Thierry ska testa WRC-Hyundaien (!), SBF svarar om Rally Sweden, VOC-Ståhl säljer och DKW/Opel leder…

I dag kommenterade Hyundaibossen Nandan ”kapningen” av WRC:s hetaste förare vid sidan av VM-vinnande Ogier, Thierry Neuville. Fordkollegan Malcolm Wilson var snabbare att kommentera och medan han var sur, var Nandan så klart desto gladare. Han ”avslöjade” dessutom, föga förvånande att Neuville kommer att testa Hyundaien (!) innan WRC-premiären i Rally Monte Carlo. Mellan raderna kunde man läsa att han hoppades att Wilson ger belgaren chansen att prova sin nya bil långt före dess, allra helst måndagen efter Rally Wales GB. Nu är jag inte säker på att man är så snälla borta i Cumbria
Nandan slår också ner alla förhoppningar om ” att göra en VW ” och ta guld direkt. Än en gång slår han fast, dessutom skrattande att 2014 blir ett ”learning year”. Däremot menar han att han förfogar öven en av WRC:s absolut bästa förare.
– Thierry is the best choice because he’s young, he has good experience – and also he’s fast….

*
Robert Kubica kommer inte bara med ny bil, premiär med WRC-Citroén DS3 i Rally Wales GB utan byter även co-driver. Maciek Baran som lotsat honom till guldet i WRC 2 lämnar över till italienaren Michele Ferrara. Några språkproblem blir det inte för den f.d vinnaren av Kanadas GP då han snackar flytande italienska. Om bytet är permanent framgår inte.

*
BloggPeakOm du väljer bort Vilda Ryd Racet på lördag kan du istället sticka till Schweiz och ERC-finalen i Valais. Här bjuds inte bara på rallyraffel med Craig Breen och Esapekka Lappi i huvudrollerna utan publiken får även chansen att uppleva Sebastien Loebs Pikes Peak-vinnande Peugeot 208 T16 Pikes Peak. 875 hästar ur en V6 -motor med dubbel turbo gjorde att Loeb krossade alla rekord i backen. Någon körning med monstret blir det inte i helgen, bara utställning.

*
Jesper Wettervik är en av många som är bekymrade över Rally Swedens framtid som WRC-arrangör. Jesper tog dock tag i saken och kontaktade Svenska Bilsportsförbundets VD Thomas Jansson för att få klarhet i var SBF står i frågan. Till Thomas skrev Jesper:

Hej!
Hur kommer det sig att ni på SBF inte verkar ett dugg intresserade utav att rädda Svenska?? Helt tyst från er ju… Ta tag i det här nu, vi får inte tappa rallyt till Ryssland!!
Mvh Jesper Wettervik”.
Jansson besvarade frågan:
Hej Jesper,
Jag tolkar dig som att du verkligen vill har rallyt kvar vilket är bra då vi alla kan påverka lokalt och centralt.
När det gäller rallyt använder vi oss av en promotor som heter Svenska Rallyt AB där vi också är delägare. Vi är också representerade i styrelsen där. Glen Olsson som är företagets VD representerar och företräder även SBF i arbetet.
Det genomförs också ett politiskt arbete vid det internationella förbundet FIA och den nya VM promotorn som är lika viktigt men som kanske inte syns utåt lika mycket.
Vi bryr oss väldigt mycket om denna fråga och har arbetat med att säkra ett Svenskt VM rally i flera år och inte minst att få så många svenska förare på startlinjen som möjligt.
Det är viktigt att svenskt näringsliv är med och backar upp VM tävlingen nu och där kan vi alla hjälpa till och påverka.
Med vänlig hälsning

Thomas”.
Säger bara vad bra då, läget verkar helt under kontroll eller missuppfattar jag något i svaret?

*
Undrar vad det blir av den i mina ögon olyckliga krocken när Midnattssolsrallyt och Rallyklassikernas två-dagars rally är planerat till samma datum, helgen efter midsommar 2014. Så här långt känns det som att Jårs Damberg och KRC nu gett sig f-n på att genomföra tävlingen efter att i två år fått ställa in. I Rallyklassikerns Gästbok meddelar Jårs att man fått tillstånd att använda gator och torg i Katrineholm vilket måste tolkas som att det är just Katrineholm som blir centralort för rallyt. Nu söker man efter intresserade klubbar för att få ihop sträckor.

*
BloggStåhlSåg idag en oroande ”Säljes annons” där det annonserades ut en VOC-motor med avsändare Håkan Ståhl. Något som självklart Motorbloggen kände sig tvingad att kolla upp. Hallå Håkan, vad är nu detta?
– Jag gjorde som så många andra när man kör på hemmaplan, trodde jag kände vägen, berättar Håkan.
Resultatet i Skilling 50 blev en rejäl avåkning för den snabbaste 240-VOC:aren ”söder om Dalälven” dock utan personskada.
– Flyttade lite grejor bakåt, typ motor men bilen är klart riktbar, berättar Håkan som ändå bestämt sig för att sälja den i delar.
Redan före avåkningen hade Håkan planer på något nytt, läs framhjulsdrivet.
Är lite inspirerad av Telehagen med Hondan, gillar tanken på standardgrejor men med bättre växellåda och framför allt drivning på mer än ett hjul…
Men blir inte grejorna sålda, då riktas 240.an med ny sats mot klassvinst i SSRC precis som i år.

*
I helgen är det final i West Euro Cup för VOC Mekonomen Rally och detta i Österrike. På plats finns Emil Bergkvist och Sofie Lundmark med chans att köra hem WEC-guld. För Emil och Sofie blir det också tack och adjö med 940:an som även fört paret till seger i Sverige-Serien.
Nästa år ska vi bara åka Ford, med fokus på SM och några utlandsstarter. Det är vemodigt att säga adjö till Volvon, men var sak har sin tid. Nu fokuserar vi framåt, säger Emil.

*
BloggIsOm ni minns så för någon dag sedan hade Kjell Larsson, Brösarp invändningar mot Leif Nilssons beskrivning att ”DKW hade bättre vägegenskaper än Saab”. Därför känns det skönt att kunna komma med en bild som bevisar att Leifs påstående stämmer. I utmärkta albumet ”Det var bättre förr” från Classic Motor som landade i brevlådan idag fanns beviset. En isbanetävling i Norrland visar en DKW 1000 med en snygg Opel Kadett Coupé på omkörning och inte en enda Saab inom synhåll. Hade bilden visat lite mer hade man troligen hittat ”Trollhätte-mopparna” någonstans långt bak i snöröken…

4 svar på “Thierry ska testa WRC-Hyundaien (!), SBF svarar om Rally Sweden, VOC-Ståhl säljer och DKW/Opel leder…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *