Mer kritik mot Stora Enso Skog, tunt med anmälda till SM-Veckans ”Sprint”, Greensmith förvånad över intresset för WRC2, C more tar över WRC/ERC/World RX, Kalle och Emma nya i Drive VXO, Loeb vann igen, våt dröm för SM-arrangörer och Rovanperä har sorg…

Återkopplar till gårdagens ”Öppna Brev” till Stora Enso Skog signerat Kurt Eliasson i Skutskärs MS vilket gjorde att Anton Häger Bernats reagerade och tog upp samma tråd. ”Toyota-föraren” skriver: ”Öppet brev till Stora Enso Skog med anledning att neka Skutskärs Motorsällskap rallytävling.  Efter ett gott samarbete i 52 år, får föreningen inte hyra fartsträckor av Store Enso Skog, med motivering att ”rallysport är onödig”.

Jag som rallysportare håller med Stora Enso Skog, rally är onödigt. Min fråga till Stora Enso Skog är:

– Vilka fler sporter tänker ni neka med motiveringen att den är onödig?

Här kommer några förslag på onödiga sporter organiserade under Riksidrottsförbundet (precis som bilsport)

-Fotboll. Miljöpåverkan är stor då publik och spelare flyttar sig land och rike runt, för att jaga en boll = onödigt.

-Ishockey. Ishallar runt hela landet som slukar energi = onödigt.

-Innebandy. Utövas i huvudsak på vintern i uppvärmda stora hallar = onödigt.

-Orientering. Springa runt med spikskor, förstöra skogen och störa alla djur = onödigt.

-Ridsport. = onödigt.

-Segling. = onödigt.

-Löpartävling = onödigt

Ju mer jag tänker på det så borde Stora Enso Skog neka all organiserad sport, den är trots allt inte nödvändig.

Jag hoppas ni förstår min ironi.. Jag tycker inte man ska neka idrottsrörelsen som bygger på demokrati, ideellt arbete och är en viktig del i det svenska samhället. Rallysporten har ett aktivt miljöarbete, dessutom drivs en betydande del av ekipagen på bränsle från skogen. Vidare är sporten jämställd, det är ingen skillnad om du är man eller kvinna och våra fantastiska motorklubbar välkomnar alla. Det som Stora Enso Skog kallar för onödigt kallar jag för ett intresse, ett sätt att tävla mot andra och göra livet roligare att leva helt enkelt. Det är därför 3,3 miljoner andra svenskar är medlemmar i en förening organiserade under Riksidrottsförbundet, precis som jag. Kanske jobbar någon av medlemmarna på Stora Enso och skulle reagera lika om en mark/fastighets-ägare tyckte att hens intresse var onödigt? 

Hälsningar

Anton Bernats Hager”.

Bara att hålla med Anton så Stora Enso Skog, vad för sporter anser ni vara motsatsen till onödigt?

*

Det är just den här typen av frågor som jag menar att SBF skulle lägga mycket mer krut på än olika ”visionsmöte”. Frågor som är helt nödvändiga för sportens överlevnad och där lägger jag då även till statliga Trafikverkets ofta njugga inställning till rally på ” skattebetalarnas vägar”. Likaså ansvariga hos de militära myndigheterna som bedömer helt olika vad gäller användandet av deras mark. I en del av landet är man positiva och släpper till vägar på övningsområde medan det i andra är tvärstopp. Likaså det nya påbudet från 2023 att enbart behörig personal numera får lov att hantera skyltar på allmän väg i samband med tävling. Riktigt hur detta kommer att slå mot enskilda arrangörer är oklart, då varje entreprenör kan sätta eget pris på detta jobb vilket i slutändan ska betalas via tävlingsavgiften. Nu är jag inte någon frekvent gäst i ”maktens korridorer” så allt jag nu pekar på, kanske redan ligger högt på agendan i Sollentuna vad vet jag… 

*

Att jag inte gör vågen över SBF:s samarbete med SVT i samband med SM-Veckan Vinter/Sprint kan knappt ha missats av någon. Samarbetet vore kanon om man kunnat erbjuda ”riktigt rally” med landets vassaste chaufförer i tuff kamp framför tv-kamerorna. Tyvärr så är det istället  väldigt sällan som detta blir verklighet och till SM-Veckans Vintersprint i Falköping vädjar nu banchef/ordförande Jonas Sandgren att fler anmäler sig. Idag är 16 ekipage anmälda och där välkände Skaraborgaren och 76 år fyllda Bengt Thorsell är sist in i 4WD-klassen med totalt fem anmälda. Nu vill Jonas av förklarliga skäl se fler namn till Falköpings MK:s tävling som fått den otacksamma uppgiften att köra den 5 februari, dagen efter målgång i Limas SM-premiär och skriver därför: ”Motorsportvänner. 

Vi jobbar febrilt på alla plan för att försöka få till en rallycross, crosskart och rallytävling under SM-veckan men det är inte mycket som går lätt direkt. Vädret har vi inte med oss just nu men vi krigar på.  Det är ett jätte jobb med att få ihop allt som krävs för tv-sändning och kraven under ett så stort evenemang vad det gäller publik. Cirka 120 funktionärer skall raggas ihop och kilometervis med skyltar/reklam och band skall sättas upp. Bodar för värme och tält skall byggas. Elförsörjning till allt och alla som behöver.  Ljusmaster och kablar med ström och fiber. Mat och serveringstält.  Maskiner och personal. Ja detta är bara en del av allt arbete. Vi jobbar för olika alternativ beroende på väder för att ställa in skulle kännas jätte tråkigt när vi lagt så otroligt mycket tid och energi för att sy ihop allt. Så nu kommer  det .. snälla ni som tänkt att åka .. anmäl er är ni snälla, så vi vet om det blir startfält. Annars kan vi ju sluta jobba omedelbart . Mvh Jonas Sandgren . Ordf. Falköpings MK. ”.

Precis som med alla andra som jobbar med blodsmak i munnen för att kunna erbjuda tävling, så lider jag med Jonas och hans kompisar i Falköping. Illa nog att behöva kämpa mot vädergudarna där man är chanslös, men än värre  är att se när det står stilla i anmälningslistan …

I går tog DirtFish upp det som jag skrivit åtskilliga gånger att intresset för WRC2 är på väg att ta över intresset från ”värstingarna”. En som gillar detta är nya WRC2-föraren Gus Greensmith som säger så här till Dirtfish.

Jag blev faktiskt riktigt förvånad när jag tittade igenom sociala medier och det var mängden kommentarer som säger att folk är mycket mer intresserade av WRC2 på grund av mängden konkurrenter och nivån på dessa än vad de är av WRC…

Greensmith hoppas också att WRC2 får mer tid i tv-sändningarna är tidigare år då förarna där nästan mest pliktskyldigast visats i korta snuttar. Men frågan är om detta kommer att nå den breda rallypubliken då SVT tappat rättigheterna till C More i både Sverige och Finland

Motorsport har historiskt en väldigt stark position i både Sverige och Finland, mycket tack vare Rally- och Rallycross-mästerskapen. Det här är rättigheter som genom åren haft både svenskar och finländare som slagits om titeln. I Rallycross-mästerskapen har vi flera svenskar i toppen och i Rally-mästerskapen tävlar stortalangen Oliver Solberg som spås en lysande framtid, säger Johan Cederqvist, chef för C Mores kanaler och rättigheter.

Avtalet gäller till 2027 och frågan som jag som inte har C More nu ställer mig, finns det några kanaler utanför som kommer att sända? Någon nämnde Sportkanalen men om det verkligen är så vet jag inte, kanske andra som vet?

*

Växjöbaserade Drive VXO stärker upp i SM:s Teammästerskap genom att plocka in SMK Hörbys GruppF- förare Karl Johan Ingesson och kartläsare Emma Fransson. Precis som i fjol kör paret med en svart/orange BMW 320 och teamchef Hans Bååth är nöjd med nytillskottet.

Foto: Tommy Svensson

Vi är verkligen glada att ha Kalle och Emma med oss i år. De är båda mycket talangfulla och jag tror att de kommer att göra en fantastisk insats under säsongen.

Bååth betonar också vikten av att ungdomar ska ha möjlighet att tävla i motorsport på rimliga ekonomiska villkor:

Det är viktigt för oss att ungdomar har möjlighet att delta i Rally-SM på en ekonomiskt rimlig nivå. Genom att tävla med bilar som inte är så dyra har fler unga och lovande förare möjlighet att delta och visa vad de går för. Många av våra etablerade framgångsrika förare kommer ju från tex VOC-klassen.

Att det blir ett spännande år är Emma i högerstolen klar över.

Det känns verkligen spännande att få tävla med DRIVE VXO Motorsport. Jag tror på teamkänslan och samarbetet inom teamet och det kommer att hjälpa oss att prestera på vårt allra bästa under tävlingarna, säger Emma.

*

Ny sträckseger för Sebastien Loeb i Dakar och glädjande nog svenskt på andra plats genom Mattias Ekström och Emil Bergkvist. Trea blev Lucas Morales och fyra rallyledaren Nasser Al Attiyah. Med dagens seger knappade Loeb in på Morales och är nu nära andra plats, bara 16 minuter skiljer. Ekström är på 22:a plats medan Annie Seel och tyskan Annett Fischer håller 14:e placeringen i lättviktsklassen.

I går inträffade en olycka med dödlig utgång i rallyt där en italiensk åskådare omkom. Åskådaren stod bakom en sanddyn när han blev påkörd. Arrangören har inte släppt vilken tävlande det var som körde på åskådaren som blev det 77:e dödsoffret sedan rallyt startade 1979.

*

Många efterlyser mer show kring Rally-SM och då speciellt vid start och mål. När South Swedish Rally i år väljer att flytta allt till Millebygden var där många som menade att detta var fel väg att gå. Istället ska SM-rallyna helst ha centrum i arrangörsstäderna som utgångspunkt för att locka publik. I teorin helt rätt, men i praktiken är det oftast de närmast sörjande som kantar start och målramperna.

Foto: Jänner Rallye

En viss skillnad om man jämför med hur det såg ut när ”Jänner Rallye” hade sin förarpresentation inför gångna helgens premiär i Österrikiska Mästerskapet. Inomhus med massor av publik gav den inramning som måste vara alla rallyarrangörers våta dröm, men tråkigt nog för svensk del, enbart en dröm…

*

Just nu testar Toyota och då även Kalle Rovanperä för fullt inför nästa helgs WRC-start Rallye Monte Carlo. Men i Kalles fall har han delvis tankar på annat håll då hans älskade hund Pulti gick bort i måndags. Kalle skriver.

Alltid för tidigt även om du förbereder dig för dagen. Du var alltid den mest äskade men också ”most badass” hund man kan önska sig. Ha en fin resa kompis!

Som hundägare känner jag igen precis hur tufft det är när ens kompis lämnar, jag tänker på dig Kalle!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *