Ett år med skumpasprut för VW, tipset är WRC- norskt på pallen i Argentina, Wilson-Junior i BRC-comeback och V8-Lindberg på gång igen!
I fjor vann Kris Meeke kanske lite överraskande om jag får tycka, YPF Rally Argentina. Detta var också senaste gången någon annan än VW-bossen Jost Capito fått dela segerskumpan med segraren (bilden från Monte Carlo med Ogier). Imponerande facit från Polo R WRC, dess ingenjörer och inte minst från förar/kartläsar-uppställningen.
På torsdag drar YPF Rally Argentina 2016 igång och då har så klart Volkswagen-teamet samma målsättning som alltid, seger. Målsättning är alltid bra, men sedan är det frågan hur lätt det är att uppfylla densamma? Med nästan helt ny bana mot i fjor blir rally extremt ovisst för alla, inga gamla meriter har längre något värde. Inte bara nya sträckor utan över tjugo procent av banan körs i ett helt nytt område, totalt över 36 mil fördelat på 18 sträckor. Därmed ställs stora krav på att ”reccen” genomförs med absolut största noggrannhet. Hälften av sträckorna har inte använts sedan 2011 och då kördes dom dessutom i motsatt riktning. En sådan sträcka är rallyt mest berömda ”El Condor” som är tävlingens power stage.
Inte bara för besättningarna blir Argentina en utmaning bara att ta sig dit är en sådan. Till exempel har VW-teamet lastat åtta containrar som korsat Atlanten från HQ i Hannover och nu landat i Carlos Paz. Lite kul är att containrarna efter rallyt sedan skickas direkt till Rally China som körs i början av september. Däremellan körs WRC i fem raka europeiska länder.
*
Uppladdningen under det över sex veckor långa ”sportlovet” för förarna har verkligen skiftat. Sebastien Ogier har åkt skidor i Kitzbüel och gullat med nya familjemedlemmen, hundvalpen Gypsy. En valp som Seb räddade från ett hem för herrelösa hundar i München. Jari-Matti Latvala har åkt en lång snöskoter tripp i Lappland men även hunnit med att ”chilla” i Kalifornien. Allt medan Andreas Mikkelsen stack till Thailand innan han åkte hem och möblerade om i lägenheten i Monaco.
*
Nu väntar Argentina och en tävling som inte varit något av teamets mest framgångsrika, en seger 2014 genom Jari-Matti Latvala är var Capito har kunnat räkna in hitintills. Nu vill garanterat alla tre Polo-åkarna ändra på detta och då i synnerhet Ogier. Argentina är det enda rally som han aldrig lyckats vinna och gör inte så i år heller (tipset kommer längre ner…). Istället för VM-ledaren vilar det mest favorittryck på tabellsexan Latvala som vann senast i Mexiko efter en miserabel säsongsinledning med två brutna tävlingar.
– Efter Mexiko känns det som att säsongen äntligen börjat, menar finnen i Polo #2.
– Att starta som sjätte bil ger oss också en liten fördel, om sträckorna behåller sig torra vill säga…
Årets nya bana innehåller fler men också kortare sträckor vilket Latvala gillar.
– Gillar också mixen av nya och gamla sträckor. Innebär nya noter men det är samma för alla.
Andreas Mikkelsen har dåliga minnen från tävlingen där han ifjor fick bryta på power stage efter en träff med en sten. I år är målsättningen att komma i mål och då helst utan problem, men egentligen vill Andreas mer än så.
– Jag siktar på pallen!
En målsättning han baserar på tidigare år.
– Gillar rallyt och har alltid varit snabb här men har aldrig fått något bra resultat. Detta måste vi ändra på i år.
*
Sorry Andreas det blir inte pallen i år heller, det får räcka med en norrman där och då tippar jag på Mads Östberg/Ola Fløene i M-Sports Fiesta, (på bilden får man tips av f.d Sainz-kartisen Luis Moya). Ola har också visat sin ”office” där han renskriver noterna efter reccen som genomförs ihop med Henning Solberg. Han säter återigen kvinnan med is istället för blod i ådrorna, Ilka Minor i högerstolen.
I fjor slutade Mads då med Jonas Andersson i högerstolen, tvåa 18 sekunder efter dåvarande teamkompisen hos Citroén, Kris Meeke. Efter ”vinterdelen” ligger nu Mads och Ola på andra plats med starka formkurvan fyra (Monte Carlo), trea (Sverige) och så samma placering senast i Mexiko. Visserligen en bra hög med poäng efter Ogier, men WRC-säsongen är lång och mycket hinner hända innan det är dags för final i borta i Australien. Inkörda poäng är alltid inkörda poäng och med den här inledningen kan det bära långt för den norska Fiestan. 2015 hamnade Mads precis utanför pallen med en fjärde plats, i år måste nog både han och Ola se till att smokingen passar inför årets ”FIA Prize Giving Cermony”.
*
Då Citroën valt bort möjligheten att låta Kris Meeke försvara segern från ifjor återstår bara Hyundai av Märkes-teamen. Inget direkt lysande cv för Thierry Neuville när det kommer till Argentina, tre femte platser i rad 2012-14 och så ”retired” 2015. Vill inte lägga ännu tyngre börda på belgarens axlar men i helgen måste det lossna, en tredje plats i Monte Carlo så här långt är inte språngbräda nog för VM-medalj.
Bättre har det gått för mer anonyme spanjoren Dani Sordo, fyra och exakt dubbelt så många poäng som Neuville. För tredje föraren Hayden Paddon kan det i år nästan bara bli bättre än i fjor då han slutade på 15:e plats. Han berättar också att det krävs mycket information i noterna och jämför sträckorna med Finland, dock med en viss skillnad.
– ”Nice, fast and rough stages” ungefär som ett ”bumpy” Finland…
*
Med detta känns det som att vi är mogna för ett tips, då åker vi.
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Mads Östberg Ford
3. Sebastien Ogier Polo
4. Hayden Paddon Hyundai
5. Andreas Mikkelsen Polo
Har vridit och vänt på detta under WRC:s ”springbreak” och skulle vilja ha in även Ott Tänak och Neuville i ”topp-fem”. Men fem är fem så till Thierry säger jag ett enkelt ”pardon” medan Ott får ett ”vabandage” (estniska för förlåt)…
I WRC 2 som precis som i Mexiko är tunnare blir det Ford-seger, nöjer mig med att tippa pallen.
1. Elfyn Evans Ford
2. Al-Kuwari Skoda
3. Nicolas Fuchs Skoda
YPF Rally Argentina startar på torsdagkväll klockan 16.00 argentinsk tid som ligger fem timmar före oss, alltså start 11.00.
*
En förare som försvann från WRC var M-Sports Malcolm Wilsons son Matthew, aktiv i VM 2006-11. Nu gör han comeback i Brittiska Mästerskapet med premiär i Pirelli Rally där han då ska mäta sina krafter mot såväl Elfyn Evans som svenskhoppet Fredrik Åhlin. Ett litet frågetecken finns och det är om Evans lyckas komma i mål i Argentina med hel bil då det är samma R5-Fiesta som är vikt för Matthew i Carlisle. Om den nu är i tävlingsbart skick efter att Evans hanterat den, har M-Sport en enda dag för renovering inna det är dags att starta de tuffa sträckorna i ”the Kielder-forest”.
För Wilson-junior är det lite ”long time no see” med BRC, senast han tävlade i mästerskapet var 2005.
– Har varit ett tag sedan sist, men vi ska få testa lite redan nästa vecka så jag får tillbaka körkänslan igen, berättar Wilson för Autosport.
– Förhoppningsvis hinner jag även med att köra shake down…
Som tuffaste motståndare ser han så klart DMACK:s Elfyn Evans men nämner även Fredrik Åhlin och Tom Cave. Dessutom en tuff återkomst för Matthew då pappa Malcolm har goda minnen från Pirelli Rally. Senast ”gubben” körde här 1994 vann han och skulle nu inte sonen lyckas lika bra, blir det säkert lite hets tugg hemma kring köksbordet…
*
Lämnar den internationella rallyscenen och hittar en bra bild på Mikaela Åhlin Kottulinsky när pojkvännen Max Verstappen låter henne torrköra sin F1- Toro Rosso. Texten under bilen är också kul.
– Det där speciella tillfället när du får lov att visa din sportbil för flickvännen!
Minns själv när jag gjorde samma sak med min gröna Saab V4, har dock inget minne av att den då påtänkta flickvännen blev imponerad. Hennes far hade då en 99:a så en vanlig V4:a small inte så högt i hennes ögon…
*
Idag är det första testdagen för nytända V8 Thunder Cars på Mantorp Park, samma bana där premiären körs den 7-8 maj. Dit kommer även nya pop-klassen Legends Cars, Ginetta, SSK, Superkart, Radical och Sportvagnsmästerskapet, totalt mer än 200 ekipage. Premiärtävlingen för V8 Thunder Cars ingår också i Baltic Cup vilket innebär att ett stort antal förare från det finländska V8 Thunder-mästerskapet kompletterar det svenska startfältet. Det blir med andra ord ett stort startfält när Sveriges tuffaste racingklass, V8 Thunder Cars, rullar ut till säsongsstart.
Tävlingskalendern ser ut så här.
7-8 maj ”Vårracet”, Mantorp Park
10-11 juni ”Power Meet”, Ljungbyhed
9-10 juli Västkustloppet, Falkenberg
20-21 augusti ”Brith Memorial”, Falkenberg
9-11 september ”The Great Baltic Race”, Häämeenlinna
24 september “Lemmy 500”, Ljungbyhed
*
I dagens Kristianstadsbladet avslöjas det också att vinnaren av V8 Thunder Cars 2015, Vankiva-killen Mattias Lindberg, 22 år troligen gör ännu en säsong med en mullrande V8:a framför ratten.
Han säger i tidningen.
– Jag ville vidare i min karriär men lyckades inte få ihop något paket. Det har varit tunga månader nu och ser inte så ljust ut.
Paketet Mattias pratar om var tyska långloppserien VLN som troligen bytts ut mot ännu ett år med ”åskbilar”. Definitivt besked kan komma redan till helgen och bara att hålla tummarna att 22-åringen får ihop ett nytt paket för 2016. Om inte så går onekligen motorsporten miste om en stor talang…
*
Var omöjligt att hålla fingrarna borta från den här fina bilden som Patrik Sundberg la ut på FB. WRC-bilar i all ära, men mer basic rally än detta med en tror jag, mörkröd Opel Kadett från mitten av 60-talet, klar för start i österrikiska ”1000 minuten Rallye” är nog omöjlig att hitta.