Tiondelsdramatik i Örkelljunga men Opel överst, synd om Toyota-Jeppe, skämsfilten framplockad, igen!

Känns lite tokigt att snacka om allt ljus på SMK Örkelljungas RS-tävling Skyttesvängen med tanke på de mörka regnmoln som täckte himlen mest hela dagen. Först i årets RS-DM/Asfaltcup att helt avgöras som ”wet race” blev alltså Örkelljungas fina bidrag i serien. Oroliga blickar från tror jag samtliga deltagare mot himlen och frågan, skulle det bli regn tillräckligt för att lägga på eventuella regndäck fanns på läpparna. Första racet av de tre var det mest lite våt asfalt och där chansade bland annat Mats Andersson på att köra på sina vanliga slicks. BloggJockeJocke Kristiansson tänkte helt annorlunda och valde i likhet med de flesta regndäck. Jocke fick rätt och tvålade till Mats med 2,6 sekunder och trean Mats Lundahl var ytterligare efter. Till andra körningen hade det torkat upp lite och Mats fortsatte envist med att inte lägga på regndäck och den här gången tänkte Eslövselektrikern rätt. Med utväxta horn klämde han dit Jocke i Corsan med 2,3 sekunder och inför det sista och avgörande heatet skilde tre tiondelar i Hörbyförarens favör. Dessutom tilltog regnet. – Nu får jag nog f-n ändå lägga på regndäck men det känns inte bra, menade Mats. – Har aldrig kört en meter på regndäck, vet ju inte alls hur bilen uppför sig… Protonen uppförde sig bra kan jag berätta och med regnsulor var Mats tre tiondelar snabbare än Jocke vilket betydde dött lopp. De båda var helt lika in till sista tiondelen och det blev ett febrilt letande efter tävlingsinbjudan för att se hur särskiljningen skulle ske. Jocke hittade den förlösande raden. – Vid lika sluttid är det snabbast tid på första provet som avgör och där var ju jag snabbast, pustade han ut. BloggMatsMats tog förlusten som en man, unnade verkligen Jocke en fullträff efter en motig säsong. Han menade att han mer eller mindre bjöd på segern genom att vara så envis med att inte lägga på rätt däck från början. – Men spelar ingen roll Jocke körde bra idag och jag är den förste att gratulera, sa Mats inför prisutdelningen. Stor i motgången frågade jag dagens tvåa? – Så är det och det ska man vara men det är bara lite ovant, kontrade Asfaltkungen ödmjukt… * Motgång fick Vinslövs Jesper Larsson med sin nybyggda ex. Kristianstadsbladets fotoavdelnings tjänstebil, en silverfärgad Toyota Corolla. Premiären i Silverratten innebar en fjärde plats, placeringen bakom lillebror Hampus och nu skulle det tas revansch var det tänkt. Redan innan jag såg Toyotan förstod jag av motorljudet att döma att någon bromspunkt fanns inte alls under Jespers hjälm. BloggJeppe1 BloggJeppe2 BloggJeppe3Mycket riktigt kom han hasande förbi det trånga inhoppet till asfaltsplanen och kort därefter det omisskännliga ljudet av japansk plåt som träffar något solitt svenskt material. Några sekunder senare tittar den tilltufsade japsen fram med ett helt annat frontstuk än när den lämnade Japan någon gång i slutet av nittiotalet. Jesper fullföljde heatet och vi servicen väntade ”klanen Larsson” på att få rätta till ”vraket”. Farbror Nicke tittar inte på Jesper som man skulle kunna misstänka av ansiktsuttrycket att döma, utan önskar bara större slägga och mer silvertejp. Tyvärr fick kulbulten för mycket stryk så det blev till att kasta in handduken vilket jag verkligen tyckte var synd för Jesper (obs. ingen ironi eller skadeglädje, bara vanlig medmänsklighet och empati vilket är lite av mitt adelsmärke…). * I ”huvudklassen” VOC Mekonomen Rally var det stenhårt mellan A-föraren Tyko Nilsson, B-föraren Erik Andersson och i C-klassen Robin Svensson. Kan också nämna att jag och Tyko körde nästan exakt lika på första rundan. Sedan missuppfattade jag och Stefan upplägget och trodde det gällde att köra så lika som möjligt. Den fajten vann jag överlägset som hade samma tid inpå tiondelen i både första och andra åket. Tyko var helt väck och missade målet med fem sekunder så egentligen borde det varit Silver-VOC:en som ledde men nu hade man alltså ett helt annat upplägg än vad jag trodde. I sista åket fortsatte Tyko i samma stil och var även den här gången snabbare men nu började även jag fatta så en halv sekund skilde nu mot mina två första åk. Bäste VOC:are blev nu Hörbys Erik Andersson i B medan Robin Svensson höll på att missa seger i C-klassen genom att träffa en kon och få fem sekunders tillägga. BloggEdquistBloggRobinNu blev det kan han konstatera på bilden ändå vinst med en futtig tiondel före Simrishamns Axel Wigren. Nu hängde inte Tyko med huvudet trots att han fick däng av Erik och Robin. BloggTykoEn hamburgare placerades i det glada Hästvedaansiktet innan han startade resan mot Karlskrona för att där hämta en kran och köra den till Helsingborg. Klockan 07.00 måndagsmorgon var där något som skulle lyftas enligt Tyko som tillade – De du Tooommy det är joooobb, annat än att springa runt med en liten kamera! * Avslutningsvis måste jag berömma SMK Örkelljunga för tävlingen, helt klart en av årets höjdpunkter. Bra arrangerat, trevliga funktionärer men till nästa år så försök fixa lite bättre väder. * Som avslutning på detta så kan jag även berätta att det gick riktig bra för SMK Hörby även om nu Roland ”vek ner sig” och tillbringade söndagen hemma i soffan istället för att hjälpa mig i fajten mot Tyko. Sex klassegrar, Jocke Kristiansson, Bengt Bengtsson, Erik Andersson, Johan Edquist (väldigt snålt spårval med Golfen eller…), Robin Svensson och till sist vinnaren i C 2WD, Polestarmeckaren Markus Lindström. Markus satt i en bil på väg till dans i lördagskväll för att njuta av Perikles när mamma Malin ringde och undrade om han ville köra med ”Ford-Uffes” bil, då även han gjorde ”en Roland”.

– Inget att tveka om så det blev vatten hela kvällen till Perikles, förklarade Markus nöjt. * Skämsfilten är framplockad, Saab-älskaren Roger Rooth har hört av sig med anledning av gårdagens ARC-Rally. ”Det är farligt skriva bloggar på felaktiga resultatlistor, jag kan inte se att den där Finnen i Opel Kaputten ens varit i närheten av mina polare som kom 1:a och 2:a i klassen, däremot har dom missat att ta bort hans minutfel på SS 4 som fortfarande är kvar…. Så nu förväntas ju en korrigering av gårdagens blogg och en stor runda med skämsfilten, ja, för att russelheimaren var ju frånkörd med RÅGE av 2 hopplösa Saabar!!!! :o) Med YTTERST Ödmjuka hälsningar från Korrekturavdelningen.”. Skämsfilten är jag invirad i och struten har jag på huvudet, vad begär du mer glädjedödare? * BloggNilssonDesto roligare är det att läsa mejlet från 2xNilsson, Rune och Andreas från Hässleholm.Hej Tommy, Hörde en gång ett ”pip” att du inte fick några rapporter från våra tävlingar i Danmark. I går, lördags, var vi i Roskilde och körde regularitytävling. Närmare bestämt Oresund Rally som ingår i Nordic Regularity Cup, Öppna Svenska Regularity Cup samt danskarnas FDM DASU Classic serie. Trots att det var ganska exakt ett år sedan vi körde regularitytävling senast och att vi dessutom klassat upp oss till näst högsta klassen inför tävlingen blev det seger. Noterbart är även att vi endast hade 1 sekund mer tidsprickar än totalvinnaren. Vi är givetvis mycket nöjda med resultatet men vinnarskallar som vi är så kan det inte hjälpas att det känns lite bittert att vara 1 sekund från totalsegraren efter 25 mil och 7,5 timmars körning… Givetvis genomfördes denna bedrift i en Opel (som inte är grön). Hälsningar 2xNilsson” Vad säger du om den Roger?

4 svar på “Tiondelsdramatik i Örkelljunga men Opel överst, synd om Toyota-Jeppe, skämsfilten framplockad, igen!

    1. Hej.
      Hade du legat i lumpen hade du visst att ”klar och tydlig ordergivning är A och O när det är skarpt läge”. Du mumlade ju mest hur nära Wigren var, så det var detta som jag trodde som tiondelen. Nu har jag förstått att det var till Erik Andersson du hade en tiondel till godo. Grattis, bra kört men var lite tydligare i fortsättningen…
      MVH
      Tommy

      1. Leka krig kan jag göra hemma Tommy! Wigren gick i mål på 14.26.4 och jag på 14.26.3. Erik Andersson hade en sluttid kring 14.30.0(?) någonting 🙂

        MVH

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *