Paddon kör WRC-Fiesta i Spanien, Stecka lägger hjälmen på hyllan efter 32 år och VOC manar till kamp!

Näste man i WRC blir min ”favorit” nyzeeländaren Hayden Paddon och i WRC Rally de Espana sitter han i en av M-Sports Fiestor lackad i Qatarfärgerna. Nu kommer ”the kiwi” enligt uppgift inte att ersätta varken Mads Östberg eller Evgeny Novikov utan kommer att ratta en tredjebil i teamet.
En fantastisk möjlighet som jag verkligen ser fram emot, säger en överlycklig Paddon.
Nu kommer jag att jobba stenhårt för att försäkra mig om att komma så väl förberedd jag överhuvudtaget kan bli!
BloggPaddonHela året har Paddon jobbat som en liten iller för att skrapa ihop slantar för att ta steget till WRC. Först genom lite styrningar i WRC 2 och nu som avslutning på säsongen i en riktig WRC-Fiesta. Jätteuppbackningen från familj, fans, sponsorer, de som ”köpt aktier” och inte minst medtävlare är det som gjort satsningen möjlig enligt honom själv.
Kan inte tacka alla på Nya Zeeland nog. Alla har haft sin del i detta och nu har det resulterat i min stora chans!
Kollade för skojs skull hur många som bor på Nya Zeeland och det är ungefär hälften så många som i Sverige. Den hälften verkar dock betydligt lättare att engagera än stora och mer ”politiskt korrekta” Sverige…

*
Nu lägger Stig-Olov ”Stecka” Walfridsson hjälmen på hyllan efter mer än trettio år som rally och rallycrossförare. I Värmlands Folkblad bekräftar han att så är det.
– Det är dags att dra sig tillbaka, säger han till VF.
BloggSteckaMed sju SM-guld i rally ( bilden från SSR 2001) och fem i rallycross får man väl säga att han verkligen tillhör de stora här hemma. Men i och med EM-finalen i helgen är det slut. Möjligtvis kan det bli något enstaka inhopp i t.ex Höljes, men inget är bestämt.
– Beror på om vi får båda bilarna sålda eller inte. Det är klart att någon enstaka tävling kanske det kan bli framöver, men ingen hel serie, menar Stecka.
Jag har hållit på så länge nu och känner att det är bättre att engagera mig i barnens tävlande i stället.
En sista brasklapp slänger Torsbysonen också in, en brasklapp som ger mig lite hopp.
– Kanske jag dyker upp i Midnattssolsrallyt eller något liknande också.
Du är välkommen Stecka och hemma i museet står väl ett och annat lämpligt objekt kan jag tänka…

*
Efter gårdagens inlägg med allt från VOC, däck till Facebook blev där reaktioner i mejlkorgen. Lite förvånande var att ingen av mejlarna hade några invändningar mot att använda ”snällare” däck. Känns ju hoppfullt!
Vad gällde Rallyutskottets användande av Facebook som ”bollplank” i samma fråga fick jag också hundra procentigt medhåll. Självklart menade man, däckdebatten ska inte hållas inom ”lyckta dörrar” utan redovisas regelbundet genom SBF:s egen webbsida. Jag håller med!

*
När det så gick över till VOC blev det i stort sett oavgjort, hälften av ”tyckarna” är på General-Franssons sida och andra hälften stöder Rallyutskottets ”nytänk”. Själv lutar jag så här långt åt SBF, har svårt att förstå ”katastrofen scenariot” som man vill förmedla från VOC-håll. Känns för mig ungefär lika trovärdigt som när politiker på vänsterflygeln utmålar regeringen Reinfeldt som djävulens sändebud på jorden…

*
Näst steg i cirkusen är när signaturen ”VOC Mekonomen Rally-Fredrik” uppmanar till kamp mot Rallyutskottet genom en omröstning på nätet. Fredrik skriver, ” SBF har valt att istället för att utveckla sina befintliga klasser introducera nya standardrallybils-klasser baserade på reglementen för den sedan länge etablerade rallyklassen VOC Mekonomen Rally (tidigare Volvo Original Cup). Genom att skapa nya standardrallybils-klasser helt baserade på redan befintliga reglementen skapar man stora problem för sina egna medlemmar och sina egna SBF-anslutna klubbar. Med detta tillvägagångssätt tillför man mycket lite nytt till svenskt rally samtidigt som man kraftigt försvårar tävlande på lika villkor till en rimlig kostnad.Arbetet med framtagandet av de nya klasserna har dessutom skett helt utan medlemmars och anslutna klubbars vetskap om detta. Inget som rör framtagandet av dessa nya klasser finns protokollfört hos Rallyutskottet, Förbundsstyrelsen eller Tekniska kommittén. Därmed har varken medlemmar eller SBF-anslutna klubbar haft insyn eller möjlighet att påverka detta arbete.”.
Du som är intresserad att rösta kan göra detta via VOC:arnas Gästbok.

*
BloggRoland4När vi ändå är inne på VOC så kom Christoffer Håkansson med ännu en bild från Roland och ”Black Beauty show” i C4-Specialen. Inte ens ett slickat frimärke hade kunnat pressas i mellan stenen och högerdörren på den svarte, så nära var Roland att behöva bytta namn på 240:an till ”Black Ugly”!

*
Fick som sagt reaktioner via mejlen idag och känner du att du vill vara med i debatten så mejla: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Ett svar på “Paddon kör WRC-Fiesta i Spanien, Stecka lägger hjälmen på hyllan efter 32 år och VOC manar till kamp!

  1. ”Snällare” däck har jag förespråkat länge, skulle spara mycket på bl.a drivlina för de tävlande och motoreffekt skulle inte lika avgörande.
    Att det skulle vara att backa utvecklingen tycker inte jag, titta på wrc eller f1 där olika begränsningar sätts in hela tiden

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *