Neuville byter WRC-Fiestan mot Hyundai, från WRC till Curling, SSRC-lampan förblir tänd och lite Saabgodis!

Då var det klart, Thierry Neuville har gjort sitt sista (?) WRC-framträdande i Rally Sweden rattande en av M-Sports Fiestor. BloggNeuvilleIdag presenterade Hyundais teamchef Michel Nandan nöjt sitt första ”riktiga” förarnamn inför premiären med i20:n i Monte Carlo. Därmed satsar den 25-årige belgaren på ett mycket oskrivet kort vilket jag inbillar mig måste betyda pengar. Alltså att Nandan har haft en välfylld påse att räcka över om bara Neuville ville köra Hyundaien. Man kan ju inte påstå att koreanernas förra WRC-satsning gav något lysande resultat och att det skulle vara denna som fällt avgörandet. Kenneth Eriksson blev fyra i Australien år 2000 och teamkompisen Alistair McRae nådde samma placering året efter i RAC-Rallyt med WRC-Accenten. Detta var också de bästa placeringarna Hyundai nådde under sina fyra år i WRC.
Självklart kan man inte dra för stora eller överhuvudtaget några paralleller alls med när ”Äppelbo-Expressen” körde Hyundai och den bil som Neuville ska ratta. Men visst är det tufft av honom att lägga alla sina ägg i en helt obeprövad korg…

*
I Cumbria är Malcolm Wilson ”pissed” över beskedet och säger till Autosport.com.
Vi är helt klart besvikna att Thierry tagit beslut att gå till Hyundai efter en stark insats av hela vårt team i år.
Hur som helst när han nu tagit sitt beslut blir vårt fokus att säkra hans andra plats i WRC efter Rally Wales GB, menar Wilson.
Nu pratar vi med ett antal olika andra förare med potential inför 2014!
Undrar om någon av dessa förare snackar svenska?

*
När vi ändå är inne på WRC, den schweiziske klocktillverkaren Edox var fram till i år officiell ”time keeper” i WRC och presenterade då flera tuffa klockor med ”rallystuk” BloggEdoxse bilden. Från 2013 är det dock Certina som övertagit rollen som officiell klockleverantör till WRC men Edox har nu hittat en ny ”häftig sport” att sponsra. I ett pressmeddelande förklarar man stolt att ” Edox is the new Official Timekeeper of World Curling Federation”. Från ”världens snabbaste sport på snö” som man skrev i Värmland till Curling. Hur tänkte ni nu Edox?

*
Två intressanta officiella meddelanden i dag från SBF på hemsidan, visserligen ”gammeldags” mot Facebook men nu kan vi alla ta del av nyheterna vilket jag ändå tycker är positivt. Först besvarar Rallyutskottet frågan om dispensen från att använda HNRS-skydd fortsätter även 2104, vilket den gör. De som ändå väljer att utsätta sig för den ökande risken för nackskador och tävlar utan, får även i fortsättningen lägre ersättning för personskada från försäkringsbolaget.
På däcksidan meddelar Rallyutskottet hur långt man kommit i jobbet med att hitta nya ”snällare” grusdäck: ”Sommar:
Vi jobbar vidare med ett nytt däcksreglemente.
Provtävlingar/serier. Vi kommer under 2014 prova det nya reglementet, beslut om införandet kommer så snart resultat visar sig, dock med två års framförhållning.
Vinter:
Jobbar även här vidare med avsikten att få fram ett däck med kortare utstick som sliter mindre på vägarna och håller längre.
Efter beslut om detta så kommer det även här vara två års framförhållning.”.

*
Var idag tvungen att kolla med ”rallymotorn”Anders Martinsson i Älmhult hur läget är både för honom och Sydsvenska Rallycupen 2014? Alla kan vara lugna, ”lampan förblir tänd” även framöver sedan Anders tycker sig ha fått respons för sina ”önskemål” från både Södra och Smålands BF.
– Visserligen har jag inte sett någon direkt handling ännu, men man har lyssnat och accepterat mina synpunkter, konstaterar Anders belåtet.
Nyheter blir det i SSRC men ännu är det för tidigt att avslöja dessa menar Anders, däremot vill han gärna dela med sig en liten ”teaser” eller aptitretare på svenska och då handlar det om South Swedish Rally.
– Jag lovar SSR kommer att bli årets höjdpunkt, en riktig rallyfest i dagarna tre!
Mer vill han inte släppa på förlåten men redan på söndag i samband med ”Rallymöte för alla” i Hässleholm kommer mer detaljer. Det känns som att sparken från SM-kalendern 2014 blev rena tändmedlet för SSR?
Visst är det så, nu har vi kört på i samma hjulspår sedan sjuttiotalet så detta var förhoppningsvis vad som behövdes för att tänka nytt, hoppas SSRC-generalen.

*
I dag kom även Smålands BF:s rallykalender för 2014 och med totalt tjugotvå bokade tävlingar. Inga direkt överraskningar mer än att Rally Småland saknas trots enbart positivt betyg från alla som körde. Nu var, tror jag åtminstone detta bestämt redan från början och att nästa stopp möjligen blir 2015. Smålänningarna inleder med Sunnerborundan den 12 april och avslutar med Novemberskölden den 1 november.


När vi ändå är inne på Novemberskölden så har gamle Saabåkaren Jan Bonving numera boende i Nässjö skickat både text och bilder från ”förr”. Vi tävlade lite i hop i början av sjuttiotalet när Jan bodde i Helsingborg, jag som B-Junior och han som A-junior. Hans ljusblå Grupp 1 Saab var alltid snabbare än min gröna så är detta också klarlagt. Efter V4.an hamnade Jan både i Thailand och snäppet bättre, i högerstolen hos Saab-fantomen Roger Johansson från Trollhättan. Roger med sina kontakter med Saabs tävlingsavdelning tjänade ofta som ”provryttare” för nya grejor.BloggRoger2 Om den fräna vinterbilden skriver Jan: ” 900-an är en av de första turbo-SAAB:arna och detta är en härlig bild. Vi fick i denna bil en lamelldiff som test. Stig och Per fick det senare. De första hade kondiff och det gick inte att köra ut bakändan så som i V4:an som alla var vana vid. Lamelldiffen fick byggas inne i lådan då det inte gick att montera in en färdig diff p.g.a. platsbrist.”.
BloggRoger1Här gick det uppenbarligen bra för Roger och Jan medan det gick sämre med samma bil i Novemberskölden 1979,” SAAB 900:an i diket är från Novemberskölden 1979 då Roger inte svängde som kartis påtalade. Det var ca 1 km in på SS 1. Rallyt körs alltid med sommardäck. Han är förlåten som förare.”.
Just nu jobbar Jan med att skriva ihop en minnesbok om Nässjö MK:s 80-årsjubileum och där hans pappa en gång hade en betydelsefull roll som initiativtagare till klubbens berömda tuffing Novemberskölden.

5 svar på “Neuville byter WRC-Fiestan mot Hyundai, från WRC till Curling, SSRC-lampan förblir tänd och lite Saabgodis!

  1. Kommentarsmöjligheterna var stängda i den bloggen där du ställde frågan: Hur tänkte du nu?
    Svar: Skitsamma om det är en Volvo eller Opel j*vla skrot bägge två *S*

    Ska bli skoj att se vad det blir av SSR.
    Men att hoppas på en ERC deltävling är nog längre bort än att Hin håle blir religös tyvärr.

    Mvh Kennet

    1. Hej.
      Nu måste det ha blivit kortslutning, ”skrot båda två”, fattar nada…
      ERC tror jag inte ens diskuterats sedan mana startade i Ljungby och då var det alldeles för dyrt och prislappen har inte sänkts!
      MVH
      Tommy

      1. Tror du får hjärtinfarkt om jag berättar vad jag tycker och det vill jag och många med mig inte att du ska få.

        Nä ERC kan man nog glömma men det var ett önsketänkande.

        Mvh Kennet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *