”Time out” över för WRC-teamen, PG siktar på rallycross, Sainz rullade, RallyX on ice och en ”osnygg” Renault!

I fjol togs ett gemensamt beslut av WRC-teamen att ta ”time out” vad gäller utvecklingen av bilarna för Rally-VM fram till årsskiftet. Nu är det nytt år och och då har man även gjort lite olika uppdateringar. Bland annat är det återigen tillåtet med ”växelpaddlar” på ratten, en synlig uppdatering. Annat är att en del osynliga men viktbesparande grejor också införts nu 2015.
Volkswagen och även Citroén ligger först i ”pipe linen” och har redan infört nyheterna till premiären i Monte Carlo. Kris Meeke och Mads Östberg får då ny motor som utvecklats jämsides med WTCC-motorn. Även på fjädringen har fransmännen lagt ner mycket jobb enligt rapporter. I april ska man även böra åka med nya aerodynamiska hjälpmedel på DS3.an.
Hos M-Sport har det jobbats med ”modified pneumatic gearshift system” (fråga mig inte vad det handlar om, jag har fyrväxlat i Silver-VOC:en, där slutar mitt kunnande…). Till Portugal har Wilson lovat ny transmission och ett hydrauliskt växelsystem. Hyundai verkar ha mest is i magen och nöjer sig med att inleda säsongen i en lätt modifierad i20. En ny version introduceras senare under säsongen.

*
BloggHyundaiI dag kom det officiellt från Hyundai Motorsport i Alzenau att fjolårets system med roterande förare i teamet är historia. Till Monte Carlo är Thierry Neuville och Dani Sordo anmälda och sedan ansluter Hayden Paddon redan till Rally Sweden och fullbordar därmed koreanernas ”line up”. Fjolårets  Juho Hänninen och Bryan Bouffier ( är anmäld med en WRC-Fiesta till Monte) verkar därmed ha gjort sitt.
Paddon stod utanför snötesterna i Sverige som Neuville och Sordo genomförde i mitten av december. Istället ska han få extra testtid veckan före Rally Sweden och dit kommer även de andra två för en kortare test. En halv dag per förare räknar bossen Michele Nandan med ska räcka för att jaga pallplatser i Värmland. Hmm, jag är lite skeptisk…
– Jag menar att vi har en bra ”line up” för Rally Sweden även om våra förare inte är specialister på underlaget, erkänner Nandan.
De har visat tidigare år att de är duktiga på underlaget så jag är säker på att vi kommer att få se intressanta saker från våra förare.  

*
BloggPG kopia 2som verkar ha gett upp hoppet om fler WRC-styrningar är PG Andersson, även om han ett tag försökte få till det i februari på hemmaplan. Till Värmlands Folkblad (är det bara VF som skriver om motorsport i Värmland?) säger PG.
Det var på tapeten en sväng. Men jag kände att jag inte riktigt hade det rätta suget och dessutom måste det in en hel del pengar för att det ska bli något vettigt av det, berättar 34-åringen för VF-sporten.
Senast han körde rally var i Rally Deutschland 2013 för det ukrainska AT-Rally Team (lite ”Kalle Anka” med facit i hand…).
Klart jag är skitsugen, speciellt på att köra Svenska rallyt. Men man vill ju att det ska leda vidare någonstans och ska man se krasst på det är det ytterst små chanser att det blir så när man har nått en viss ålder. Det är inget jättedrag kring en 34-åring…
Istället siktar PG på rallycross där han i fjol körde två tävlingar med Hedströms Motorsport och så Mattias Ekströms EKSRX. Ett team PG kanske återvänder till i år.
– Det finns lite planer om att det ska bli några tävlingar. Jag tittar inte på ett helt program utan tävlingar här och där.
Visst vill vi se PG i Höljes till sommaren när det nu inte verkar gå att fixa till Karlstad i februari…

*
BloggEkströmSamtidigt som detta skrivs dimper det ner mejl från Mattias Ekström som önskar god fortsättning på nya året. Att det blir en fortsättning med EKS även i år verkar helt klart av mejlet att döma där Mattias säger.
Bakom mig finns det ett fantastiskt gäng, med samma inställning – vi ska vinna. Det är just den viljan som kommer att ge oss våra segrar både på banan och utanför.
Sedan berättar han om den omskakande upplevelsen med Audi/Opel-ikonen Walter Rörhl på rallycrossbanan i Buxtehude. De båda giganterna körde där Mattias Audi S1 och så Walthers svårtyglade best Audi Sport quattro. Möte finns på You tube och hitintills har den visats nästan fyra hundra tusen gånger. Mattias avslutar med.
Snart kommer vi att kunna berätta om 2015. Målet det vet ni alla nu – vi ska bli bäst. Hur det ska gå till det får du veta om några veckor. Tack till alla er som stöttat och trott på mig och EKS. Utan er hade det inte varit möjligt.

*
Medan arrangörerna av Bergslagsrallyt den 24 januari redan kastat in handduken på grund av ”vinterbrist” är det ingen fara för nästa helgs Finnskogsvalsen. MK Ratten meddelar, ”Tävlingen kommer att genomföras som planerat om inte något oförutsett inträffar med väderleken” meddelar Tävlingsledningen och banchefen Sven Täppers. ”Enligt dagens prognoser ser det bra ut och tävlingen kommer att köras som planerat nästa helg”. Det är i skrivande stund 75 anmälda, men anmälningarna droppar in för fullt.”.
För att vara premiär för Sverige-Serien i VOC Mekonomen Rally är det dock lite klent med anmälda, bara 37 VOC:are senast jag kollade.

*
Mer VOC-news, nu har Roger Fransson gjort klart med sista deltävlingen i serien och det blir Noratrofén som förväntas bli flyttad till den 19 september. Detta för att inte krocka med Svenska Rally Cupen och Sydsvenska Rallycupen. Samma sak med deltävlingen i Nyköping som troligen flyttar från 4 juli till den16 maj.

*
BloggSainzLiten tuva stjälper ofta stort lass och denna beskrivningen stämmer bra på Carlos Sainz och Rally Dakar. Med bara en halv mil kvar att åka på sträcka fem kom spanjorens Peugeot i kapp en fyrhjuling och i dammet träffade han en sten i vägkanten (bilden) och ”Carlos rolled out of the rally”. Sträckan vanns av ryssen Vladimir Vasilyev som tog första sträcksegern för året. Al-Atyiaha leder fortfarande rallyt.

*
För Annie Seel har rallyt tagit slut och även hon har fått bryta. Uppenbarligen har inte teamet förberett sig tillräckligt då tvåa av de tre bilarna fick ge upp redan efter de fyra första etapperna. Kvar var Annie och teamägaren Paul Round. Tråkigt nog hankade sig svenskan i mål som sista bil varje natt och sömnen blev därför lidande, kombinerat med massor av tekniskt strul.
Efter den fjärde sträckan kom vi i mål klockan fem på morgonen. Jag har bara sovit tre timmar på tre dygn. Det är ett mördande hårt Dakar för bilarna, konstaterar Annie.
På Sainz olyckssträcka rasade även växellådan för Annie. Totalt har 53 bilar brutit rallyt som avslutas den 17 januari, om någon är kvar vill säga…

*
BloggRXInte så ofta det sker rent tävlingsmässiga nyheter inom motorsporten men nu introduceras rallycross som vinteridrott, dessutom tv-sänd. Den 1 februari är det premiär i samband SM-veckan i Örebro. RallyX On Ice körs sedan även i Höljes, Karlstad och Åre.
Tre av tävlingarna blir TV-sända och vi kommer att bjuda på minst tolv Supercar Lites-bilar i varje, berättar Jonas Lundin, vd för arrangerande STCC AB.
Olsbergs MSE ägaren Andréas Eriksson är positiv.
– Tanken på en vinterserie har funnits hos mig en längre tid och nu när vi har tillräckligt med bilar för att försäkra oss om ett bra startfält är det verkligen läge att sjösätta projektet.
Tredje deltävlingen avgörs i samband med Rally SwedenFärjestadstravet i Karlstad den 13 februari. Finalen är planerad till Åresjön 13 eller 14 mars, veckoslutet då den alpina världscupen för damer gästar Jämtland. Den andra tävlingen i RallyX On Ice avgörs den 7 februari på klassisk rallycrossmark, Höljes Motorstadion i norra Värmland. En grundförutsättning för att samtliga deltävlingar i RallyX On Ice ska kunna genomföras är givetvis vädret. Framförallt krävs kyla för att skapa det underlag som krävs.

*
Nästa deltävling i ERC är lettiska Rally Liepaja den 6-8 februari. Dit räknar arrangören med att Junior-serien utökas med ytterligare förare än de fem som redan är anmälda. Bland dessa norrmannen Steve Røkland och tänk så kul det vore med en svensk i det här gänget..

*
Kollade lite på anmälningslistan till premiären för ”Svenskt Mästerskap i Rally”, Sandvikens ”Vinterpokalen” första helgen i februari. Blev glad när jag såg en skåning Hans ”Kräbbleboda” Johansson (visst han kör för Olofströms MK som ligger i Blekinge, men han bor i Skåne) i listan över anmälda i Trimmat 2WD. Dessutom med ny kartis i 240:an, Alexander Harsten. En Kräbbleboda kan tänkas utmana är snabbe smålänningen Robin Adolfsson i 940:an.

*
Gåtan är löst med vem som satt vid sidan av Saab-fantomen Rolf Wingren i den rullade Saab:en som jag visade här för någon dag sedan.
Det är Erling Wideheim, slog Roland B. fast utan att tveka efter att med hjälp av lupp synat bilden.
BloggR8För en gångs skull tror jag faktiskt att Roland har rätt, att det var orädde Erling från SMK Hörby som skötte kontoret i V4:an. På honom stämmer ”like the Stig i Top Gear” is istället för blod i ådrorna vilket han visade inte minst när han själv skötte ratten. Som Renaultmekaniker i Hörby var det självklart att det skulle bli Renault när det var dags för tävling. Erling köpte en väl använd R8 Gordini som han sedan använde flitigt i mitten och slutet av sjuttiotalet. Bland annat blev det minst en totalseger, i Hörby-Specialen 1978 där han piskade storfavoriten Stig Kristiansson i en ny Opel Kadett 2,0E.
R8:an var då hopplöst omodern tretton år gammal som den var vilket Erling struntade utan åkte ifrån hela det 153 bilar stora startfältet. Inte var den så snygg heller, bar tydliga spår av alltför entusiastisk körning på Ringsjöns is där även en BMW var inblandad. En vanlig vit R8:a fick därefter släppa till lite lösa delar, därav den kanske inte så snygga och genomarbetade designen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *