Tätt och soligt på Ring Knutstorp, Stoffe vann inte och Kenny Bräck v.s Grisen!

Nyss hemkommen från Ring Knutstorp med Svenskt Sportvagnsmeeting och vilken dag det blev. Inte bara för all fin racing utan dagens strålande sol gjorde att man dessutom blivit både brunbränd och grann. Ja inte enligt kamraterna förstås, deras åsikt är att ingen solbränna i världen kan hjälpa upp det utseendet…
Blev imponerad över mycket, till exempel 86-årige Erik Bergers tempo i den lila Escorten. Nu var inte Erik snabbast, men han placerade sig väl i mitten av fältet. Tänk, köra racing vid hans ålder då många knappt kan ta sig fram ens med hjälp av rullator!
Tusencupen är som vanligt ett glädjeämne även om Opel Kadetterna den här gången inte var med i den direkta toppstriden. Här var istället Växjös Lars Davidsson alltför överlägsen och defilerade nästan i mål. Tvåan Tommy Jagerwall, Hässleholm tog i vad han kunde, men kom aldrig så nära att han kunde hota Davidsson. Snackade lite med gänget kring vinnar-Coopern efteråt och då avslöjade de att motorn gått runt 27 racetimmar, väldigt lång körtid för en vråltrimmad ”tusen-koja”. Än verkar den inte heller mattas, vilket segern över Jagerwall är ett klart bevis på.
Besviken var min kompis Krister Wigren från Arlöv, hans fina Saab Sport rådde inte alls på Kadetterna och detta upplever normalt sett snabbe Krister som ”pain in the ass”. Försökte trösta med att det inte är någon skam att få stryk av ”Russelheims finest”, förstod av ansiktsuttrycket att han inte fattade alls vad jag menade. Erbjöd till och med honom att få låna min Laupiz blau-Kadett, men då vände han bara och gick…
Att beskriva alla de fina klassikerna i depån är omöjligt, då skulle detta inte bli ett blogginlägg utan ett dokument på åtskilliga sidor. Istället uppmanar jag alla som har minsta intresse av den här sortens racing, alltså racing när det var som bäst, missa inte Racer Historiska Klubbens nästa deltävling!
I skuggan av klasskerna kördes även sportvagnsracing och där knöts stort intresse till hockeybröderna Jörgen och Kenny Jönsson i varsin Mazda Miata. Trots att Jörgen fått låna en riktig ”tösaracer” enligt mina kamrater, lyckades han klart bäst och hade många bilar bakom sig i mål. Tror däremot att Kenny var sist i heatet i sin röda Miata. Men Jörgens ”tösaracer”, jo den var svart med rosa störtbåge, manligt…
Fel, fel, fel, Stoffe vann inte Skilling 500 som jag förutspådde. Än en gång blev Patrik Johansson för svår, men bara 5,6 sekunder skilde de båda åt. Rätt hade jag om Joachim Grahn, åkte in som trea drygt femtio sekunder bak vinnaren i sin riktiga WRC-debut.
Inte heller tipset om Gullabos Mattis Olsson som vinnare i 2WD höll. En avåkning gjorde att Mattis gav upp och då klev istället mitt ständiga segertips Kjell Fransson fram och tog hand om segern. Men det var tätt, för bakom flåsade hemmahoppet Daniel Halldén och inte långt efter kom Rickie Borgström. Kräbbleboda dominerade lite i topp-fem, då Hans Johansson åkte in här och jag lovar, snart är han uppe och tampas med både Mattis, Kjell och svågern Rickie!
Den här gången var det Gary Kajsons tur att drabbas av det som numera kallas ”Tollarpsjukan”, han rullade alltså 940:an, men inte värre än att han kunde ta sig runt de fem sträckorna. Sluttiden blev av förklarliga skäl inte den allra bästa…
Uppe i Nyköping och Sverige-Serien för Volvo Original var det stenhårt mellan segraren Niklas Karlsson och Fredrik Menck. Den här gången var ”Sveriges bästa rallyåkare” värst och vann fem sekunder före Menck.
Exakt som jag förutspådde så var där stor skillnad mot en VOC:are och en fullpreppad BDA-Escort, Kenny Bräck blandade sig aldrig i toppstriden i B-klassen utan slutade tolva. En som var snabb att berätta att han var snabbare än Indy 500-segraren, var SMK Hörbys Ola Wingren med sin hemska 740, kallad ”Grisen”. Nu trivdes inte Grisen alls utan beslöt sig för att prutta bort toppackningen till Olas stora besvikelse.
Stort intresse var det naturligtvis också hur det skulle gå för Alexander Cruse efter det ”lilla debaclet” i Dackefejden. Inte bra kan man konstatera, Cruse tappade runt åtta minuter direkt på första sträckan och slutade sist i C-klassen. Att bara komma till start, måste både han och cupansvariga beteckna som seger…

4 svar på “Tätt och soligt på Ring Knutstorp, Stoffe vann inte och Kenny Bräck v.s Grisen!

    1. Hej.
      Nej, vi är många som är lika undrande som du. Men som någon sa, detta innebär ju att allt vad tekniska kontroller i fortsättningen helt kan slopas. Öppnar nu oanade möjligheter för ”kreativa” förare när kostnaden vid uppdagande är försumbar…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *