Konstig regeltolkning i Volvo Original och Stoffe vinner Skilling 500!

En tuff motorsporthelg väntar där det stora här nere blir Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Men förutom detta är det även Skillingaryds MK:s klassiker Skilling 500 som ingår i Sydsvenska Rallycupen, DM för Småland och Östergötland. Dock verkar östgötarna helt tappat intresset för Rally-DM och bara en handfull åkare är anmälda hit, mycket märkligt.
Sedan är det även dags för Volvo Originalåkarna med en ny deltävling i Sverige-Serien, den här gången i Nyköping och Gästabuds-Trofén. Här blir naturligtvis Kenny Bräcks besök i serien hyperintressant. Nu tror jag dock att Kenny får det tuffare än när han för några veckor sedan vann en tävling i England. Där rattade han en liknande Escort som han ska köra i Midnattsolsrally men, där är stor skillnad mot en 240:a utan diffspärr och en ”fullmatad” BDA-Escort!
På tal om diffspärr så var det ju detta som toppföraren i C-klassen Alexander Cruse hade i bilen i förra deltävlingen Dackefejden. Klart otillåtet och Cruse blev också helt riktigt utesluten när fusket uppdagades. Här borde inte historien ha slutat, men konstigt nog verkar det som att den gör så.
Pratade med en källa med god insyn i fallet och han berättade, att det troligtvis inte blir några andra efterräkningar för unge Cruse mer än uteslutning och poäng missen. Jag trodde mina öron skulle trilla av när min ”kunskapare” hävdade att skälet till att ingen annan bestraffning skulle ske, var att ” killen är ung och ambitiös, så det är synd att förstöra hans karriär”. Det är alltså så här rättvisa skippas av domar/teknikeransvariga…
Undrar vad Per-Arne Sääw till exempel tycker som åkte ur Rally-SM med felaktigt insug på sin Golf. Eller klassikeråkarna i Nässjö som hade tekniska konstigheter på sina bilar. Arne Bäckström och växellådan i Midnattsolsrallyt, ja listan kan göras hur lång som helst. Minsta gemensamma nämnaren för alla, är att de inblandade blivit hårt straffade av SBF med bland annat indragna licenser. Nu gäller uppenbarligen andra regler…
Det som blir mycket intressant framöver är hur man i fortsättningen ska agera när liknande fusk upptäcks, detta måste ju bli prejudicerande? Fuskar du, är straffet bara uteslutning sedan är det bara att köra igen nästa helg. Jag häpnar!
Ännu mer förvånad är jag när jag tar del av Volvo Originalshemsida där man uppenbarligen vill göra som Kung ” nu vänder vi blad” Carl Gustaf. Här skriver man: I C-Cup kommer en troligtvis revanschsugen Alexander Cruse till start. Efter debaclet med bakaxeln så kommer han att vilja visa att det inte var i bakaxeln det satt”. Läser man i gästboken på samma sida är det dock inte alla som tar lika lätt på händelsen, om man säger!
Frågan jag ställer mig är hur cupledningen tänker när man väljer att sopa Cruses fusk under mattan. Inget klander härifrån, utan bara ett ”litet debacle” och nu kör vi vidare. Hur cupansvariga efter detta kan se alla andra Volvo Originalåkare i ögonen är för mig en gåta!
I Skilling 500 med runt 140 anmälda blir det ännu en tuff fajt mellan Stoffe Nilsson och Patrik Johansson och den här gången tror jag stenhårt på Stoffe. Att Patrik slår Vinslövs snabbaste en gång är säkert OK, men två gånger i rad, knappast. Nej, kom igen på Barnens dag som vi sa när jag var ung, det blir Subaruseger i morgon!
Lika säker är jag inte 2WD, men tipset landar ändå på Mattis Olsson i Toyotan. Förlåt mig Kjell Fransson jag vet att du vill vinna, men det blir svårt…
Intressant blir Joachim Grahns första tävlingsstart med WRC-Focusen. Ingen, allra minst Jocke själv förväntar sig säkert att han ska bland sig i toppstriden. Ett ”clean race” utan tekniskt krångel och absolut ingen dikesvisit ser nog Jocke och Rickard Nilsson i högerstolen som en seger!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *