Tidemand siktar på WRC2, BRC återuppstår med 4WD 2016, Hörby-Magda kör EuroRX och Grupp H stopp!

I dag skriver Värmlands Folkblad om Pontus Tidemand och chanserna att få se honom i Rally Sweden om en månad. Pontus jobbar enligt tidningen intensivt för att sy ihop paketet.
Det är svårt att säga hur många procents chans det är att jag kommer till start. Men med största sannolikhet gör jag det. Det är ju årets roligaste tävling, säger 24-åringen till VF som har till måndag eftermiddag på sig att skicka in sin anmälan.
– Förhoppningsvis löser jag det.
BloggTidemand kopiaPrecis som Fredrik Åhlin siktar Pontus på att få ihop en start i WRC2-klassen vilket jag hävdar han skulle gjort redan 2014. Inhoppet i hemmatävlingen i WRC gav med facit i hand inte mycket mer än ett större hål i plånboken. Hade Pontus istället valt WRC2 är jag säker på att han dels varit i topp och dels skaffat än mer nyttig erfarenhet av en R5-bil. Nu vill han åka i den mindre WRC-klassen men sikta högt, vill utmana om WRC-2-titeln.
Jag vill få ihop ett starkt program där, säger Tidemand till VF.
Måtte lyckan och sponsorerna stå Pontus bi!

*
BloggR5I dag visades den 100:e Ford Fiesta R5 upp på Autosport mässan i Birmingham. Bilen, lackad i läckert guld har en anonym köpare men visar att M-Sport klarar sina egna tuffa målsättningar. En sådan var just att få hundra R5:or byggda innan nyårsafton 2014. När så dagens ”breaking news” är att brittiska rallymästerskapet återupptas 2016 och då med R5 som huvudklass innebär detta troligen än mer order hos Wilson. Inte sedan 2011 har 4WD-bilar haft status som bil för den brittiska rallymästaren, så detta är ett stort steg.
The R5 category – which includes M-Sport’s Ford Fiesta R5, Peugeot’s 208 T16 and Citroen’s DS3 R5 – will be the ultimate class in BRC next season, kommenterade arrangören MSA nyheten.
Vi förstår att tävlande och team måste ha långsiktiga planer därför går vi redan nu ut med hur mästerskapet kommer att se ut nästa år.
R5-konceptet infördes av FIA för att få till en helt nödvändig kostnadskontroll utan att kompromissa tävlingsmässigt, säger Taylor hos MSA.
– Bilarna är spännande att köra, fantastiska att se på och borde bli den perfekta ursäkten för våra bästa förare att delta i vårt mästerskap som fortfarande har hög status runt om i världen!
På presskonferensen räknade man upp vilka skickliga förare som blivit brittiska mästare genom åren och nämnde då Colin McRae, Ari Vatanen och Stig Blomquist. Av någon märklig anledning missade man Asfaltkungen Mats Andersson från Eslöv som i slutet av nittiotalet kunde klämma dit ”British Rally Champion” på sitt visitkort.
MSA glömmer inte bort 2WD-bilarna och menar att dessa är utmärkta språngbrädor för unga förare.
Helt klart att bästa sättet för unga förare att komma ut till ERC-Junior och Junior-WRC är att tävla med billigare R2 eller R3-bilar. Man måste inte köra dyrare R5-bil vilket många tyvärr tror…
Onekligen ett bra och framförallt klart och tydligt besked från MSA, en enda mästerskapsklass och detta med R5-bilar. Nu är detta kanske svårt att direkt översätta till Rally-SM men bara det att ta ett beslut om än kontroversiellt, tycker jag är positivt. I Rally-SM nöjde man sig med att införa ”power stage”…

*
Francois Delecour har tydligen fått ihop lite nya stålarm fick ju ställa in WRC-Wales Rally GB i sista stund på grund av tom börs. Nu planerar den eldfängda fransmannen och flerfaldige rumänska mästaren att åka nya FIA:s nya R-GT Cup serien i samband med WRC och ERC med en Tuthill-Porsche. Premiären blir som redan berättats i Rally Monte Carlo, en viktig tävling menar Delecour som även i år sponsras av rumänska turistministeriet ”Visit Romania” i en intervju i Autosport.
Mycket viktigt att vi vinner här!
Övriga tävlingar som som den fransk/rumänska Porschen ska köras i är Ypres Rally, Rally Germany, Rally Valais och Tour of Corsica.

*
BloggDMACKDMACK Fiesta Trophy taggar ner motormässigt  åtminstone på pappret) och kommer i år att köras med nya Ford Fiesta R2 med en 1.0 liter Ecoboost turboladdad motor, M-Sport basen Malcolm Wilson och föraren Sander Pärn framför en av de nya bilarna. Serien som drivs av däcktillverkaren DMACK och M-Sport har redan blivit väldigt populär och kommer att köras i fem WRC-tävlingar där den sista Rally Espana räkans som två då det här körs både grus och asfalt. Övriga körs i Polen, Portugal, Finland och Tyskland. Totalt räknar man med max sexton bilar och anmälan kan göras till och med de 27 februari.

*
BloggMagda 1Då blev det en skåning i The European Rallycross Championship presented by Monster Energy 2015, nämligen min klubbkamrat i SMK Hörby, 16-åriga Magda Andersson. Med sin bakgrund i den forna internationella juniorklassen JRX International Series och ett utvecklande år med rallycross här hemma med en BMW M3(bilden) precis som pappa Håkan en gång, återvänder hon till den internationella arenan.BloggMagda2
Efter de två åren av racing i JRX återvände Magda hem till Sverige och körde i juniorklassen. Nya bilen är en Ford Fiesta byggd av Gunnarsson Motorsport medan motor och transmission är från Motordesign Sweden. Stötdämparna kommer från Öhlins Auto Norden.
– Jag är väldigt exalterad, det kommer att bli jättekul att komma ut igen och jag ser fram emot en säsong fylld av utmaningar. Mina mål är att utvecklas och lära som förare, säger Magda.
Premiären blir i Belgien den 16:e maj och Magda och hennes team kommer att köra alla tävlingar i Euro RX för Touringcars, det vill säga Belgien, Storbritannien, Tyskland, Sverige samt Norge.

*
Nu har Petter Solberg gått helt ”bananas” och efter Finnskogsvalsen slängde han av bara farten även i väg anmälan till Rally Sweden Historic. Med fru Pernilla i högerstolen på Escorten siktar han så klart på ny seger.

*
Danskar är tuffa, ett välkänt faktum för oss som bor grannar och direkt i början av året tog DASU´s ”rallyudvalg”beslutet att stoppa sin nationella Grupp H-klass. Man anser att reglementet tillät en massa ändringar som inte var godkända och dokumenterade i de ursprungliga FIA-homologeringarna. Redan 2010 stoppade man godkännande av nybyggen för Grupp H så de tävlande har haft fem år på sig att hitta nya vägar. Man kunde bygga om bilen för ”Klass DK” alternativt ”Klass KRB” eller få en historisk vagnbok. De flesta aktuella bilarna har också överförts till någon av klasserna men den som inte gjort det innan 2014 års utgång kan inte längre köra rally med sin bil. Nu är ”Klass DK” stängd men fortfarande kan man homologera bilarna för Appendix K eller Klass KRB.
En dansk rallyförare skiljer sig inte så mycket från en svensk, så debatten har förts via ”sociala medier” istället för med dom som har ”hand om et”. Det är därför DASU nu vill tydliggöra vad som gäller för beslutet som fattades för fem år sedan. Man trycker på att ”rallyudvalget” absolut inte vill att de här bilarna försvinner, tvärtom vill man även i fortsättningen se dom i tävlingar. I slutet av det officiella meddelandet skriver man.
DASU og herunder RU er via rallysyn garant for at de biler der bliver sluppet løs på de danske veje i forbindelse med rallyarrangementer er forsvarligt og korrekt ombygget. Der SKAL derfor være fornøden dokumentation på alle væsentlige ombygninger. Derfor har ALLE rallybiler i dag en homologeringattest der beskriver dens opbygning.
På vegne af DASU’s rallyudvalg
Niels Erik Jørgensen”.

*
BloggRamona2I dag gratulerar vi Ramona Karlsson och Henning Solberg som båda fyller år. Samma sak med RS-åkaren Maria Juhlin, SMK Hörby. Lyfter på hjälmen och utbringar ett skånskt trefaldigt leve. Dom leve, hurra, hurra, hurrrrrraaaaaa…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *