Tidemand genrepar inför nästa WRC-tävling, Kopecky snabbast i Kroatien, Saab-Ryss inför rätta och fina Oplar!

I helgen kör Pontus Tidemand ett sista träningspass på asfalt inför WRC Rally de France-Alcase där han förhoppningsvis ska utöka sin ledning i Junior-VM. Genrepet blir i East Belgian Rally (har belgarna fått inspiration av östgötarna?) som kör fem sträckor varav några tre gånger och andra två. Totalt nästan sexton mil special och med nästan enbart asfalt.BloggTidemand
– Det blir skönt att få en genomkörare på asfalt så nära nästa JVM-event, säger Pontus.
– East Belgian Rally är en ganska kompakt tävling med relativt många fullfart mil så förhoppningsvis har man kvar tempot i kroppen när det drar igång i Frankrike nästa torsdag.
Över 130 ekipage är anmälda och startfältet innehåller många intressanta namn. Nuvarande VM-tvåan Thierry Neuville och Timo van der Marel, som liksom Pontus deltog i WRC Academy förra året, kommer också till start med Ford Fiesta R2:or.

*
Lite lugnare blir det nog när Vara MK kör sitt XL Bygg Varvloppet på lördag som även de anammat att köra sträckorna två gånger. Fyra sträckor gånger två med en total längd på fyra mil bjud de nittio anmälda på. Det som gör tävlingen lite unik är att man blandat in även tio Regulalrityåkare bland fortåkarna. Ett bra initiativ som borde lockat fler ”snittåkare” tycker jag och har väldigt svårt att förstå hur det kan vara så trögt för just den tävlingsformen här hemma? I både Danmark och Norge är startfälten betydligt större. Å andra sidan har där man inte heller något Midnattsolssrally som verkar suga all must ur kroppen på svenskarna…

*
Kommer ni ihåg Saab-Ryssen Vladimir Antonov, han som skulle rädda Saab, Trollhättan, Västergötland med vidhängande landskap och rent av hela landet med sina rubelmiljarder? Idag var det dags för den f.d WRC-ägaren att infinna sig i rätten i London och förklara sig. Myndigheterna tycker att kollapsen i Snoras Bank var Antonov och hans kompis Baranauskas fel och kräver nu miljarder i skadestånd. Hade nog varit lugnare och knallat runt i Trollhättan…

*
I dag var det dags för ”nerskakning” i Croatia Rally ingående i ERC, redan klare Europamästaren Jan Kopecky satte då ”the pace” direkt och var snabbast. Med sin Skoda Super 2000 var han värst med ”Grupp N-åkaren” Andreas Aigner, Subaru som tvåa, 3,7 sekunder efter. Trefaldige rallyvinnaren hemmaåkaren Juraj Sebalj, även han i Skoda slutade trea. Rallyt startar i morgon fredag.

*
Som väntat var där även idag mejl om VOC-bråket och jag vet inte hur detta ska tolkas, ingen av dessa verkar beredda att stötta ”Rädda VOC Mekonomen Rally” falangen. Tvärtom verkar det som, en som önskar vara anonym uppmanar istället till en motaktion, ” Angående Fredriks ”upprop” jag saknar ett upprop om man vill stödja SBF…. ”. Kanske en idé att jobba vidare på?

*
Annars har General-Fransson meddelat via Gästboken att han nu tar lite ”time out” helt förståeligt vill jag tillägga, då han laddar för Castrol Rally i Finland. Tillsammans med ytterligare cirka fyrtio Sverige-Serie förare har man tagit båten över till Finland för en deltävling i serien. Ingen som helst tvekan utan att Finlandsåkarna är entusiastiska över möjligheten att åka på ”häftiga” vägar, själv är jag dock tveksam. En Sverige-Serie som körs utomlands, får inte ihop detta om jag ska vara ärlig? Dessutom tycker jag det rimmar lite dåligt med ”lågpris/budget-tävlande” som är grundbulten i hela VOC. Önskar ändå alla lycka till i Castrol Rally!

*
BloggGrisMer VOC, en överlycklig Ola Wingren SMS:ade direkt en bild på den nybesiktigade ”Grisen” och som bevis kom bilden med det blanka protokollet i sidorutan.
– Blankt papper, men jag är inte förvånad konstaterade Ola belåtet.
Okej, du är kanske inte förvånad men där är desto fler som är det!

*
BloggRekordOpel-Spotting blir mer och mer poppis och i senaste numret av den utmärka klassikertidningen ”Klassiker” hänger man på pop-trenden. Först två sidor om en original Opel Rekord, ljusgrå kan det bli häftigare? Sedan följer man upp med fyra sidor om renoveringen av en Opel Kadett Coupé, en av Rüsselheims absolut mest lyckade skapelser.BloggKadett2 Självklart lackad Chamonix-weiss med svart tak för att understryka den eleganta taklinjen. Ett tips skynda och köp ditt exemplar av tidningen innan BloggKadett1det tar slut i affärerna!

*
I morgon väntar tips inför helgens stortävling Rally Småland, final i SSRC, Södras och Smålands Rally DM samt Klassiska Rallycupen. Håll ut…

9 svar på “Tidemand genrepar inför nästa WRC-tävling, Kopecky snabbast i Kroatien, Saab-Ryss inför rätta och fina Oplar!

  1. Tommy har du redan tullat på ”fredagsmyset”?
    Sist jag kollade låg Trollhättan i Västergötland och inte Östergötland! Hehe

    Det med Regularity.

    Du vet i mellanmjölkens land gäller intei motorvärlden.
    600 kubikare är enligt expertisen tjejhojar man ska ha literklubba som går snabbt fram då är man manlig.

    Är väl likadant i rallyvärlden.

    Ärligt talat så har jag inte sett nån regularitytävling så jag kan inte uttala mig om det är skoj.
    Men betvivlar inte att vore skoj att se gamla klenoder ivf.

    Ha de gott

    Mvh Kennet Axelsson

    1. Hej.
      Förstår kopplingen, men det är bara att gilla läget.
      Välkommen säger jag både till dig och alla andra som är sugna på att kommentera.
      MVH
      Tommy

  2. Eftersom det är mitt fel/min förtjänst att det är en regularityklass i Varvloppet är jag nöjd just nu. Tio stycken är precis lagom när det är i princip första gången tillsammans med en vanlig rallytävling. Rikigt kul att det är flera MSR-åkare som kommer. Nästa steg är att köra ihop med en tävling där det inte är nödvändigt med gallring.

    Nästa år hoppas jag på två fristående tävlingar och två sammarrangemang, utöver MSR!

      1. Tyvärr föll två av de som klarade gallringen bort innan start, men de som var med verkade nöja.Segrade gjorde Lars Aleberg/Anita Kinberg före Öved och Britt-Marie Clasén med en marginal på 0,7 sekunder vilket motsvarar tio meter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *