Tidemand laddar med Skoda inför WRC 2-debuten, VolvoCupen vill bli störst, Tomelilla MK fick en ”mille” och Sandell anmäld till Lima!
I helgen laddar Pontus Tidemand och Ola Floene upp med norska Rally Finnskog som genrep inför WRC 2-premiären i Portugal. Den här gången blir det dock inte i en Ford utan lite ”back to the rootes” genom att Pontus rattar Even Managements Skoda Super 2000. En likadan bil som Pontus använde så framgångsrikt i Rally-SM för två år sedan.
– Jag har inte tävlat med en sådan här bil sedan 2012 så det ska bli kul, säger Pontus.
– Dessutom ger det en puff mot resten av året eftersom skillnaden mellan S2000 och R5 inte är gigantisk. Plus att Rally Finnskog brukar vara ett riktigt bra event med fina vägar så jag ska bara njuta av att köra igen…
Rally Finnskog är Norges största rally och var även starten på Rally Norway, WRC-projektet som tyvärr kraschade med miljonförlust i bagaget. Under 15 år var det även EM-deltävling innan det 2007 blev en del av VM. I år firar tävlingen 30-årsjubileum med nittiotalet anmälda ekipage. Med basen i Kongsvinger ska sedan tolv specialsträckor klaras av under Rally Finnskogs två dagar.
*
Helt klart är där inte längre några tajta band mellan de ”Originalåkare” som tävlar i racing respektive rally. Medan rallyåkarna som bekant, gått genom en smärre skärseld i fajten mot SBF verkar det vara mer ”lugna gatan” hos de som föredrar asfaltsbanor. SSK, Stockholms Sportvagnsklubb har under många år svarat för Volvo Original Cup på bana men nu byter klassen namn. Inte till något som en del upplevde som ”kontroversiellt, ” Mekonomen i namnet utan helt enkelt bara ”VolvoCupen”. Ett namn som inte kan missförstås, en cuptävling med Volvobilar helt enkelt. Med namnbytet hoppas man på nytändning och målet är att bli största klassen på bana.
– Det ligger helt rätt i tiden att satsa nu, säger ordföranden i VolvoCupens förening Håkan Malmborg.
– Kan låta lite motsägelsefullt när många klagar över att kostnaderna ökar och intresset minskar, men det är just där vi ser en otroligt fin möjlighet. Många drömmer om att nå sverigeeliten, men det kostar så mycket tid och pengar att det bara blir en dröm…
Ett tjugotal åkte cupen i fjol och då på sex racingbanor, tyvärr företrädesvis i Mellansverige. Ring Knutstorp t.ex fick inget besök, Falkenberg var mest sydlig av de sex. Välkände Magnus ”Kroken” Krokström är PR-ansvarig.
– Vi har bildat en stark organisation som har som uppgift att göra allt för att göra VolvoCupen till en av de mest attraktiva klasserna i Sverige.
– Vår slogan är ”Maximal racing – Minimal kostnad” och det sammanfattar på ett bra sätt våra ambitioner. Alla är välkomna till oss om man vill ha spännande och tät racing till vettiga pengar, säger Magnus.
*
Kan tänka mig att hela Tomelilla MK går på moln idag sedan det blivit klart att Färs & Frosta Sparbank gett klubben ett utvecklingsbidrag på en miljon kronor. Pengarna ska gå till att bygga en helt ny inomhusanläggning för Radiostyrd Bilsport. Eldsjälen Kent Sjöstrand som i fjol fick ta emot Södra BF:s ”Special Award” är glad.
– Det är väldigt roligt och vår nya inomhusbana kommer att bli en av Sveriges häftigaste inomhusanläggningar, säger Kent till Ystads Allehanda.
– Målet är att lyfta fram lovande juniorer och att fler ska få upp ögonen för motorsport.
Nu bedrivs den radiostyrda bilsporten i Onslunda, men planen är att flytta till Svampabanan och nybygget som även ska bli klubbhus. Det gamla är fuktskadat och i behov av renovering. Men man nöjer sig inte med att bara bygga ny anläggning, det ska även satsas på ett ”motivationsprojekt”.
– Genom föreläsningar av förebilder inom idrott och motorsport ska medlemmarna få ny kunskap och motivation, utvecklas både fysiskt och psykiskt, menar Kent.
Bidraget från banken kommer att genererar ringar på vattnet hoppas f.d rallycrossåkare Sjöstrand.
– Ju mer man satsar, desto fler blir intresserade, så är det bara!
*
Noterar att Patrik Sandell säljer sin ”rallybil” en Mitsubishi EVO X, ett bevis på att han kommer längre och längre bort från rallyskogen kanske? Men samtidigt dyker Patriks namn upp i anmälningslistan till Limas LBC-Rushen. Inte som förare men väl som kartläsare till för mig helt okände Ted Öqvist, tävlande för Gestrike Racing Team. Ted kör en Volvo 940 i VOC Mekonomen Rallys C-klass och helt klart, sämre bisittare kan man väl tänka sig…
Ted Ö jobbar på KGK och har alltid varit rallyintresserad samt naturligtvis sponsrat en del ekipage. Patrik och KGK har varit tajta länge. Roligt att Ted får prova på rally på riktigt!!!