Monte-tvåan kör WRC i Tyskland, Tidemand sitter i R5-Fiestan, dansk i WRC3 och Alfred från Tomelilla fick pris av prinsen!

Blir onekligen spännande att se vad franske testpiloten i Hyundais WRC-team Bryan Bouffier kan göra i ADAC Rallye Deutschland när han nu får chansen att visa upp sig i skarpt läge så att säga. Att Bouffier är snabb är ingen hemlighet, andra platsen i en privatanmälda Fiesta i årets WRC-premiär Monte Carlo Rallyt är bevis nog för mig åtminstone.
Nu blir det så klart svårt för 35-åringen att upprepa detta i helgen även om han har en del testmil med Hyundaien i kroppen, men vad som ligger honom i fatet är att detta blir premiär för honom i det tyska WRC-bidraget.
Jag har aldrig tävlat i Tyskland förut, men förra året körde vi grusnoter (grusnoter det är ju asfalt, min anmärkning) så jag vet vad som väntar mig på sträckorna, förklarade Bouffier för wrc.com
– Du kan aldrig lära dig dom här sträckorna så reccen blir väldigt viktig och det blir helt avgörande att göra bra noter för den här tävlingen…
BloggbouffierNu har ju Bouffier redan en seger med Hyundai, dessutom märkets enda så här långt med nya i20:n då ha vann Rallye Antibes i Franska Mästerskapet (bilden).
Sedan vi vann Antibes har bilen utvecklats betydligt för asfalt, märktes tydligt på vår ”pre-event test”, avslöjar Bouffier.
Riktigt på hugget är fjolårsvinnaren Dani Sordo som egetnligen har två mål i Tyskland. Det första är så klart att ta en pallplats men det andra är viktigare, att ta sig i mål. I sina tre första försök med Hyundaien har han brutit samtliga, men nu känner Sordo att han är med i matchen på riktigt.
– Jag har sett framemot att få köra Hyundaien på asfalt ända sedan årets början och detta är en tävling som jag verkligen känner självförtroende inför.
Vi får väl se sa den blinde, som min far brukade säga…

*
Säger som Fylking brukade utbrista när Nobels litteraturpristagare avslöjades, äntligen! I Rallye Deutschland är det äntligen dags för (vi snackar ju nästan come back…) för Pontus Tidemand i Rally-VM. Han tar återigen plats i FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - PORTUGAL RALLYM-Sports Ford Fiesta R5.
Det ska bli hur kul som helst att köra VM-rally igen. Det har varit mycket bilkörande och tävlingar de senaste månaderna och det hoppas jag kan vara en fördel, säger Pontus som fick sin första vinst på asfalt i Junior-VM i just Rally Deutschland förra året.
Rallyt anses som ett av WRC-seriens svåraste, tekniskt krävande och med faktorer såsom oförutsägbart väder. Men även den växlande vägkaraktären är ofta avgörande för utgången. Sträckorna består i huvudsak av tre olika typer, vindlande smala vägar genom Moseldalen och vingårdar. Sedan Saarlands mjuka landsvägar där bilarna går med full attack och så de tuffa militärområdena med välkända Arena Panzerplatte i spetsen. En sträcka med varierande typ av asfalt och så de stora fruktade betongblocken, ”Hinkelstein”. Det här blir den andra tävlingen med bilen, men också den första på asfalt. Med sig har han den nygamla och erfarna kartläsaren Emil Axelsson.
I helgen som gick har de testat en R5:a på tyska vägar som det sista och viktigaste steget i förberedelserna.
Rally Tyskland är ett tufft rally på många sätt, berättar Pontus.
– För att kunna vara med och kämpa om toppositionerna måste man snabbt hitta balansen mellan fart och taktisk körning oavsett underlag eller väder. Konkurrensen kommer vara stenhård och många av de andra har kört hela säsongen och kommer med VM-tempot i kroppen.
– Men det här är den första tävlingen på asfalt och det innebär en omställning för alla…
Rallye Deutschland inleds med shakedown på torsdag och tävlingen startar med de första specialsträckorna på fredag morgon. Målgång sker i värdstaden Trier på söndag eftermiddag och totalt omfattar rallyt 326,02 km uppdelat på 18 sträckor.

*
En annan skandinav som ska utmana de tyska sträckorna är dansken Simon Larsen från Nykøbing Falster som därmed gör WRC-debut. En debut som sker i WRC3-klassen med en Citroën C2 R2 Max. Vid sin sida har Simon inte sin vanlige tyske co-driver Michael Wenzel som är upptagen på annat håll, utan f.d danske mästaren Henrik Skott. Nu är Simon mest i Tyskland för att lära, Cittran är inte på långa vägar tillräckligt konkurrenskraftig menar Simon.
Det är inte den nyaste bilen vi kör och med tjugofem konkurrenter i klassen varav 10-12 med VM-erfarenhet plus tre fabriksteam blir det tufft.
– Men jag skulle bli riktigt glad om vi hamnade på den övre halvan av resultatlistan!

*
Det var Dai Roberts som läste noterna när Timmy Cathcart omkom i samband med helgens Ulster Rally. Dai skadades men enligt sjukhuset där han fortfarande befinner sig för vård, kommer han att bli helt återställd. Familjen Roberts är hårt drabbad då Dais bror var den som omkom när Craig Breen kraschade på ERC-tävlingen Targa Fiori år 2012. Breen har nu engagerat sig starkt i att stötta såväl skadade Dai som Cathcarts familj i deras svåra stund.

*
Ingen lyckad helg för ”Hasses påg”, Ola Nilsson från Hässleholm när Porsche Carrera Cup Deutschland i helgen nådde Nürburgring i de alltid lika vädermässigt lynniga Eifelbergen.
BloggOlaOla kastades direkt in i ett tufft träningspass där regnet inledningsvis stod som spön i backen ( inga problem Ola, vet hur det känns jag körde ju i Örkelljunga under samma förhållanden…). Han visade dock lovande fart i vätan ( till skillnad från mig…)  och fanns med i topp fem innan nederbörden avtog och banan så sakteliga torkade upp.
Lördagen inleddes i regn, men förhållandena förbättrades snabbt och ett byte från regndäck till slicks blev nödvändigt. Dessvärre förlorades dyrbar körtid när han blev stående i depån längre än planerat och fick nöja sig med placeringar i mitten av det 37 bilar starka startfältet.
I helgens första heat tvingades han sedan bryta med trasigt styrstag efter en lättare kollision och i söndagens Race 2, på helt torr bana tog Ola sedan målflagg på 13:e plats efter att ha avancerat stadigt under loppets 23 varv.
Rent resultatmässigt var det här inte vad jag hade hoppats på, men i ett mer långsiktigt perspektiv har detta varit en oerhört värdefull helg för mig, säger Ola.
Nästa deltävling för Porsche Carrera Cup Deutschland körs också den avgörs på EuroSpeedway Lausitz den 12-14 september som vanligt ihop med DTM.

*
Prins Carl Philip gästade i helgen Lidköpings Motorstadion för att dela ut Prins Carl Philips Racing Pokal till segrarna i karting klasserna J60, KF Junior och KZ2. BloggPrinsAlfred Nilsson från Tomelilla MK, Anton Haaga från Team 13 och Freddie Carlsson från Åmåls MK, heter årets segrare i Prins Carl Philips Racing Pokal.
Helgens pristagare har gjort fantastiska prestationer på banan och jag hoppas att priset kommer att hjälpa dem vidare i karriären, säger prins Carl Philip.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *