GNM har stora drömmar som börjar i Portugal, ACI satsar på talanger, Tom K. avslöjar nyheter inom kort, orimliga krav på Oliver, mycket soffhäng i helgen och WRC2 är enligt mig hetast i Umeå!

Kanske att börja i lite i fel ände att inleda med ERC när WRC och Rally Sweden knackar på dörren med start på torsdag, men jag gör så ändå. Om en månad är det premiär i Portugal med ”Rally Fafe” och där Pontus Tidemand i tv avslöjade att han ska köra med GN Motorsports Ford Fiesta Rally2. Teamägare Joachim Grahn har inte hymlat om att han när stora drömmar för sitt i ERC-sammanhang lilla team i Åhuskärr på den skånska östkusten. För en tid sedan förklarade ”Jocke” att en del av drömmen är att ha ett svenskt team i ERC och i mars verkar det då som att ett steg mot detta förverkligas.

Vid sin sida får Pontus precis som i SM i Vintersprint, Julia Thulin där parets insats uppmärksammades även borta i Dovenby Hall från vilket där kom gratulationer. Även SMK Hörby-tjejen bär precis som Jocke stora drömmar från kartläsarstolen och efter fjolårets J-VM-triumfer med Robert Virves har inte ambitionsnivån sänkts. Estländaren hade gärna sett att deras samarbete fortsatt även 2023 men av ekonomiska skäl klarade inte Julia en sådan satsning. Nu har portugisen Hugo Magalhaes med andra euromuskler tagit över Julias plats och för paret blir det debut med WRC2 i Rally Sweden.

Foto: Taneli Niinimäki

Istället har Julia anställts som teamkoordinator hos GNM och där det då ingår att sköta notläsandet åt Tidemand. Detta plus precis som tidigare åt hårdsatsande junioren från Katrineholm, Mille Johansson som med Jockes son Adam Grahn/Marcus Sundh är en del av GNM:s framtidssatsning i varsin Ford Fiesta Rally4.Foto: Tommy Svensson

Att jag inleder med detta beror på nyheten att italienska bilsportförbundet Automobile Club d’Italia (ACI) förstärker sitt engagemang i ERC. Klart tidigare var att man genom ACI Team Italia stöttade 25-årige Alberto Battistolli och Roberto Daprà, 21 år men nu har även en tredje förare lagts till, Mattia Zanin som också är 21 år gammal. I fjol slutade Battistolli sjua med en Skoda Rally2 och kommer att fortsätta i samma klass och då i Portugal möta ”skånskt” motstånd i form av GNM, Tidemand och Thulin. Likaså blir det skånskt motstånd för Daprà och Zanin då de ska köra i ERC Juniors. Om allt går i lås ska de där mäta sig med SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson i klassens första tävling ”Orlen Rally Poland” i maj. För Hörby-duon blir inte Daprá någon ny bekantskap då det var med honom som man kämpade om Topp-5 i fjol.

Foto: Tommy Svenson”The Two Victors” krasch i Tjeckien satte dock stopp för den fajten men för italienaren blev det just en femte plats när mästerskapet var över. Medan familjeteamet Hansen Motorsport fortsätter med Ford Fiesta Rally4 blir det Peugeot 208 Rally 4 för italienarna. Här är det dock inget familjeteam med stram budget som gäller, istället är det stora italienska proffsteamet Delta Rally European RT som har ansvaret för bilarna.

Nu är inte ACI ensamma om att hårdhänt gå in och stötta sina talanger till exempel gör även Spanien, Frankrike och Irland på liknande sätt. Detta medan vi i ett land som förr räknades som stormakt inom rally, istället satsar på ett helt anonymt landslag där enbart den innersta kretsen har en susning om vilka som kör för ”blågult”. Ett bättre tillfälle för SBF att gå in med stöd till unga talanger än i år med nya ERC-tävlingen ”Royal Rally of Scandinavia”, juniorernas tredje deltävling har jag svårt att komma runt. Inte så att man ska skeppa in 100 000-tals kronor, mer att man visar att man som förbund står bakom de som verkligen har en ambition att utvecklas till ”Future Stars”. Bara en tanke alltså…

*

I dag kom där också ett kryptiskt men samtidigt var min känsla, ett positivt inlägg på Facebook från Tom Kristensson. SMK Hörby-föraren skriver: ”Det har varit tyst ett tag här. Det beror på att det har jobbats intensivt med årets säsong och det fortsätter så göra ett tag till framöver. Men tärningen är nu kastad inför 2023. Nyfiken på vad? Håll då utkik, för inom väldigt kort kommer det avslöjas!”. Att målet är ERC för Tom och Andreas Johansson har han berättat flera gånger, men även om alla stötestenar han träffat på under sin kommande EM-resa. Ändå tycker jag att texten mellan raderna andas optimism så inför avslöjandet anbefaller Motorbloggen ”stööööörsta möjliga tystnad”!

*

Nu är jag nära stupstocken på torget, offentlig stening, rullas i tjära och sedan fjädras när jag skriver att jag numera har lite svårt att riktigt gå i gång på Rally Sweden. Med 120 mil från Hörby till Umeå känns vårt WRC-bidrag avlägset för mig och frambringar faktiskt inte mycket mer känslor än övriga europeiska VM-tävlingar.

Foto: Oliver Solberg

Vet inte om det kanske beror på att det är så få svenskar med i rallyt, bara tre stycken och där endast Oliver Solberg/Elliot Edmondson kämpar om VM-poäng. Men självklart kommer jag inte att bojkotta rallyt som uppenbarligen en del rallyfans och P4 Västerbotten menar att Oliver Solberg borde göra då FIA tillåter ryskt deltagande. Ingen fråga jag tänker lyfta men jag tycker synd att Oliver ensam enligt ”tyckarna”, borde sätta ner foten och avstå start. Lite väl mycket ansvar att lägga på hans unga axlar eller har jag fel? 

*

Chockvågorna efter beskedet att SVT inte längre skulle vara huvudleverantör av WRC till svenska hushåll har förbytts till i mina ögon hysterisk sändande från Sportkanalen. Cmore som ligger bakom kanalen sänder från alla 18 specialsträckorna vilket i praktiken innebär att den riktige fantasten ska sitta klistrad vid tv-appraten från 08.25 på fredagen till någonstans runt 20.00 på kvällen. Lördagen fortsätter med första sträckan 08.00 och så avslutning återigen vid 20-tiden. Söndagen är lugnare då börjar man visserligen 07.00 men slutar med power stage, där första start är klockan 12.00. Undrar hur många förhållanden som klarar den här typen av maratontittande? En sak vet jag, varken sambon eller Nova accepterar soffhäng alla dygnets ljusa timmar en hel helg plus även lite efter mörkes infall…

För er som har det annorlunda finns här hela tv-schemat för Rally Sweden.

Torsdag: 9/2:

18:50: SS1, Umeå Sprint 1. (ss-start 19:05) (Sportkanalen)

Fredag: 10/2:

08:25: SS2, Brattby 1. (ss-start 08:30) (Sportkanalen)

09:30: SS3, Sarsjöliden 1. (ss-start 09:31) (Sportkanalen)

11:00: SS4, Botsmark 1. (ss-start 11:03) (Sportkanalen)

14:45: SS5, Brattby 1. (ss-start 14:53) (Sportkanalen)

15:50: SS6, Sarsjöliden 1. (ss-start 15:54) (Sportkanalen)

17:25: SS7, Botsmark 1. (ss-start 17:26) (Sportkanalen)

19:00: SS8, Umeå Sprint 2. (ss-start 19:05) (Sportkanalen)

22:00: Summering etapp 1. (Redbull.tv)

Lördag: 11/2:

08:00: SS9, Norrby 1. (ss-start 08:05) (Sportkanalen)

08:55: SS10, Floda 1. (ss-start 08:56) (Sportkanalen)

09:00: SS9, Norrby 1. (ss-start 08:05) (SVT1)

10:40: SS11, Sävar 1. (ss-start 10:41) (Sportkanalen)

14:00: SS12, Norrby 2. (ss-start 14:05) (Sportkanalen)

14:55: SS13, Floda 2. (ss-start 14:56) (Sportkanalen)

15:00: SS12, Norrby 2. (ss-start 14:05) (SVT2)

16:40: SS14, Sävar 2. (ss-start 16:41) (Sportkanalen)

18:00: SS15, Umeå 1. (ss-start 18:05) (Sportkanalen)

22:00: Summering etapp 2. (Redbull.tv)

Söndag: 12/2:

07:00: SS16, Västervik 1. (ss-start 07:05) (Sportkanalen)

10:00: SS17, Västervik 2. (ss-start 10:05) (Sportkanalen)

12:00: SS18, Umeå 2. (ss-start 12:18) (SVT2)

12:00: SS18, Umeå 2. (ss-start 12:18) (Sportkanalen)

18:30: Sammandrag Rally Sweden. (SVT2)

22:00: Summering etapp 3. (Redbull.tv)

*

Med Oliver Solberg i WRC2 är det för mig helt naturligt att höja upp denna till mer intressant än vem av Rovanperä, Tänak, Neuville eller Lappi, som sprutar skumpa på söndag, halvan WRC-fältet tror jag inte har med saken att göra. I Rallye Monte Carlo var där 27 anmälda i de tre olika klasserna inom WRC2 medan det i Umeå är två färre vilket ändå måste anses som en bra siffra.

Foto: Toksport WRT

Att de svenska ögonen riktas mot Solberg är sjävklart, men tror även att många gärna ser att teamkompisen i Toksport Emil Lindholm och Reeta Hämäiläinen lyckas få till det. I fjol skrällde duon genom att lite otippade vinna WRC2, i år däremot har alla klart för sig vilken talang där finns hos svensktalande Emil. Toksport har delat upp sig två team där dock Oliver inte är med, utan kör i egen regi och teamet har bara hand om hans Skoda. I ”Team1” finns då Emil och landsmannen Sami Pajari och i det andra då omdiskuterade ryssen under neutral flagg, Nikolay Gryazin och Marco Bulacia från Bolivia. Oliver går ut först i WRC2 med #20 på sin Skoda med de senaste uppdateringarna.

Foto:Lollo

Direkt bakom kommer så Rally Lima-vinnaren med KMS-Polo, Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen som har Lindholm i hasorna. Hyundai Motorsport mönstrar Teemu Suninen och Fabrizio Zaldivar medan estländaren Georg Linnamäe kör i20  Rally2 i egen regi. Blir intressant att se om M-Sport blir att räkna med i årets WRC2, jag är skeptisk och i Umeå är enbart Robert Virves anmäld med Fiesta Rally2. Total dominas av bilar byggda i Tjeckien, 18 av de 25 är Skoda och då allt från nyaste till två äldre R5-Fabia. Hyundai har fyra bilar i klassen och att där bara finns en VW Polo R5 (Veiby) är inte så märkligt då bilen slutade byggas för flera år sedan. Men att både M-Sport och Citroën är representerade med futtiga en bil vardera är mer svårförståeligt. De två svenskar förutom Oliver kör också Skoda,  #41 Jörgen Jonasson/Nicklas Jonasson och # 45 Joakim Roman som har  Ida Lidebjer Granberg vid sin sida. För övrigt om jag har rätt information, närkingens 25:e start i Rally Sweden. Med detta lämnar jag Västerbotten och imorgon blir det både tips och en titt på de nio WRC-åkarna. Egentligen är de bara åtta då de nionde, italienaren Lorenzo Bertelli i sin hyrda Toyota Yaris Rally1 som nog får mer problem med de efterföljande Rally2-förarna än med sina klasskamrater…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *