Knakse årets rallykrock med MSR och ESR samma helg i samma område, Mille/Johan siktar på ERC-guld med Opel, Catalina blev sjuk men klarade Jameel-pallen och 91 anmälda till licenskursen hos Drive VXO.

Redan när det började ryktas om ett Midnattssolsrally 2024 i trakterna kring Västervik ifrågasattes detta men då mest med tanke på vilka klubbar som skulle åta sig att göra ”markjobbet”. Idag släppte dock KAK som äger varumärket, bomben att det blir MSR i Västervik som tänkt. Dessutom på exakt samma helg som det är Rally SM tio mil norrut i Linköping och ”East Sweden Rally”. Reaktionerna lät inte vänta på sig och på Facebook rullade direkt ut en mindre storm (snudd på orkan) om hur idiotiskt det var med två så stora tävlingar på samma datum och nästintill på samma plats. Den 22-24 augusti blir med andra ord intensivt för de rallyfans som när en önskan att både besöka MSR och SM, en omöjlig ekvation skulle jag vilja påstå.

Ytterligare bränsle på elden kommer när det i Finland körs EM-tävlingen ”Lathi Historic Rally” och här hemma ”Röforsloppet” som ingår i ”Historiska Sprint och Backcupen”.  Detta verkar dock inte vara något bekymmer för KAK-folket bakom MSR som istället förklarar hur nöjda man är med att kunna knyta ihop säcken.

Vi är mycket glada att kunna presentera Västervik som värdort för KAK Midnattssolsrallyt 2024. Detta är KAK:s största arrangemang och en tävling som ligger hela Motorsverige varmt om hjärtat, förklarar Philip von Mecklenburg, ordförande KAK Motorsport och fortsätter.

Vi har haft en väldigt god dialog med kommunerna i regionen och är övertygade om att årets upplaga blir en av de mest idylliska någonsin med Östersjön som kuliss.

Lika nöjd är Harald Hjalmarsson, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Västervik.

KAK Midnattssolsrallyt är ett evenemang som passar perfekt in hos oss i Västervik. Vi har tittat på de andra värdkommunerna genom åren och hoppats att vi någon gång själva skulle få den härmöjligheten – och nu är den här! 

Han pekar också på hur goda förutsättningar för rally det fins runt Västervik

Motorsport är en del av bygdens DNA och vii ser fram emot att hälsa publik och tävlande varmt välkomna till Västervik!

Vilka klubbar som ska svara för själva genomförandet framgår inte, men i området finns f.d MSR-klubbarna, Vimmerby MS, SMK Eksjö, Nässjö MK, Vetlanda RRC, Oskarshamns MK och Mönsterås MK men om det är dom som känner sig kallade eller det är nya aktörer, är okänt. Det enda som KAK anger är, ”samtliga sträckor kommer att köras Västervik, Vimmerby och Hultsfreds kommuner”. Tidigare var det Simon Johansson ”rallyentrepenör” som höll i rodret för MSR, men så är det inte längre poängterar han.

Till alla som hör av sig med med referens till min roll 2023-års tävling. Och då specifikt valt datumså vill jag klargöra att jag inte är en del av MSR 2024. Minst lika förvånad, uppgiven och irriterad som alla andra entusiaster!

Tidigare trodde/hoppades jag att dragkampen SMK Nyköping (SM) och SSR Weekend (MAS/SSRC) skulle mana till besinning, men helt klart har detta gått obemärkt förbi i KAK-kanslitet. Lite nyheter i stormen finns också då man åter öppnar upp för 4WD-klassen och Regularity. Mer spännande är att det finns något helt nytt, ”Rally Icons” som är en uppvisningsklass för rallyikoner.  Tre etapper körs och då med en totallängd av 60 mil varav 15 mil är specialsträckor.

*

I Rally Sweden chockade Mille Johansson/Johan Grönvall alla när man i första tävlingen med Rally3 Fiestan åkte ifrån hela gänget i Junior-WRC. En seger som innebär VM-ledning för 18-åringen från Katrineholm.

Rally Sweden gick helt klart över förväntan. Det var min första tävling i en fyrhjulsdriven bil, och först gången i en VM-tävling. Vi hade gjort mycket och framför allt ett bra jobb, med förberedelserna innan tävlingen. Vilket gjorde att vi kom väl förbereda, menar Mille.

Nu lämnar man dock VM och siktar istället  på ERC Juniors som hela tiden varit den långsiktiga planen. Starten i Umeå var mest ett test för att se hur man stod sig i tuffast möjliga konkurrens.

Mille kommer fortsätta sitt långa och framgångsrika samarbete med teamet IKsport Racing från Slovenien, som kommer driva den tvåhjulsdrivna Opel Corsa Rally4 de ska tävla med i årets EM. 

Jag ser fram emot årets EM-säsong. Det är många nya tävlingar som vi inte har någon erfarenhet ifrån och ett startfält som ser riktigt konkurrenskraftigt ut. Vi gör en full säsong i en helt ny Opel Corsa och fortsätter vårt fina samarbete med IKsport. Där vi bland annat kommer få köra Opeln på grus som vi inte gjort tidigare, fortsätter Mille.

ERC Juniors inleder i Ungern om cirka en månad och där sedan höjdpunkten lär bli ”Royal Rally of Scandinavia” i Värmland, helgen före midsommar där Mille har massor av släkt och vänner.

–  Vi hade bra fart där förra året och i år känns det som vi byggt upp ytterligare mer fart. Det är alltid kul att få köra i Sverige med bra stöd från publiken, och det känns som det ger en extra boost i självförtroendet, säger Mille.

Målsättningen är också solklar menar Mille.

Vi körde EM hela förra säsongen som ett läroår inför detta år. Vi har siktet inställt på guld!

*

På självaste Kvinnodagen var det målgång för helkvinnliga ”Rally Jameel” i Saudiarabien. Bästa svenska blev Catalina Floberg i par med från Extreme E-rutinerade brittiskan Catie Munnings. Duon slutade på tredje plats trots att Catalina redan igår drabbades av sjukdom förklarade hon.

Jag har blivit sjuk så jag gör allt för att hålla mig levande så jag hann inte med att räkna när inte huvudet är 100 procent med, väldigt besviken på mig själv! 

Inför sista och avgörande sträckan var inte läget bättre hos Catalina i #55 berättade hon före start.

Jag är inte bättre utan sämre men ska göra allt jag kan för att se till att jag gör mitt bästa så Catie får dom bästa förutsättningarna…

Detta lyckades hon också med, så det är bara att gratulera henne och Catie, i synnerhet som Catalina kastades in i matchen i elfte timmen och därmed också kom till rallyt illa förberedd.

Inte långt bakom, som sjua placerade sig ”ökenräven” Annie Seel som delade bil med Sanz Gullani, tävlande för Kurdistan.

Danska inslaget Jeanette Kvick Andersson och Charlotte Lebeck hamnade på en 21:a plats medan #34 Alva Olsson och Julia Thulin rullade in som 35:a av de totalt 55 som klarade av utmaningen i öknen.

*

I morgon är det dags för det kanske inte helt nya men ändå, lite udda greppet med licensutbildning i rally på en dag. I Uråsa på Drive VXO:s anläggning klaras både de teoretiska och praktiska momenten plus L-ABC-utbildning av och på eftermiddagen är man sedan berättigad att köra rally. Det är klubbarna i sydöstra hörnet av Småland och Blekinge som gjort gemensam sak för att öka på antalet tävlande i de båda distrikten. Ett mål som har stora utsikter att lyckas med tanke på intresset.

Efter lite om och men stannade det till slut på 91 anmälda till kursen. Lär väl också bli lite avhopp, men hoppas ändå att detta sätter igång tankar hos både SBF och distrikten hur det ska göras. Med rätt upplägg finns ju bevisligen intresset, hälsar en av de drivande i projektet Andreas Sigfridsson.

*

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *