VW lämnade WRC-möte, klart med Sprint-SM i Borås och alla VOC-bilar godkända i Grupp F RWD.

Det var inte vilken ”stor elefant” som helst som valde att lämna WRC-mötet i Geneve förra veckan, utan VW-bossen Jost Capito. Han gillade inte mycket av det som WRC-promotorn Red Bull Media House presenterade. Enligt väl insatta källor var det som fick bägare natt rinna över tydligen den planerade nya startordningen för 2014. Tanken om jag förstått rätt, är att man startar i den ordning som föraren är placerad i WRC-resultatlistan dag ett och två. Sista dagen vänder man så på startordningen. Själv har jag svårt att förstå varken för eller nackdelar med nytänket, Capito däremot verkade ha klarare att greppa problemet. En anonym källa sa till autosport.com.
– Detta var inte det mest lyckade mötet man haft och det finns en känsla att kommunikationen som är nyckeln till framtiden inte verkar finnas!
Källan fortsätter.
-Fortfarande saknas svaren på nyckelfrågorna om framtiden för WRC…
På onsdag möts man igen i Wales, bara att hoppas att dörrarna är välsmorda till möteslokalen…

*
Det verkar vara permanent att Robert Kubicas co-driver Maciek Baran lämnar över nothäftena i Cittran. Som skäl anger Baran, att det är personliga saker som gör att han inte för tillfället kan satsa hundra procent på sitt jobb. Baran tackar även Kubica, Lotos och Citroén för ett fantastiskt år.

*
I dag kan Motorbloggen avslöja att det blir Sprint-SM i Borås vecka 27 som tänkt. Dan Järbyn, ordförande i Toarps MK väljer att via bloggen informera alla landets RS-åkare att problemen som stoppade arrangemanget nu är lösta.BloggMats Därmed får Asfaltskung Mats Andersson (bilden) en chans att försvara sitt guld från Halmstad.
Kemin mellan oss och SIMAB (avhoppade SM-promotorn) stämde inte alls men med dom borta ur bilden blev läget helt annat, förklarar Järbyn.
V har fått andra förutsättningar av SBF och därför har medlemmarna också sagt ja till att arrangera Sprint-SM.
En stor fråga var funktionärerna, Toarps Mk är bara 115 medlemmar och menar Järbyn, inte folk nog att ensamma fixa tävlingen.
– Nu har vi blivit lovade hjälp av vårt eget distrikt samt Göteborg och Småland vilket känns väldigt bra.
I nästa vecka träffas Toarps MK, SBF och Borås kommun för att titta närmare på området där tävlingen är tänkt att köras. Precis som i Halmstad blir det centralt för att locka ut ”vanligt” folk.
Som vi tänkt blir det tio minuter promenad från centrum, mer centralt kan man knappt tänka sig att köra rally…
Nu återstår alltså bara en formalitet från Riksidrottsförbundet att godkänna arrangemanget för SM-veckan sedan är det klart, menar Järbyn belåtet.
– Detta blir jätteroligt och hela klubben är heltaggad!
Medaljens baksida är att man tvingas låta sin populära ”Toarps-sprinten” vila ett år.

*
När jag ändå har Järbyn på tal undrar jag så klart hur det går med ”skötebarnet” Grupp F? Bland annat har det luslästs reglemente i ”garage” runt om i landet och då har man hittat tekniska saker som skulle omöjliggöra ”VOC-bilar” i den nya klassen. Järbyn lugnar.
Alla nu godkända VOC-bilar kommer att kunna köra i Grupp F framöver.
Vi ( Rallyutskottet) är väl medvetna att där är några saker i det reglementet som stressades fram tidigare i höstas inte överensstämmer med verkligheten, detta kommer att korrigeras!

*
När vi är inne på VOC så kördes i slutet av oktober final i det danska ”VOC-mesterskabet”. I Herning dominerade den i Sverige förbjudna 850-modellen, både ettan Steen Christensen och tvåan Rune Pedersen körde Volvo med ”forhjulstreek”.
Verkar också som att det finns intresse för att bygga likadana bilar på den här sidan Sundet. Bara i Hörby ryktas det om två bygge för nya Grupp F FWD.

*
När vi ändå är inne på VOC så noterar jag att där verkar finnas en hel del som är sugna på att sälja eller byta sin ”VOC:are”. Sedan den första november har minst tio bilar annonserats ut, både 2 och 940 och vad anledningen är till detta har jag ingen aning om. Kanske har det sett likadant ut tidigare höstar och ser man till hur många sådan bilar det finns är nog siffran inte så hög. T.ex har under samma period fem WRC-bilar fått ”Till salu” skylten i vindrutan. Hur man än vrider och vänder, det finns betydligt fler VOC:are än WRC-bilar i världen…

*
BloggRenaultFrån VOC är inte steget långt till Renault som säljs av Volvo. Hittad idag en riktig godbit på ”Rallycars for sale”. En Renault 5 Turbo från 1983 för det facila priset 82 000 euro. Säljare ”Johan” berättar att motorn enbart gått 40 mil och växellådan 25 mil, dessutom ”inga tävlingsmil”. Bilen finns i Belgien. Sugen? Slå en signal på 0032475699066.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *