Tänak trodde han var slut i WRC, VW blir svenskt i Rallycross-VM, vass ryss till Östersund och psykkriget trappas upp!

Att killen med WRC:s tuffaste frisyr, Ott Tänak tillhör en av mina favoriter är välkänt vid det här laget. När han körde in som femma i en privatanmäld WRC-Fiesta i Rally Sweden var både han och jag väldigt glada. I Autosport avslöjar dock Ott han ”trodde han var slut” när han fick kicken från M-Sport 2012. Även Malcolm Wilson som stod för sparken var imponerad över estens körning i Värmland.BloggOtt
Han är en annorlunda förare nu och har kört ”very, very good”, konstaterade Wilson.
En stor del i förvandlingen ligger hos ”nye” co-drivern Raigo Mulder enligt Wilson. Nye inom citat då Mulder åkte med Ott för sju år sedan men ersattes då av Kuldar Sikk, helt klart ett samarbete som inte funkade så bra enligt Ford-bossen.
För mig är co-drivern en stor del i framgången och de här två har en mycket stark känsla för varandra.
Ott själv var överraskad att han tidsmässigt var så nära toppförarna i Rally Sweden.
Jag var bekymrad före start över var jag befann mig i konkurrensen, men jag var betydligt högre upp än vad jag hoppades.
– Nu är jag glad, mycket glad!
I Rally Mexico är det dock bilbyte till DMACK:s WRC2-Fiesta medan det i Rally Portugal åter igen är dags för den riktiga WRC-Forden. Om inte hade säkert Tänak blivit en av Pontus Tidemands värsta konkurrenter om WRC2-segern.

*
Känns riktigt stort att ”Bolidens fines´t” Markulund Motorsport utsetts av Volkswagen Motorsport som officiellt VW-team i nystartade Rallycross-VM. I dag släpptes bomben att Jan Marklund får huvudansvaret när man officiellt ger sig in i den allt hetare rallycrossen.
Som förare hittar vi sonen Anton som vid sin sida får regerande Global Rallycross mästaren Topi Heikkinen. Debut blir det i Portugal den 3 maj, för övrigt samma dag som SMK Hörby arrangerar bilorienteringen Hörby-Rundan. En olycklig krock men inte mycket att göra åt…
I Boliden byggs just nu nya Polo RX Supercar åt Anton och Topi. BloggVW
Volkswagens kompetens är uppenbart, finns inte någon vassare för oss att samarbeta med än de regerande WRC-mästarna, menar Jan Marklund.
– Volkswagen vill göra ett tydligt avtryck och jag är glad att Marklund Motorsport valts som deras partner i Rallycross-VM.
Om man även kommer att köra Rallycross-SM verkar lite oklart, kanske en av fjolårsbilarna hade varit lämplig att sätta Ramona Karlsson i för SM. Bara en tanke alltså…

*
BloggRyss1BloggRyss2Rally-SM i Östersund fick en ”hygglig” efteranmälan i form av unge ryssen Vasily Gryazin, bara 20 år gammal men ändock rutinerad. Han tävlar nämligen med estnisk licens, där man får börja tävla redan som sextonåring. Med sin Super 2000-Fiesta slutade han tvåa i andra deltävlingen i ERC, Rally Liepaja efter finnen Esapekka Lappi. Han och Robert Kubica delar ledningen i ERC med just Gryasin som tvåa, bara två poäng efter. Han kan bli en tuff nöt att knäcka för Jerker Axelsson m.fl!

*
Sydsvenska Rallycupen flaggar nu för att årets upplaga ”ser ut att bli den tuffaste säsongen någonsin”. Tio deltävlingar där South Swedish Rally med sitt nya upplägg tippas bli årets höjdpunkt enligt arrangörerna, ” Vårsäsongens absoluta höjdpunkt blir Kristi Himmelsfärdshelgens Syd Svenska Rally. För första gången är detSSRC som är huvudattraktion.Man kommer att bjuda på en tuff och komprimerad tävling med korta transporter mellan sträckorna. En riktig utmaning där ekipagen kommer att få smaka på upplägget av en längre tävling. Med 75 km SS blir det säsongen längsta tävling med många poäng att tävla om. Detta är också första tävlingen som körs tillsammans med Svenska Rally Cupen vilket gör att många duktiga tävlande från hela landet kommer att locka fram unika prestationer i alla klasser. Förhandsintresset gör att det inte är förvånande om det blir 250 startande.”.
Cupen inleds med Simrishamnsmixen den 5 april och fortsätter med Kong Christian Race den 26 april, sedan rullar det på fram till finalen som i år körs i Vetlanda istället för kring Växjö som de senaste åren.

*
Märks att säsongen närmar sig för oss här nere, psykkriget trappas upp och som vanligt verkar Silver-VOC:en vara ”the main target”, åtminstone när det gäller psykningar. Idag kom ”postbäraren” med ett tämligen anonymt vitt kuvert, inuti låg en hälsning från ”dödskalle-lovern” Viktoria Lindh och även äkta hälften Thord i högerstolen hänger med.BloggVickan I kuvertet låg en extremt hopvikt miniatyrhandduk med dödskallemotiv och ett brev. Här förklarade Viktoria att handduken var tänkt att placeras i Volvon när det var dags. Mellan raderna kunde man läsa att den skulle komma väl till pass för att torka av pannan från svett när den svarta Golfen passerade. Hon avslutade med ett lite segervisst ” vi ses i Hörby”. Helt klart har hon ingen som helst aning om att det ska bytas till elfläkt på Silver-VOC:en…

*

Ibland avslöjar man sina magra kunskaper direkt som i fallet med Ted Öquist i gårdagens blogg. Min fotokollega Pär Backman berättade att Ted är VD för Autoexperten och att det var dags för Sandell att ”paya igen” för alla hjälp trodde Pär. Förlåt Ted, nu är jag bättre informerad men kan inte utan fundera på en sak. Hur känns det att vara VD för Autoexperten och tävla i VOC Mekonomen Rally?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *