Tipset för Rally Sweden, många klubbar tjänar pengar när det är VM-rally, Neuville stöttar ”Hjältarnas Hus”, Fiesta Rally2 behöver finjusteras, SMK Hörby bjuder in till Asfalt SM, Ekström blir sportchef i World RX och Nerman först in hos Brink Motorsport.

Kanske årets mest prestigefyllda WRC-tips och av någon konstig anledning förväntas jag av mina ”kompisar” speciellt i Rally Sweden  få ”13-rätt”, inga fel tillåts.

Foto: Oliver Solberg

Bara att ta tjuren vid hornen, plocka bort skyddsnätet och kasta sig ut över kanten.

WRC.

1. Kalle Rovanperä Toyota

2. Thierry Neuville Hyundai

3. Esapekka Lappi Hyundai

4. Ott Tänak Ford

5. Elfyn Evans Toyota

Foto: Toyota Gazoo Racing

Inte så ofta jag placerar Kalle överst i tipset men den här gången tror jag världsmästaren med Jonne Halttunen till höger, blir svåra att rå på. I hjärtat hade jag väldigt gärna sett Craig Breen bland de fem men tror att han och James Fulton behöver lite mer tid i  #42 i20 N Rally 1 innan ”the speed is OK”.

*

WRC2.

1. Oliver Solberg Skoda

2. Ole Christian Veiby Polo

3. Jari Huttunen Skoda

4. Emil Lindholm Skoda

5. Teemu Suninen Hyundai

Foto: Oliver Solberg

Svårt att välja mellan Solberg och Veiby men det får bli så här.

Foto: Lollo

Egentligen blir jag inte förvånad om nytände Huttunen eller WRC2-vinnaren 2022, Emil Lindholm ser till att det blir finsk seger i Umeå. Att någon längre bak i fältet ska putta undan mina topp-5 känns inte realistiskt, möjligtvis då omdiskuterade ryske Monte-vinnaren Nikolay Gryazin. Idag har han dessutom ändrat sin målsättning och är inte längre anmäld för poäng i WRC2. 

*

Junior-WRC.

1. William Creighton Ford

2. Laurent Pellier Ford

3. Kelly Eamon Ford

4. Gregoire Munster Ford

5. Tom Rensonet Ford

Foto:Lollo

Alla nio juniorer utom Creighton saknar erfarenhet av Rally Sweden (3:a i J-WRC 2022) och vid ”shake down” i Lima var irländaren inte långt bak vinnaren i ”Nat.4WD” Robert Andersson. Men Pellier är en superduktig förare med totalseger i både Opel Corsa-eRally och ERC Juniors så varning utfärdas. 

*

Medan föreningslivet i Värmland blivit av med en välkommen extrainkomst när Rally Sweden flyttade till Västerbotten är det motsatt läge där. I fjol fick de 65 klubbar och föreningar som stöttar rallyt dela på närmare tre miljoner kronor. Breddföreningen Sävar IK norr om Umeå är en av de 65 och laddar nu för nya pengar till klubbkassan.

Foto: Tony Welam Bilproduktion

Det blev en dundersuccé. Alla våra medlemmar och frivilliga funktionärer var lyriska över att vi fick vara del av tävlingen och arrangemanget. Inför årets tävling är det många som vill bidra, både till folkfesten förstås, men självklart också till vår förening, berättar Patrik Nyström, klubbens projektledare.

För klubben kom där in 140 000 välkomna kronor berättar Patrik. 

Intäkterna vi fick från rallyt är grädde på moset. Det har gjort att vi kan trycka ner kostnaderna för sektionerna. 

Niclas Bromark, LänsidrottschefVästerbottens Idrottsförbund, applåderar även han Rally Sweden. 

– Rally Sweden innebär en helt unik möjlighet för det breda föreningslivet att skapa en schysst intäkt genom att jobba hårt i fyra dagar. Det här blir ju Umeås “eget” Vasalopp.

Foto.Okänd

*

Även om Thierry Neuvilles popularitet här uppe har minskat efter sitt fulspel för att få bort Oliver Solberg från Hyundai måste man ändå ge honom lite credd för sina välgörenhetsprojekt. Baserat på sin placering i respektive lands tävling donerar belgaren en summa euro, senast i Rally Monte Carlo innebar det runt 50 000 kronor till ”les Enfants de Frankie” en organisation som stödjer barn med speciella behov.

I Västerbotten blir det ”Hjältarnas Hus” i Umeå som blir föremål för Neuvilles projekt som beskrivs som, ”Hjältarnas hus är ett tillfälligt hem för de barnfamiljer där ett barn har drabbats av sjukdom. När allt annat skakar och familjen behöver vara tillsammans. Hjältarnas hus är nästan som hemma och underlättar till lek med kompisar, där det friska kan stå i fokus.”.

*

Även DirtFish har gjort samma analys som jag redovisat flera gånger, M-Sports Ford Fiesta Rally2 rosar inte marknaden i WRC. Medan det vinns tävlingar i nationella mästerskap med Fiestan så är framgångarna i VM och EM betydligt färre och senast en Fiesta lyckades i WRC2 var i finalen 2021 och Rally Monza.

Foto: M-Sport Ford

Då satt nuvarande Skoda-föraren Jari Huttunen bakom ratten men avsaknaden av triumfer oroar inte teamchef Richard Millener. Till DirtFish säger Millener att Fiestan bara behöver lite finjusteringar för att på allvar utmana segermaskinen Skoda. Trots att Adrien Fourmaux med mycket WRC-rutin tagit klviet ner till WRC2 och dessutom värmde upp inför Monte med seger i ”Jänner-Rallye” räckte det bara till femte plats, två minuter bak vinnaren Yohan Rosell, Citroën.

Foto: Jänner Rallye

Milleners ingenjörer har noterat att Fiestan inte hänger med på torr asfalt men på vått underlag säger dom, ”är bilen fantastisk”. Någon ”quick fix” är inte synlig utan menar Millener till DirtFish.

Vi måste bara ta ett rally åt gången och jag tror att det är mer inställningar utanför än nödvändigtvis bilen som påverkar, vi måste bara finjustera allt!

Han lovar också att M-Sport fortsätter jobba hårt för att göra bilen lika bra som Skoda som numera dominerar. Något av ett överlevnadskrav då försäljningen av Rally2 Fiesta är ett viktigt stödben för gänget i Dovenby Hall. I skenet av detta är det märkligt att man ställer över både Fourmaux och hans nya Fiesta-kompis Gregoire Munster och låter Robert Virves ensam försvara den brittiska äran.

*

Från detta är det väldigt långt både geografiskt och i tid till SMK Hörbys premiär för ”Asfalt SM” och ”Bilmånsson Rallysprint”. Den 16 april smäller det i Hörby-kiosken och igår öppnade anmälan till den första av fem deltävlingar i SM-serien. Det som då erbjuds är Rallysprint, på asfalt med en SS som körs tre omgångar  i samma riktning och då tre varv per omgång. Totalt ca 41 km varav 19,8 km utgör SS och den sammanlagda tiden för alla tre omgångarna räknas. För de som vill köra här är det bra att komma ihåg att anmälan stänger den 2 april och att amälningsavgiften av promotorn SRM är satt till 2 000 kronor för SM-klasserna i alla deltävlingar. RM-deltagarna i ”Standard” slipper undan med 1 500 kronor och för 1 100 kronor kan DM-åkare i Grupp E/VOC även dom vara med i  Bilmånsson Rallysprint.

Foto: Tommy Svensson

Totalsegraren kommer förutom full pott i SM ta en inteckning i Glentons Vandringspris. Här finns redan inskrivet Christian Gustavsson, Mats Myrsell, Joachim Grahn och så senast att få in namnet på bucklan, Rolf Grybb. Först att anmäla sig var Arlövs Oliver Larsson/Ola Stenberg som ska köra i RM-klassen ”Standard” med sin BMW.

Foto: Tommy Svensson

*

Lite av en knall att Mattias Ekström går in som ny Sporting Director för World RX med omedelbar verkan. Med sin VM-titel från 2016 kommer svensken att ta med sig mycket erfarenhet till VM-Serien hoppas promotorbasen Arne Dirks.

*

Det blev Tiktok-stjärnan Hugo Nerman som kom först ut med att köra Tesla för Brink Motorsport när STCC i år elektrifieras.

Jag är superglad över att köra tillsammans med Brink Motorsport ännu en säsong. Jag trivdes mycket bra med dem förra året och vi har stora gemensamma målsättningar för det nya elektriska STCC, säger Hugo.

Foto: Brink Motorsport

Med 230 000 följare på Tiktok är 23-åringen tämligen unik i racingsammanhang och ser speciellt fram emot stadsloppet hemma i Helsingborg. 

Att  vi skall köra ett stadslopp i min egen hemstad Helsingborg kommer bli riktigt magiskt! 

Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport är glad över att Hugo återigen tar plats i teamet.

– Hugo tog stora steg framåt med oss 2022 och det fanns ingen tvekan kring att fortsätta samarbetet in i den nya elektriska eran. Det är mycket som blir nytt i år, men Hugo har tydligt visat att han anpassar sig snabbt och vi har en gemensam hög målsättning!

Vem som ska köra de två andra Tesla Model 3 kommer att avslöjas under de kommande månaderna. Premiär blir med Västkustloppet i Falkenberg den 8-9 juli.

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *