”The Monster” i Mexiko, Förarfack i WRC, SM-tipset inför Östersund och nytt förbud mot tankning på serviceplats!

Helgens Rally-SM ”Östersund Winter Rally” inleds i morgon kväll med nästan 2,2 mil sträcka vilket i sig är en minst sagt tuff inledning på det jag misstänker blir årets snabbaste SM-tävling. Inte bara en lång sträcka, dessutom körs den i mörker vilket alltid adderar en extra utmaning för dagens rallyförare som nästan uteslutande kör i dagsljus. BloggMexico
Men två mil är ändå ingenting mot söndagens första sträcka i Rally Guanajuato Mexico redan nu döpt till ”The monster” med sina åtta mil. Som arrangören själv skriver ”a sharp wake-up call” och ser att Andreas Mikkelsen förväntar sig att behöva runt 53 minuter för att nå målet. Är där någon som tvivlar på att detta är en utmaning?BloggMikkelsen

Lägger man så till att tävlingen avgörs i temperaturer runt 30 grader plus vilket ”stressar” inte bara besättningen utan så klart även motor och transmission. Till detta ska man även plussa på att en stor del av tävlingen avgörs på hög höjd, högsta punkten är 2737 meter över havet. Något som gör att man räknar med att runt tjugo procent av motorns effekt försvinner. På Twitter beskriver Mads Östberg detta så här.
– A challenge to test for Mexico when the power is reduced due to altitude, but really happy with my car now!

*
BloggHyundaiTuffa tag får även Hyundais nya R5-i20 utstå när testföraren Kevin Abbring just nu är i Frankrike där man letat upp de allra sämsta vägarna för att låta nya Skoda/Ford utmanaren bekänna färg. Än så länge menar teamet att bilen motsvarar förväntningarna…

*
Än är det inte helt lugnt i WRC i förhållandet förare/co-drivers kontra promotor/arrangörer. Nu diskuteras det att bilda en förarförening i likhet med den som finns i Formel 1, ”Formula 1’s Grand Prix Drivers’ Association”. I Mexico ska man träffas för att snacka ihop sig i frågan och nu är frågan vad detta kan betyda i framtiden. Vissa menar att det blir en ”fackförening” som kan komma att ställa mer eller mindre orimliga krav på både team och arrangörer. Andra menar tvärtom att detta enbart är positivt för sporten och att det är viktigt att tävlingskollektivet får en röst.
Det enda som verkar klart är att FIA:s Rally director Jarmo Mahonen bekräftat att han ska träffa företrädare för förarna i Guanajuato för att diskutera saken.

*
BloggGreenPå lördag är det Motorlördag i Kristianstadsbladet och den här gången med enda skåningarna i Östersund Winter Rally, Johan Green och Mats Jönsjö i huvudrollen. Vid vårt besök i garaget utanför Sösdala framkom det md all önskvärd tydlighet att åttonde platsen i SM-premiären var långtifrån vad Golfåkaren drömde om. Nu med mer ”vinterkänsla” är det minst placeringen precis bakom pallen som förväntas om man ska tro Johan.
Vi måste få med oss lite extra poäng inför grussäsongen när alla tävlingarna räknas, menade han.
När det sedan blir grus då siktar vi på seger och inget annat!

*
Därmed är det dags för tipset inför Östersund och vad är då mer lämpligt än att börja med ”Trimmat 2WD”.
1. Kristian Johansson Golf
2. Andreas Sjölander Citroën
3. Tobias Söderquist Toyota
Efter ett ”peptalk” med Jan ”Janjan” Johansson i Karlstad på onsdagskvällen före Rally Sweden där han förklarade att seger var det enda som räknades i Östersund för hans del. När jag då lite sturskt hävdade att Johan Green nog kände samma sak svarade ”Janjan” med ett stort garv och glimten i ögat.
Ta stryk av en skåning, aldrig?
Känner därför att jag garderar med den värmländske Toyota-åkaren, Green och så klart Ilsbo-Expressen Patrik Flodin.
”Trimmat 4WD”.
1. PG Andersson Skoda
2. Jerker Axelsson Subaru
3. Eddie Hörbing Ford
Tror på ännu en ”PG-Show” men med Axelsson tätare bakom än i premiären. Kände där inte alls igen Eddie Hörbing som jag nu tror är mer varm i kläderna. Garderar med Mats Jonsson och Thomas Thunström.
”Otrimmat 2WD”
1. Mattias Ledin Peugeot
2. Johan Holmberg Ford
3. Christoffer Jacobsson Ford
Ledin ”all the way”, men sedan kan det bli tufft mellan Ford-åkarna.
”Otrimmat 4WD”
1. Algot Öberg Subaru
2. Joakim Rydholm Mitsubishi
3 .Joachim Carlström Mitsubishi
Ville hemskt gärna ha med Robin Adolfsson bland de tre men hade svårt att hitta luckan för honom att springa i. Men försvinner någon av de tre är smålänningen på pallen så…
”Otrimmat Junior-SM”
1. Mattias Adielsson Peugeot
2. Erik Telehagen Peugeot
3. Daniel Röjsel Ford
Tre tänkbara vinnare men måste välja en och då blev det Mattias som trots allt är den mest rutinerade i sammanhanget. Å andra sidan är Telehagen från Småland och Röjsel ”gammal” Opel-åkare så snacka om svårtippat…
” Trimmat Junior-SM”
1. Pelle Willén Toyota
2. Patrik Åhman Opel
3. Niklas Karlsson Volvo
Svårtippat bland de otrimmade juniorerna men desto lättare i den trimmade klassen för vem kan rå på Willén? Kommenterade besviket till mig efter Sandviken där jag tippade honom som snabbaste 2WD-åkare vilket han inte riktigt orkade med. Men till Östersund skulle detta ändras lovade han och jag tror honom!

*
Samtidigt som vår blågula kämpar är i Östersund och slåss om SM-poäng kör norrmännen NM i Numedalsrally, tredje deltävlingen. Här är det garanterat vinter då man kör de åtta sträckorna i fjällvärlden kring Nore och Ulvdal. Att åka till fjällen har ju alltid vari poppis och samma sak verkar gälla rally för i helgen kan man räkna in årets största NM-fält med runt hundra anmälda.BloggGröndal
Storfavoriter är Anders Gröndal/Miriam Walfridsson i ”Valvoline-Fiestan” som för övrigt fått ny kostym efter Rally Sweden. Dock vill nog Frank Tore Larsen även han i en R5-Fiesta gärna plocka ner Gröndal på jorden och sno segern.
Svensk inslaget i klassen står Johan Kristoffersson för som än en gång får låna EVEN Managements Skoda Super 2000. Samma bil han körde i Rally Sweden men den här gången med ny kartläsare då Patrik Barth sätter sig i storfavoritin i 2WD Steve Røklands bil. Ny i Rallycrossarens högerstol blir därför Veronica Engan.
Bland de otrimmade ”jeeparna” får trots sin ungdom, Oscar Solberg räknas som favorit. Alla tuffa mil i Rally Sweden kommer att visa sig nyttiga för ”Hennings påg”.

*
Jag har många gånger förvånats över hur slarvigt” brännbara vätskor (alltså bensin) hanteras på en serviceplats där ”tankzon” saknas. Samtidigt som det grillas korv, tas en cigg och någon svetsar så tankar man rallybilen ur en öppen dunk, känns inte så säkert om jag får säga något.
Nu skärper man till reglerna för detta i Danmark och kräver från och med i år riktiga tankzoner. DASU skriver att i princip ska all hantering av bränsle väck från serviceplatserna och att man är medveten om att vissa bilar inte kan tankas på ”vanliga bensinstationer” vilket man rekommenderar för dom som kan. För övriga måste det därför inrättas ”tankzon” där man mer riskfritt kan fylla på bränsle. I mindre tävlingar typ RS eller Sprintar ska det vara möjligt för arrangören att helt förbjuda påfyllning av bränsle i samband med service. Man menar att det är enkelt att tanka så mycket bränsle att det ska räcka för hela tävlingen då de är så korta.
När följer SBF efter?

*
Då blev det som jag misstänkte Richard Göransson som tog Polestar Cyan Racings plats i STCC 2016.
Jag är oerhört stolt och glad över att tävla för Cyan Racing. Jag är här för att segra och jag vet att teamet bara existerar för att segra, så jag kan inte vara på ett bättre ställe, säger Göransson.
Han blir därmed tredje föraren i Polestar Cyan Racing i STCC den här säsongen. Klara sedan tidigare är Robert Dahlgren och Prins Carl Philip Bernadotte.BloggGöransson
Inför STCC-premiären i maj värmer Richard upp med Brink Motorsports Rallycrossbil i fredagens RallyX on Ice i Sälen (bilden). På plats finns även William Nilsson från Tomelilla som satsar högt.
Först och främst ska jag ta mig till final, väl där går jag för en pallplats. Jag går laddar och fokuserar alltid på samma sätt inför tävlingar så det är inget ovanligt med Sälen, menar William och fortsätter.
Jag vet inte om konkurrensen blivit tuffare eller inte, vissa förare har ju lämnat också. Men det blir minst lika hårt som senast, Richard Göransson har kört mycket i sina dar så han blir farlig.BloggWilliam

William var nyligen i Antilla och testkörde med olika bilar på is. Något som givit honom en bra grund inför deltävling två.

*

BloggCanariaERC-premiären på Gran Canaria har lyckats samla ihop en rejäl hög sponsorer av affischen att döma. Att man sedan pryder densamma med en bild på Emil Bergkvist Opel Adam R2 gör så klart inte saken sämre…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *