Mille femma i Arctic – Adam i diket, fullt startfält i J-WRC, Nicklas åker med Jonna, inställda tävlingar i Falköping, MAS till Älmhult, mindre VOC-fält än väntat i Torsby, Ekström tvåa i Dakar och skånske Joel testförare i Formel E!

Långt uppe i finska Lappland startade strax före lunch ”Arctic Lapland Rally”, deltävlign ett i Finska Mästerskapet eller ”SM” Idag körs fem sträckor och när detta skrivs är tre av dessa körda. Då hittas Katrineholms Mille Johansson/Julia Thulin på en stark femte plats i klass ”SM3”. Deras GNM-skötta Ford Fiesta Rally4 har då 1.45,8 upp till ledande Tuomas Välilä i en identisk Ford. Tvåa är Kimi Räikkönens brorson Justus Räikkönen, 47 sekunder efter. Tristare start för skåningen Adam Grahn som gör debut i större sammanhang i hop med Marcus Sundh. Som en del av GNM:s juniorsatsning var förhoppningarna stora men en lite sen inbromsning redan på första sträckan, innebar snöskottning. Med Fiestan åter på vägen siktar Adam och Marcus på omstart i morgon.

Foto: Arctic Lapland Rally

Så här långt visar Jari Huttunen/Antti Haapala att man är ämnade för större uppgifter än ”SM” på hemmaplan. I en Skoda med äldre specifikationer än konkurrenternas har det blivit tre sträcksegrar och ledning med 15 sekunder. Bäst att följa Jaris WRC2-tempo är Teemu Asunma och som trea Juha Salo, både med nyare Skodor. Rika Tahoko är först att bryta den tjeckiska dominansen  som femma med en Hyundai i20 Rally2. Niclas Grönholm är bra med med sin nya Citroën Rally2, ändå 1.41.1 efter Huttunen. Mer om detta rally som till nästa år siktar på att få in WRC-förare i startlistan. Man flyttar därför datum så att man i februari lägger sig före Rally Sweden och kan bli lite av ”shake down” inför äventyren i Västerbotten.

*

Junior-WRC har som vanligt sin premiär i Rally Sweden och där det länge varit ovisst om hur måna juniorer som skulle köra med Ford Fiesta Rally3. Idag kom lugnande besked om ”fullt startfält” från M-Sport Poland som driver serien. Nio förare är anmälda där Spanien allt mer framträder som rallyland med tre förare av dessa nio.

Foto: M-Sport Poland

Två från Irland och då även fjolårets toppkandidat William Creighton. Han tillsammans med dokumenterat snabbe fransmannen Laurent Pellier och Luxemburgs Grégoire Munster kommer nog att utgöra topptrion. Inga nordiska förare anmälda vilket känns tråkigt att ingen vill/kan ta över efter 2020 års vinnare Tom Kristensson.

*

Jonna Eson Bråhde avslutade 2022 strålande med klasseger i Lausitz Rallye och tidigare även medalj Grus SM. Nu är planen att försöka utvecklas vidare och åka SM serien under med start i Lima 4-februari. En nyhet för 2023 att Nicklas Edvardsson hoppar in i högerstolen i Jonnas Mitsubishi Mirage.

Jag har åkt rally i 30 år och bara älskar detta så man kan inte sluta, förklarar Niclas.

Känner Jonna sedan tidigare och när vi väl satte oss ner och surra om 2023 kändes det naturligt och bra, och det var en självklarhet, att vill hon ha mig i högerstolen så kör vi.

*

I Falköping kämpar Jonas Sandgren & Co lite av tvåfrontskrig för att få ihop bilsportdelen i SM-Veckan Vinter. Både vädret och intresset från de tävlande gör motstånd och igår beslöts att ställa in rallycross och crosskart medan rallydelen fortsatt planeras den 5 februari.Foto: SVT

– Det väder som varit under den senaste tiden gör att anläggningens bana inte kommer hålla för en rättvis tävling för rallycross och crosskart. Detta utifrån det väder som varit och den ställtid i planeringen som SVT som sändande TV-bolag behöver för att planera om i sin produktion från SM-veckan, berättar SBF.

Nu återstår en vecka av anmälningstiden men det måste ändå erkännas, det ser inte speciellt lovande ut med enbart 18 ekipage anmälda. Av dessa kör fem i 4WD-klassen vilket blir lite knepigt då SBF och RF förklarat att det krävs minst 10 startande för att få SM-status. Sandgren har dock inte gett upp.

Vi siktar på fullt startfält d.v.s minst tio bilar i varje klass!

*

Ledningen för MAS Rallycup har haft en tuff uppstart med att hitta ersättare i sin kalender för inställda/flyttade tävlingar. Senast in i den blir nu Älmhults MK och ”Silverratten” den 22 april.

– Perfekt för cupen med ett vår datum för att sedan ha en tävling på sensommaren och en i höst. Tävlingen består av 5 SS på klassiska småländska vägar som kommer att kunna rekas innan, berättar mediaansvarige Hampus Juteryd.

Vi är glada att vi får komma ner med MAS Rallycup till Älmhult och prova lite nya vägar för cupen!

Med detta spetsas den redan tidigare intensiva rallyhelgen till då Asarums MS kör Bilsport Rallycup samtidigt med bara en timmas bilkörnings mellanrum. Nu har jag inte hört något om hur Sydsvenska Rallycupen är tänkt köras i år men utgår från att även den kommer att arrangeras som vanligt. I SSRC är alltid ”Silverratten” en naturlig del och nu ska man även samsas med ”Masarna” och därmed är korsbefruktningen i Cupsverige total. Är detta inte bevis nog för att det borde saneras bland cuperna när de inte ens går att skilja åt, utan alltmer körs i samma tävlingar. Eller har jag fel?

*

I morgon är det vinterpremiär i Värmland och Torsby när MK Ratten arrangerar ”Finnskogsvalsen”. I år med färre startande än normalt och fortfarande har ingen kunnat ge någon riktigt bra förklaring varför det är på detta sätt. Oavsett så är tävlingsledare Sven Täppers nöjd.

– Trots det ombytliga vädret så ser sträckorna bra ut, med mycket is i vägen. Likt tidigare år så välkomnar vi VOC Mekonomen Sverigeserien till Torsby och deras första deltävling i Sverigeserien. Vi välkomnar också MAS Rallycup till oss, som även de kör sin första tävling i serien hos oss!

Foto: Kristian Lindberg

På plats finns Trelleborgs Kristian Lindberg som lämnar följande rapport ”från skogen”.

Finns en bra isbotten ute på sträckorna verkar det som. Något vi skåningar aldrig behöver göra: jämna till snöiga underlaget på serviceplatsen med väghyvel.

SverigeSerien delar som vanligt tävlingen i två, en i dagsljus och en när mörkret fallit över Torsby där det då är möjligt att göra omstart i tävling två. VOC-general Roger Fransson håller med mig om att det är färre tävlande än vanligt och ”bara” 24 VOC:are är färre än vad han hoppades. 

– Däckpriser som skjutit i höjden tillsammans med allt mer oförutsägbara vintrar som gör att ganska få i vårt avlånga land faktiskt kan räkna med att få användning för sina däck utan att tvingas till långa resor för tävling, det ställer till det en hel del.

Svårt med favoriter början av året men att värmländske fjolårsmästaren Patrik Fredriksson hör dit är omöjligt att komma runt men även nyuppklassade Magnus ”Linkan” Lindqvist kan bli att räkna med. I C-klassen är färske C-föraren Gabriel Banger en förare som har många ögon på sig.

Foto: VOC Mekonomen Rally

*

Med ny sträckseger har nu Sebastien Loeb klättrat till andra plats i Dakarrally. Tvåa slutade Mattias Ekström/Emil Bergkvist och som trea Nasser Al Attiyah. Mellan honom och Loeb skiljer en styv timme i totalen.

*

Avslutar med lite racing och då att Tomelillas Joel Eriksson skrivit på som test och reservförare för Jaguar TCS Racing i ABB FIA Formula E World Championship (Formel E) – världsmästerskapet för elektrisk formelbilsracing. Avtalet innebär en återkomst till Formel E för 24-åringen som körde åtta race för det amerikanska stallet Dragon Penske Autosport säsongen 2021.

Foto: Jaguar TCS Racing.

Eriksson kommer att dela på test- och reservförarrollen med fransmannen Tom Dillmann. Tillsammans ska duon understödja Jaguars ordinarie tävlingsförare Mitch Evans och Sam Bird under racehelgerna.
Jag ser verkligen fram emot att jobba med Jaguar TCS Racing i den här rollen som test- och reservförare, säger Joel. 
Jaguar TCS Racing slutade fyra i teammästerskapet i Formel E förra året, medan Evans blev tvåa i förar-VM.

*

Trevlig helg!

*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *