Breaking News: Tom K. kör Citroën C3 i ERC Rally Fafe, Oliver bästa WRC2 på shake down, Kalle R. i WRC-klassen, förarnas betyg på sträckorna ”inte tillräckligt intressanta” och en datumkrock på hemmaplan är borta!

Trots att vi bara är timmar borta från start av Rally Sweden börjar jag Motorbloggen med ”Breaking News”, Tom Kristensson har nämligen nu fått klart med hur 2023 kommer att inledas. Om jag påstår att det varit en tuff berg och dalbana för honom att försöka få ihop full säsong i ERC, så är detta långtifrån sanningen. Mer som att kasta sig ut i svart pist, bitvis på en skida och sedan december har SMK Hörby-åkaren haft runt 80 möten med olika tilltänkta partners.

Dessutom massor av telefonsamtal som vi bara inte ska prata om. Vid sidan av detta har jag även mitt vanliga jobb på Bilteknik i Lund som ska skötas, förklarar Tom.

Foto. Tommy Svensson

Ändå kändes det som att jakten var lyckosam men så för bara någon vecka sedan kom ett mycket negativt bakslag, Tom berättar.

En av mina största samarbetspartners tvingades hoppa av på grund av de tuffa tiderna här hemma. Att det är tuffa ekonomiska tider för företag måste man ha respekt och förståelse för.

Efter luften ur-beskedet kavlades åter armarna upp och som Tom konstaterar.

Fortfarande fanns 49 trogna partners kvar vilket nu också gör det möjligt för mig och Andreas (Johansson) att komma till start i Portugal och Rally Fafe. Här börjar vi vår ERC-säsong och målet är att trots allt få ihop budget för alla åtta tävlingarna, även om det just nu kanske ser lite dystert ut.

Att det blir en EM-tävling i Sverige för första gången, ”Royal Rally of Scandinavia” sporrar så klart i budgetjakten och Tom håller med.  

Speciellt kul vore så klart att kunna köra i Värmland i juli.

Nu hänger snart 32 årige Tom inte med huvudet utan antar även denna budgetutmaning med ett leende.

Jag har lyckas med samma sak förut så vi får se vad som händer och efter vårt framgångsrika 2022, blev målet redan tidigt i höstas att ta nästa steg och jobba för att köra ERC den här säsongen, säger Tom. 

Vi körde tre ERC tävlingar förra året, så vi vet vad det handlar om. Det har varit tufft även tidigare år, men jag har ändå till slut lyckats få ihop det!

I år blir det byte från Kowax 2BRally med vilka han och Andreas hade ett lyckat 2022 i deras olika Hyundai-bilar. Istället för polska blir det ungerska som Tom ska försöka lära sig, när han inleder samarbete med Tagai Racing Technology. För oss skandinaver inte helt okänt då det var med deras Citroën C3 Rally2 som Mads Østberg i fjol körde hem segern i samtliga sex deltävlingar i Ungerska Mästerskapet. 

Intrycket jag har fått av teamet Tagai RT är även bra, ett välrenommerat team och Citroëns Rally 2-bil har visat sig både snabb och tillförlitlig, menar Tom.

Det är också med en C3:a som Tom och Andreas ERC-äventyr ska inledas i mitten av mars.

*

Med detta över till Rally Sweden där shake down just avslutats,  5,45 kilometer långa ”Håkmark”. Ingen större dramatik mer än att oflytet fortsätter för M-Sports WRC2-vapen Fiesta Rally2. Robert Virves fick något tekniskt fel i första åket men sedan rättade det till sig. Slutade med en okej sjätte tid i WRC-2 gänget.

Foto: Toksport WRT

Här var Oliver Solberg snabbast med Toksport WRT-Skodan och satte bästa tid i sitt tredje åk. Men bara 0,3 efter kom Ole Christian Veiby och sedan Hyundais Teemu Suninen halv sekunden efter. Lite blek var Emil Lindholm som bara åkte två vändor på den bitvis spåriga sträckan (Oliver körde fyra gånger) och i bästa åket blev det en tionde tid bland Rally2-bilarna.

*

Foto:Toyota Gazoo Racing

Av de åtta i WRC (räknar fortfarande inte in Lorenzo Bertelli) var det stenhårt finskt i topp. 0,1 sekund skilde mellan Kalle Rovanperä och Esapekka Lappi. Överraskande trea var Takamoto Katsuta, 03 efter Toyota-kompisen Rovanperä.

Foto: Hyundai Motorsport

Om Lindholm var blek så var det samma sak med Thierry Neuville och Ott Tänak, sexa och sjua både runt tre sekunder långsammare än Kalle.

*

I kväll med SS1 Umeå Sprint och första start klockan 19.05 startar jakten i WRC2 för Oliver Solberg och Elliot Edmondson. Att målet är att putta bort Emil Lindholm från WRC2-tronen är uppenbart och om detta lyckas blir Oliver förste svensk att vinna WRC2 efter Pontus Tidemand  2017. Att inleda detta på hemmaplan kan vara både en för och nackdel, risken finns alltid att överladda men Olivers plan är ändå mer på säkerhet.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Strategin är att köra på 90-95 procent under hela helgen. Det är skönt att ha något att gå på om det skulle behövas. Målet är klasseger, men jag är nöjd med en pallplats också, förklarar den nu 21-årige värmlänningen som också konstaterar.

– Vi möter hård konkurrens och minst sju bilar har som jag ser det, chans att vinna!

Nu är det visserligen på svensk mark deltävling två i WRC avgörs, men långtifrån Olivers egen hemmaplan som förr var fallet när det kördes i Värmland. Helt okänt är det dock inte då det var start här ifjol vilket slutade med en sjätte plats i WRC-klassen. Men i år är flera sträckor utbytta konstaterar Skoda-föraren och även att de många av de 18 sträckorna är ”full speed stages”

Många av specialsträckorna är nya, och det kommer att gå väldigt snabbt på de flesta…

Foto: Mats S. Birkelund

Kul att ha både Oliver och Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen bland favoriterna. Norrmännen har valt att testa mindre och istället köra i skarpt läge med KMS-Polo R5. En taktik som innebar andra plats i Elverum och seger senast i Lima.

Det har gått bra i vinter. Vi har fått fin träning i tidigare rallyn och går in i det här med en bra känsla, säger Veiby.

WRC2 är inget nytt för Veiby som faktiskt vann klassen  i Rally Sweden 2019, även då med Polo. I fjol föll han på mållinjen och slutade tvåa efter Andreas Mikkelsen.

Vi vann flest sträckor då också, men det blev ett litet stopp i ett vägbyte, minns Kongsvinger-föraren som är ute efter revansch.

Det nybildade paret Veiby/Eriksen fick en perfekt start i Lima menar Ole Christian.

Det fungerar fantastiskt bra med Torstein!

Teamchef  Tommy Kristoffersson och hans personal har jobbat hårt hemma i Arvika för att ge #21 bästa möjliga förutsättningar.

Vi hade inte kunnat göra mer än vi har gjort i förberedelserna. Det blir så klart tufft och vi vet att andra team kommer med helt nya bilar, men vi känner oss trygga med vår Polo, det blir spännande det här!

Hårdast motstånd förväntar sig Veiby från Oliver Solberg men där finns fler.

– Det finns minst 5-6 förare som kan ta hem detta och det  ska bli kul att ta kampen mot Oliver. Vi var ju teamkompisar hos Hyundai 2021!

Som vanligt kommer däck och dubbutstick att vara ett stort samtalsämne under rallyt och för Veiby är det Johan Kristoffersson som har ansvaret.

– Johan har gjort ett fantastiskt arbete, så det är bra förberett, lovar Ole Christian.

*

Den yttre inramningen med vita vidder, snövallar och is om än på bitvis väldigt spåriga sträckor är vad som saknades de sista åren i Värmland ändå är det inte alla som gör vågen över flytten till Västerbotten. DirtFish har kollat runt bland WRC-åkarna som menar att sträckorna ”inte är tillräckligt intressanta” och att de nya sträckorna mest tillfört ännu högre hastigheter. Thierry Neuville som för övrigt varit sjuk hela veckan och missat en del test är lite kritisk hos DirtFish..  

 Några av sträckorna från ifjol känner vi till och är OK men några av de nya är löjligt snabba!

Foto: Hyundai Motorsport

Han är även orolig över att gruset kommer fram på de partier som körs i skog där ingen biltrafik förekommer och det därmed bara är lös snö på vägen. Belgaren med Hyundai gör jämförelse med Arctic Rally 2021. 

Ett av de bästa rallyn jag någonsin gjort i min karriär när det gäller flow, fart och spänning.

Ott Tänak håller med och menar att det ”är ganska rakt” men också attdet  finns mer intressanta partier och säger till DirtFish.

– Förhoppningsvis kommer dessa partier att avgöra…

Även Kalle Rovanperä instämmer i DirtFishs koll i åsikten att det är snabbt i Västerbotten. Jag har själv fått ungefär samma rapporter från mina öron/ögon i Umeå, att vägarna bitvis är väldigt, väldigt snabba. En ”räknenisse” har kollat på sträckorna och förutspår att årets upplaga kommer att ha en total snittfart på 126 km/t vilket skulle göra det till näst snabbaste WRC-rallyt någonsin.

Foto: Toksport WRT

Allra snabbast verkar nya SS4/7 Botsmark nästan 26 kilometer lång bli, där han med datorns hjälp kommer fram till att snabbaste snittar 140,4 km/t. Ett av mina ögonpar håller med.

Botsmark uppe i vindparken är bred, kurvig och vrålsnabb…

*

Avslutar med att knuten med datumkrock mellan BRC-tävlingen ”Gullaboknixen” och Trelleborgs ”Falsterbo Rallysprint” den 21 oktober löstes av sig själv förklara BRC-ansvarige Roger Rooth.

-Gullabo RC har meddelat att dom på grund av rådande omständigheter ställer in Gullaboknixen!

Några närmare detaljer framkommer inte, men troligen blev det för tufft program för klubben då man även arrangerar deltävling tre i Asfalt SM, ”Asfaltknixen” den 27 maj…

Samtidigt har även Asarums MS nu öppnat anmälan för deltävling två i Bilsport Rallycup, ”Rally Karlshamn” den 22 april. Däremot har ingen sådan öppnat för premiären ”Rally Anderslöv” där Trelleborgs MK står som arrangör den 25 mars.

*

Just när jag skulle trycka på publicera kom CMore med ett chockbesked, inga sändningar alls på Sportkanalen från Rally Sweden. I kväll sänder man dock SS1 via TV12 men därefter är det SVT på lördag klockan 08.00 och 14.00. Söndagen blir det bara från Power Stage med start klockan 12.00 och därefter sammandrag på kvällen klockan 18.30.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *