Tillökning i Eslöv, F1-ingenjör ny bas för Hyundai, grönt för Olivers Skoda, Veiby kör Polo i Rally Sweden, ännu inte alla tillstånd klara i Umeå, Östersund fick nöja sig med ”Eco-rally” och portugis åker med Virves i Norge.
Medger att det känns lite udda att före WRC-nyheter inleda Motorbloggen med att det blivit tillökning i Eslöv och AM Elteknik Rallyteam. Dessutom ingen Opel utan Simon Andersson blir först i Sverige med att köra Renault Clio Rally4.
–Bilen är tidigare använd i Tyska Mästerskapet under 2022 av Nico Knacker, berättar pappa och teamchef Mats Andersson.
– Detta blir den första i Sverige så vitt vi vet, så nu är det dax och försöka bryta Ford-dominansen i klassen!
I fjol vann Simon 2WD-klassen i de bägge deltävlingarna han körde i Asfalt-SM, Uddevalla och Hässleholm. Men det tokiga poängsystemet innebar att han ändå var chanslös för guld och avstod därför de två sista tävlingarna lite i protest. Med nya vapnet är ett nytt försök på gång avslöjar ”teamet”.
–Årets tävlingskalender för teamet och bilarna är inte helt spikad ännu men troligtvis kommer det att bli en mix av någon Junior-EM tävling med början i Polen.
Till detta ska sedan läggas, någon tävling i Danmark, Asfalt SM, utvalda tävlingar i Rally-SM och Grus SM och lokala tävlingar. Med det mesta i sin linda är inte ännu allt på plats för AM Elteknik Rallyteam som förklarar.
–Vi återkommer med fullständig ”Laguppställning/bemanning/bilar” inom kort då det även kan vara aktuellt med en gästförare i Teamets Opel Adam.
I år har SMK Hörbys och mottagaren av Motorbloggens Hederspris, Jörgen Jönsson hoppat in och ur teamets bilar som kartläsare. Även 2023 lär han få en del att göra och verkar redan på väg att provsitt nya Renaulten. Om han inte har några problem med att åka franskt var det värre med Simons farfar nyblivna 80-åringen Östen, ”Bulten” kallad.
– Största Problemet var att övertyga Bulten att Renaulten skulle få stå i garaget sidan om en Opel, vilket man lätt kan förstå!
*
Då stämde ryktet att Hyundais t.f teamchef Julien Moncet ersätts av F1-ingenjören Cyril Abiteboul (varför alltid så krångliga namn, tänk så enkelt Adamo var). I F1 har fransmannen jobbat både med Caterham och Renault men blir nu ansvarig för” the company’s FIA World Rally Championship (WRC) and Customer Racing programs” som det står i pressmeddelandet.
Moncet blir kvar hos Hyundai och får nu ansvar för framtidens teknologi vad nu detta innebär i praktiken. 45-årige Abiteboul har mer än 15 års erfarenhet från ”motor racing” i ryggen och nu hoppas man i Alzenau att han ska föra Hyundai till översta plats i Märkes-VM. Som vanligt säger alla ovanför teamchefen samma saker om hur bra det var tidigare men att nu blir det ännu bättre. De som älskar konspirationsteorier menar att Abiteoul är första steget mot avvecklande av WRC för ett skifte mot mer racing och kanske då med Le Mans som mål. Själv avvaktar jag till jag ser verkliga bevis för detta…
*
Det blev mycket grönt när Oliver Solberg stolt visar upp hur hans och Elliot Edmondsons Skoda Fabia RS Rally2 ska se ut under hans WRC2-säsong med Toksport WRT. Noterar att fler rallyåkare än Oliver fastnat för Miljöpartiets färg, vilket för mig känns väldigt märkligt. Kanske väljer man så, inte för att stötta Bolund/Stenevi utan mer för att reta mig?
*
Om Ole Christian Veiby ser rally som bra motion inför ännu en säsong i World RX eller om det blir full satsning på WRC2 framgår inte när Kristoffersson Motorsport idag meddelar om start i Rally Sweden. Siktet är inställt på seger förklarar norrmannen som gör debut med KMS-Polon i helgens norska ”Rally Sigdal”.
– Det var nära redan förra året så vi drar till Umeå för att vinna!
Efter Sigdal fortsätter Ole Christian och Polon med Rally Elverum, Rally Lima och så Rally Sweden.
– Vi är tacksamma att vi får köra Polon med Ole Christian. Om det finns ett brinnande intresse för rallycross i teamet så är det intresset definitivt inte mindre när det gäller rally. Det sitter djupt i själen hos våra killar, säger teamchefen Tommy Kristoffersson och fortsätter.
– Förra året gick vi en tuff match mot Andreas Mikkelsen om segern i WRC 2 och vi räknar med att kunna fajtas om segern i år också. Vi har inte resurser som ett fabriksteam, men känner oss inte underlägsna på något vis.
Veiby själv instämmer i det resonemanget.
– Polon känner jag mig verkligen hemma i och vi har en bra feeling efter en riktigt bra vinter förra året. Det var bara lite otur som gjorde att vi inte vann i Rally Sweden…
Utanför Polon jobbar Johan Kristoffersson som ingenjör vilket Ole Christian ser som en stor fördel.
–Vi arbetar väldigt bra ihop och med honom som ingenjör finns en klar fördel – han är fortfarande aktiv.
Tredje benet som Ole Christian lutar sig emot är välkände Per Johansson. I Sigdal är det Johan Johansson som kommer att läsa noter men vem som sedan får förtroendet i resten av de tre tävlingarna, är oklart. För Johans del väntar istället lettiska Rally Aluksne där han ska sköta ”kontoret” åt blott 15-årige norska talangen Karl Peder Nordstrand. med Even Management i ryggen gör han årets första start med en Skoda av senaste utförande.
*
Inte utan att jag lyfter på ögonbrynen när SVT rapporterar att Rally Sweden fortfarande med fyra veckor kvar till start, saknar tillstånd från berörda myndigheter. Lite som ”Grevinnan och betjänten” med samma procedur som förra året och på Länsstyrelsen säger handläggaren Moa Garpebring till SVT.
– Det är besvärligt när det drar ut på tiden, bättre om handläggningen sker när det är tänkt. Vissa saker har man fått rutin på, andra inte, säger Moa Garpebring.
Hon har tidigare varit kritisk mot arrangören och menar att man varit alltför sent ute även inför årets tävling. Länsstyrelsen inväntar ”kompletteringar” säger Garpebring innan man ger grönt ljus. Nye projektledaren för Rally Sweden Stefan Djerf är dock inte orolig och menar att det bara är ”smågrejor kvar”, alla avtal med samebyar och likande är klara.
– Det kommer bli ett rally. Nu är det försäljningen av biljetter vi vill få fart på, säger han till SVT.
Med ett stort motorintresse och med bas i Lycksele hoppas Djerf kunna bidra till bättre dialog med samebyarna till 2024. Då ska ”barnsjukdomarna” vara botade och rally påbörjas mycket tidigare än 2022 och i år. Inte utan att man är lite förvånad över samma problem i år som i fjol. För andra arrangörer gäller att Länsstyrelser ska alla tillstånd klara fyra månader före tävling, men det är kanske andra regler när det är VM, vad vet jag?
Trots detta jobbas det vidare i Umeå mot helgen 9-12 februari och årets ”Rallyfest”. En fest som börjar på ”The Red Barn Arena” som uppgraderats och blivit mer tillgänglig med utökad publikservice. Totalt kommer arenaområdet ge plats för cirka 30 000 åskådare och förutom storbilds-tv som visar action från skogen finns här foodcourts (på svenska, servering), artister, utställare, souvenirförsäljning, barer och VIP-områden som garanterar underhållning dagen lång.
– Vi kommer ha ett program som passar rallyentusiasten såväl som familjen, säger Anette Refseth, arena-ansvarig.
– Umeåborna fick verkligen bevittna och ta del av en arenaupplevelse de sent kommer glömma. Till årets tävling ska vi befästa och förstärka den känslan. Banan har gjorts längre så publiken kan se förarna under längre tid inne på arenan och vi har byggt tillgänglighetsanpassade gångpassager så åskådarna kan vandra fritt inne på arenaområdet, säger Stefan Djerf.
Arenasträckan är 1,5 kilometer, innehåller tre hopp (där bilarna kan flyga upp till 40 meter i det största hoppet) och de nya hybridbilarna kan komma upp i toppfarter på över 150 kilometer i timmen.
– På det här sättet tillgängliggör vi verkligen VM-rallyt för så många som möjligt. Det här är en fantastisk chans för umeborna och alla tillresande att se världens bästa rallyförare på nära håll, konstaterar Djerf.
*
Östersund var en av orterna som försökte få Rally Sweden till sig, men som bekant blev det Umeå som vann den kampen. Istället får jämtarna nöja sig med FIA-sanktionerade ”Östersund Winter Eco Rally 2023”. Ett rally om körs 26-28 januari enligt Regularity-modell och öppet enbart för el-bilar. Förutom att hålla exakt rätt hastighet mellan tidskontroller som i Regularity, mäter man även hur mycket energi som varje bil använt. Ingen rusning till rallyt och på hemsidan finns idag bara sex anmälda alla utanför Sverige, men skriver man ” fler deltagare kommer”…
*
Just nu är SMK Hörbys co-driver Julia Thulin i Rovaniemi och förbereder start i Arctic Lapland Rally med Katrineholms junior Mille Johansson. I fjol parade hon detta med att sköta notläsande hos Junior-WRC-vinnaren Robert Virves. Hur planerna ser ut för 2023 vet jag inte, men igår visade Virves att han startar säsongen i Norge nästa helg med ”Rally Elverum” som uppladdning för Rally Sweden.
I Elverum är det portugisen Hugo Magalhaes som intar högerstolen i Virves Ford Fiesta Rally2 och då en bil som sköts av RedGrey Team. Annars har det varit mest Hyundai här men när ena halvan av ägarduon, Ott Tänak skiftat till M-Sport känns det ganska naturligt. I samma ”rödgrå-tält” står även hårdsatsande estländaren Georg Linnamäe som vi sett mest med Polo R5 sedan han började åka 4WD för tre år sedan. Han har hela tiden varit ALM Motorsport trogen men nu verkar det vara teamskifte på gång….
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com