Ramona tar plats bland FIA-tjejerna, storm i rallyleden och Vauxhall på väg upp…

Ett fint betyg inte bara för Ramona Karlsson utan för svensk rallysport kom idag när ”SM-tvåan” berättade att hon av FIA Women in Motorsport Comission, WMC utsetts som förarepresentant i kommittén. WMC, startades av det internationella bilsportförbundet, FIA, 2009 och som president fungerar BloggMoutonMichéle Mouton som var första och hitintills enda kvinna att vinna ett VM-rally. WMC verkar för att främja kvinnor inom motorsport, allt från förare till mekaniker, ingenjörer och teamchefer. Totalt har kommittén 25 medlemmar runtom i världen.
Ramona kommer nu att delta i möten och vara delaktig i de beslut som tas för att utveckla WMC, dess medlemmar och deras engagemang för kvinnor inom motorsport. När Mouton frågade så var Ramona inte sen att tacka ja.
– Michèle har alltid varit min största förebild och en stor inspirationskälla för mig. Det är verkligen en jättestor ära att få bli utvald till WMC, och att få arbeta tillsammans med såväl Michéle som med andra kvinnor i världen som lever och brinner för motorsport, kommenterar Ramona och Michèle Mouton fyller i.
– Ramona arbetar målmedvetet och ambitiöst med sin egen karriär och tar sig samtidigt tid för att hjälpa andra, vilket är väldigt speciellt. Ramona visar starkt engagemang, förtroende och entusiasm och är en stark förebild för unga kvinnor vi är mycket glada över att välkomna henne som medlem.

*
I helgen körde Paulo Andreucci Peugeot 208 T16:s till en total tredje plats och dessutom med tre sträcksegrar i premiären för nya ”Peggan”. Lite kul var att en ”gasdriven R5-Fiesta tog hand om totalsegern genom Giandomenico Basso. Första tävling med riktig mästerskapstatus blir ERC i Acropolis Rallyt genom Craig Breen och Kevin Abring bakom ”lejonrattarna”.

*
Kan inte undanhålla er läsare en bild på BloggEmilEmil Bergkvist och Sofie Lundmarks nya Opel Adam bil. En bil som förde paret till andra plats i helgens test.

*
Inte bara här hemma det fortsätter att blåsa stormvindar i rallysporten (se längre ner i bloggen), tänker på VOC Mekonomen Rally och Grupp F. Mer eller mindre vederhäftiga inlägg i de olika gästböckerna följs av rent dravel/skitsnack. För att enkelt summera, känns väldigt trist att så många verkar fokusera på ”kriget” istället för att försöka se framåt. Att som utomstående bildad sig en uppfattning vilket som är rätt eller fel är helt omöjligt. Tycker ändå att ”gamle VOC-Generalen Carleric Johansson är rätt på det i ett mejl till mig. Carleric skriver: Läste din blogg för en stund sedan. Vill bara säga att det finns en otroligt enkel lösning på den här otrevliga dokusåpan. Det vi hela tiden försökt föra fram till är följande:
1. Bjud in Bilklassen VOC Mekonomen som egen klass på det av SBF godkända reglementet.
2. Bjud in Bilklassen Grupp F på det reglemente som RU beslutat om.
Ett sånt beslut kan RU ta på ett enkelt telefonmöte och så är problemet ur värden.
Om arrangörerna sedan väljer att samla båda Bilklasserna i en Tävlingsklass så är det inga som helst problem.
Om arrangören sedan väljer att kalla tävlingsklassen för t ex Klass 3, eller något annat So what…
Det är ju det sätt som bilklassfrågan hanteras på redan i dag.
Tyvärr får vi nog räkna med att så länge arrangörer bjuder in till Grupp F och säger att vi också får tävla under det namnet kommer nog det här bråket att fortgå och till och med eskalera.
Mvh/Carleric J.”.

*
Läser på Ericsson motorsport att det i Italien även där råder lite krigsstämmning. Till och med värre än här hemma då Italienska Bilsportförbundet pressas hårt av såväl lokala bilsportorganisationer som WRC-arrangörerna till Rally d’Italia Sardegna. Bråket gäller att man tycker att det är för mycket höjda avgifter, allt från dyrare licenser för de tävlande, höjda avgifter för arrangemang, till kraftig ökade priser på hyra av säkerhetsutrustning. Dessutom höjer man försäkringspremierna för både tävlande och arrangörer. Nu får det ”va nock” som vi säger i Skåne och nu vill man stoppa allt tävlande fram till 2015 för att tvinga fram en ändring. Många verkar dock tro att det är ett tomt hot och någon större risk att WRC-tävlingen i juni ställs in tros inte föreligga.
Inte utan att jag får lite samma känsla när jag tog del av Historiska Utskottets information att HTP-handlingarna till Appendix K-bilarna skulle förnyas under året. För att i någon mån lindra ”nytänket” hos FIA har HU beslutat införa en ”nationell HTP för förare som inte har för avsikt att tävla utomlands. Då kommer man undan med 1500 kronor för en ny HTP, men vad jag förstår måste ändå allt jobb med dokumentation och besiktning ändå göras. För den som vill åka lite mer ”glassigt” med sin klassiker väntar en kostnad på 8 000 kronor för att få nytt ”pass”. Ett pass som sedan bara gäller i fem år, sedan nya åtta tusen såvida inte prishöjning sker vilket inte skulle förvåna…

*
Kollade på Simrishamnsmixen och där man i nuläget snart är uppe i hundrafemtio anmälda. Lite kul att se att det finns två Vauxhall anmälda, f.d VOC-åkaren Markus Theorin Skillingaryd är anmäld med en Vauxhall Nova (Opel Corsa för oss andra) medan Dennis Karlsson, Taxinge MK valt att köra Vauxhall Corsa. Måste vara sedan början av sjuttiotalet som där funnits mer än en Vauxhall anmäld i en svensk DM-tävling? Då körde en Halmstadtrio med BloggVivaP-E Thorbjörnsson, (bilden), Benne Andersson och en tredje som jag glömt namnet på Vauxhall Viva GT. I TV-Svängen 1970 kom man till start och minns jag rätt så bröt alla tre, förhoppningsvis blir det inte samma sak nu på Österlen?

*
Noterar också att f.d Volvo Originalåkaren Håkan Ståhl bytt till en Peugeot 206RC, exakt som han planerade i höstas. Självklart önskar jag Håkan lycka till men får ändå ett litet sting av dåligt samvete. Var det Silver-VOC:ens framfart som fällde det definitiva avgörandet att byta klass. Jag hoppas inte det…

 

2 svar på “Ramona tar plats bland FIA-tjejerna, storm i rallyleden och Vauxhall på väg upp…

  1. Hej Tommy. vill bara meddela att olas sida rädda svensk motorsport på det ”osocoiala” 😉 facebook, har tagit beslutet om att inte ta mer diskussion och påhopp i frågan om voc´s inbjudan, därför gissar jag att du ej får några reaktioner från det hållet!!. Och därmed censurerar de bort inlägg i ärendet varesig inläggen är för eller emot!!. Dessutom tycker jag nog inte att frågan egentligen gäller RU längre, det är mellan vocledningen och arrangörer som nu väljer att bjuda in enbart ”F”. Det anklagas om att sbf trycker på arr att dom inte skall bjuda in voc, samtidigt som det trycks på ”från andra hållet” att de aktiva att inte anmäla sig i F. Känns som om ingen har rätt som du säger Tommy!! Lägg skiten rakt ner o ta ett kliv framåt tycker jag. för nu har det ältats om den här skiten så man vill spy !! Slutligen vill jag bara säga att voc är en skitbra klass o har allt att vinna på att se framåt, Bra produkt o bra ”kunder”!! Redo för att bli verbalt arkebuserad eder Matti Johansson

    1. Hej Mattii.
      Jag är ingen som kommer att lägga an bössan och sikta på dig…
      Känns som att vi är ganska överens, en from förhoppning att kriget snart blåst över?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *