Östberg gör ERC-debut, perfekt i Östersund, Felix till Indy Light och skånsk/värmländsk rallyprofil har gått bort!

BloggMadsInget snack utan att Mads Östberg och Ola Fløene tar detta med rally oerhört seriöst. Nästa helg den 3-6 mars är det dags för deltävling tre i årets WRC Rally Guanajuato Mexico och där siktar den norska duon på minst ny pallplats- Efter Rally Sweden där jag återigen hade M-Sports första förare rätt i mitt tips önskade Fløene gärna ett snäpp högre inför Mexico.
Mads replikerade snabbt.
Tvåa? Vi ska vinna, skriv det i tipset…
Mer eller mindre direkt efter målgången i Guanajuato sätter sig Mads och Ola på flyget med destination Las Palmas för start i ERC-premiären Rally Islas Canarias El Corte Inglés 10-12 mars.
Inte bara premiär utan för Mads blir det även debut i ERC vilket är lite märkligt med tanke på att han hunnit med att tävla på toppnivå i tio år vid det här laget. På Gran Canaria blir det återigen Adaptas R5-Fiesta som blir färdmedel på de krokiga, knixiga och väldigt tuffa asfaltsträckorna.
Mads kommer med automatik att bli storfavorit i ERC-premiären även om asfalt inte är favoritunderlaget. Men med all WRC-erfarenhet i ryggen borde inte ERC-gänget vålla några problem. Hur man än vänder på det så är där ändå temposkillnad på en toppförare i WRC och kollegan i ERC…

*
Lite närmare är kommande helgs Rally-SM, Östersund Winter Rally och där det utlovas perfekta förhållanden så här två dagar före start. I Östersunds Posten påstås åtminstone detta.
Vägarna är helt fantastiska. Det är ett drömscenario för en arrangör, säger Mikael Magnusson i tävlingsledningen som fortsätter.
Jag har varit runt och tittat och det är många år sedan som en svensk rallytävling hade så fina vägar. De är helt fantastiska. Förarna kommer att bli supernöjda!
Vädret har varit på rallyts sida och skapat de här fina förutsättningarna, inte för kallt inte för varmt
Vi har haft en otrolig tur. Det har varit milt och snöat, sedan har det regnat och frusit på, vilket bildat en isskorpa. Hade det varit för kallt skulle isen ha spruckit, men nu är det perfekt.
Östersund Winter Rally startar från Stortorget och därefter väntar en tuff över två mil lång sträcka i I5-skogarna. Sist på fredagkvällen körs den korta (800 meter) och spektakulära publiksträckan på Östersunds skidstadion, där förarna ska köra i en åtta. Sedan avslutas rallyt runt 15-tiden på lördagen.

*
På andra sidan Öresund har man i några år kämpat för att skapa ett storrally och nu ser jobbet ut att bära frukt. Årets Rally Denmark den tredje upplagan körs den 21-22 oktober och nu för första gången som FIA-tävling i nya FIA European Rally Trophy. En serie med tävlingar i bland annat, Irland, Spanien och Turkiet förutom Danmark. Dessutom Danska Mästerskapet och West Euro Rally Cup.
Tävlingen kommer att avgöras på Jylland i trakterna kring Århus och Viborg med HQ i Ans. Sex sträckor som körs två gånger ger en bana på 16 mil specialsträckor. Kanske något för asfaltsugna svenskar och norrmän att utmana i?

*
Regerande Europamästare Felix Rosenqvist tar i år klviet över Atlanten och ska köra amerikanska formelbilsserien Indy Lights. Han har skrivit på för det Indiana-baserade teamet Belardi Auto Racing, för vilka han också toppade de officiella Indy Lights-testerna i Homestead, Miami, i slutet av januari. Rosenqvists teamkamrat under säsongen blir amerikanen Zach Veach, trea totalt i mästerskapet 2014.
– Jag ser verkligen fram emot att tävla i USA i år, och att få göra det tillsammans med Belardi Auto Racing, säger Felix Rosenqvist.
Testet i Homestead gick bra och jag kände mig hemma i bilen mer eller mindre med en gång. Jag trivs med teamet, och själva racingen verkar grymt kul. Det är en stor variation av banor och en bil man får brottas lite med, och det gillar jag.
Indy Lights är det sista steget på trappan mot IndyCar, den amerikanska motsvarigheten till Formel 1. Mästaren i Indy Lights belönas med en miljon dollar för vidare avancemang till just IndyCar, och garanteras också minst tre IndyCar-starter däribland en i det världsberömda storloppet Indy 500 efterföljande säsong. Säsongspremiären äger rum på gatorna i St. Petersburg, Florida, den 11-13 mars.

*
BloggEkström kopia 2Mattias Ekström har fortfarande inte avslöjat något om sina rallycrossplaner för 2016 och för tillfället är allt fokus på DTM där de första testerna avverkats. Här var Mattias allra snabbast, 39 hundradelar före Mercedes Robert Wickens i nya C63 DTM. Trea kom en BMW körd av Bruno Spengler, ynka fyra tiondelar långsammare än Audi-åkaren längst fram.

*

Kristianstad Automobil, Fredrik Skanse och Sören Skanse.

Fick en chock när jag nåddes av beskedet att gamle rallyåkaren Sören Skanse, 71 år hastigt avlidit i förra veckan. Trots att han inte körde så många år här nere blev han ändå en stor profil. I slutet av -60 och början av 70-talet var Sören Skanse i sydsvensk rallysport vad Stoffe Nilsson är i dag, totalt överlägsen. Han höll alltid låg profil och lät resultaten tala för sig själv som när jag träffade honom för sista gången för ett styvt år sedan. Då var Sören forfarande lika lågmäld och ville absolut inte framhålla sig själv och menade att rallytävlandet kunde gått mycket mycket bättre.BloggSkanse kopia

Dock när vi började snacka gamla rallyäventyr blev han som så många andra ”ung på nytt”. När vi kom in på när han placerade ett broräcke rakt igenom den gula 142:an ute på Hovdala mindes han det som igår.
Gick lite för fort in i böjen och trodde ändå att det skulle klara sig men där hade jag fel…
Den från Värmland inflyttade Kristianstad MK-föraren vann annars i stort sett allt som kunde vinnas med sina välpreparerade Volvo 142:er. Inte så konstigt att bilarna alltid var i toppskick när Skanse var VD på Kristianstad Automobil och så klart inte ville/kunde köra omkring med ”skrot”.
I mitten på sjuttiotalet när han egentligen hade många specialsträckor kvar att köra, la Sören både hjälm och overall på hyllan. I fortsättningen ägnade han sig istället helt åt företaget plus all skog som han ärvt av sin förutseende far som var jägmästare hemma i Värmland.
Någon comeback blev det aldrig för honom i rallyskogen och nu ansluter ännu en fortåkare till resten av gänget som redan sitter i himlen, väntar med motorerna på tomgång och att startlamporna ska slockna…

*
I bland vet man inte om man ska bli förbannad eller bara skratta åt eländet? Idag kom jag fram till en korsning i Kristianstad, från höger vill jag dessutom framhålla. Till vänster närmade sig en vit bil i låg hastighet, till och med lägre än den nya påbjudna 40-gränsen. Dessutom var blinkern påslagen vilken indikerade att han skulle svänga in på samma gata som jag stod stilla på. Summerade, låg fart, blinkar till höger, högerregeln ger mig företräde alltså borde jag kunna köra ut ur korsningen riskfritt så jag började rulla. Riskfritt, i h-e heller för inte skulle den vita bilen svänga trots blinkern. Därmed fick han bromsa för mig vilket absolut inte uppskattades och sidorutan åkte ner med en hastighet som var skyhögt mycket högre än vad bilen framförts i. Ut från rutan hängd en gubbe (detta var ingen man eller kille utan en riktig gubbe).
Hur f-n kör du, kunde jag läsa på läpparna innan jag stannade och även jag, om än lugnare hissade ner min ruta.
– Vad tänker du på svarade jag och fick som svar en lång rad harang där bland annat orden, idiot, stor bil, tror du får köra hur som helst, kunde identifieras.
Förklarade att han faktiskt blinkade höger och att högerregeln gällde i korsningen vilket gjorde honom ännu mer upprörd. Dock tröt argumenten så avslutningen från gubben blev nästan lite episk.
Skit du i när jag blinkar och kör istället som folk!
Tänkte för mig själv, hur kör folk?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *