den SKA arrangera 2026. Jag skulle säga en ny-gammal arrangör som senast gjorde en riktigt bra SM-tävling…

Som sagt en bra och ambitiös sammanfattning av Kruse dock för lång för att presenteras i sin helhet i Motorbloggen, så gå in på rallysm.se så har du hela där.

*

Nu har Rally Jameel i Saudiarabien kommit till halvtidsvila och där Catalina Floberg i par med välkände brittiskan Catie Munnings med teamnamnet ”Altawkilat” med Chevrolet Silverado just nu ligger femma med polsk/tyska duon Eweline Chlebowska/Hanna Riehle i topp.

Foto: Privat

Näst bäst av nordborna är danskorna Jeanette Kvick Andersson/Charlotte Lebeck på 22:a plats. Lite tyngre för svenskorna Julia Thulin/Alva Olsson 35:e plats för Toyota-duon av de 55 som är kvar i rallyt.

Foto. SBF

*

I kväll skulle samma Julia Thulin som en av SMK Hörbys ”Förarkontakter” varit på klubbens årliga ”Förar/Co-driver-träff” men att ta sig från Saudiarabien till Hörby och tillbaka, lät sig inte göras.

Foto: Tommy Svensson

Istället får Ola Wingren (bilden) och Rolf-Arne Nilsson dra hela lasset när klubbens aktiva träffas för genomgång av kommande säsong. 

*

I går hade det jag kallar ”Gubbaklubben” (delar av SMK Hörbys lite äldre garde)månadsmöte. Ingen som kört TV-Svängen kan ha missat den gulmålade stenen på väg ut från Önneköp mot Huaröd, en dryg kilometer före start på ”Stänkelösa”. På stenen står skrivet ”Kannibalmuseum” mitt ute på den skånska vischan, vilket onekligen reser en del frågor. 

Foto: privat

I går åkte vi dit för att träffa Arnold ”Äventyraren” Wernersson för en rundvandring i det lilla museet med ack så mycket grejor från precis alla världens hörn. Arnold har besökt 181 länder och från samtliga dessa plockat hem souvenirer. 

Så klart var souvenirer och berättelser från stammar där kannibalism fortfarande praktiserade i slutet av 70-talet, de som kittlade mest. Där hade Arnold fått veta att vita människor inte smakade så gott, köttet var för salt. Istället var det asiater som stod överst på menyn när kannibalen själv fick välja, mört och välsmakande berättade de för Arnold.

Bara en liten, liten del av vad vi fick höra under den dryga timmens besök och jag rekommenderar alla som har vägarna förbi att stanna till och svänga i vid gula stenen. Ni blir garanterat inte besvikna!

3 svar på “Tjuvträning även på Söderslätt, tunt VOC-gäng i Vännäs, Kruse SM-berättar, Catalina F. bäst från Norden i Rally Jameel, Ola W. ”drar lasset” och asiater smakar bättre än vita människor…

  1. Hej Tommy. Känner mig tvungen att skriva lite om Arnold. Vilken härlig kille. Han har varit uppe hos mig några gånger för att hämta delar till renoveringarna av hans V4:or. Har inte hunnit besöka museet ännu men det får bli då vi tar nästa Skånerunda.

    1. Han berättade både om den silvrige från 1975 och hans vardagsbil från 1979. Missa inte att besöka honom och hälsa gärna från mig som känt Äventyraren så länge jag kan minnas🥰

  2. Så jävla trist med tjuvträning, märktes förra året också och man hörde mellan raderna att detta hade gjorts bland diverse..blir ju inte rättvist när det är enstaka engångsåkare som åker 1 tävling i cupen och ”snor” poäng av andra som åker hela.. men men

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *