Tar Rally2 över som mästerskapsklass i NZ/USA, Tidemand mest segerrik WRC2-förare, Carlberg fortsätter med el-Corsa, mer jobb för valberedningen i SBF, Klara vann på Lydden Hill, Lars var först till MSR, inte heller till HGP är det rusning och flytt förbereds…

En hel del ögonbryn höjdes på Nya Zeeland när nationalidol Hayden Paddon valde bort AP4 Hyundai i20 i ”Otago Rally” till förmån för en likadan Rally2-version som han kör i ERC. Precis som i USA står landet inför en trolig regeländring som kommer att göra Rally2 till mästarklass. En AP4-bil är ungefär och grovt förenklat en ”Grupp H 4WD” med ungefär 50 extra hästkrafter och annan växellåda än i Rally 2. I båda länderna finns starka krafter som drar åt olika håll, en vill helt gå över till FIA-bilar medan den andra precis som i Sverige, vill värna om ”Class Open”. De sistnämnda pekar på att ”deras klass” blir billigare då mycket reservdelar tillverkas lokalt medan de som kör FIA-bilar måste köpa sina grejor med dryga fraktkostnader över halva jordklotet. Paddon menade att en Rally2-bil är enklare att köra även om han har problem att hitta rätt växlar. AP4 menar han, är mer som en Grupp N -bil, både tyngre och med mindre sofistikerad fjädring.

– Jag skulle säga att för- och nackdelarna uppväger varandra och på en snabb sträcka skulle jag välja AP4, men när kurvorna avlöser varandra så helt klart Rally2, menar Paddon.

 Foto: erc.com

Han själv vill inte se någon ändring utan menar att AP4 bör få vara kvar.

– Det finns många bilar som dessutom är konkurrenskraftiga till lägre kostnader. Man får inte glömma att många som kör rally hos oss gör det inte på professionell nivå…

Nu ser han stor skillnad för sporten mot Europa och i hans hörn av världen.

I Europa vill man ha samma bilar då man kämpar om tiondels sekunder medan det hos oss är mer hobby med stor skillnad på förare och då är inte bilen lika viktig. Det viktigaste är att den håller länge!

I USA har Brandon Semenuk dominerat de två första ARA-tävlingarna med sin Subaru WRX STI för klassen ”Open 4WD”. En bil som inte körs utom i USA och Kanada och inte följer FIA-regler, vilket en del tycker är orättvist mot de som väljer R5/Rally2. Förespråkarna för ”GruppH” är oroliga för att Subaru som dominerar serien kan lämna om man inte längre får bygga efter eget huvud.

*

I samma ämne så har DirtFish sammanställt ”Topp10” med de mest segerrika förarna i WRC2. Totalt 43 olika vinnare i serien som i år firar tio år, hade man att genomlysa. Jag blev både glad (mest) och förvånad över vem som toppade listan, Pontus Tidemand. Värmlänningen inte bara toppar utan krossar allt motstånd med sina totalt 14 segrar och är dessutom den enda som kan skryta med tvåsiffrigt av alla 43. WRC-åkande Esapekka Lappi är närmast efter med ”futtiga” nio segrar.

 Foto: M-Sport

Första segern för ”PT”kom i Tyskland 2014 ihop med Emil Axelsson och med den Ford Fiesta R5 han fick som pris för J-WRC-segern året före. Bästa året var 2017 när han med Skoda körde hem fem segrar vilket innebar VM-seger. Även lite överraskad över att Jan Kopecky tar sista pallplatsen med sina åtta triumfler, alla så klart med Skoda. En placering tjecken delar med Andreas Mikkelsen vars landsman Mads Østberg fått ihop fem vinster precis som Robert Kubica. Bland de 43 finns ytterligare en svensk som så klart är Oliver Solberg med en seger precis som pappa Petter.

*

En som garanterat drömmer om att en dag komma in på den här listan är smålänningen Calle Carlberg. I fjol satsade han på tyska el-bilserien ADAC Opel e-Rally cup med pappa Torbjörn som co-driver. En andra plats i cupen blev det och nu är målet att stå överst.

– Det är ingen hemlighet att jag hatar att förlora. Förra året fick jag acceptera att det var ett läroår på asfalt, men nu finns det bara ett mål och det är slutsegern i cupen, förklarar Calle.

 Foto. Carlberg Motorsport

Samarbetet med Schmack Motorsport fortsätter även under 2023 och i helgen ställer teamet och ”Die Carlbergs”  ut på Elmia i Jönköping. Segraren i cupen får en plats hos Opel Motorsport för att köra ERC, något som nu Calle hoppas få.

Jag hade en dröm att redan i år köra EM men jag vill inte göra det halvdant. Med de pressade ekonomiska resurser vi har inom teamet och den rådande världssituationen skulle vi fått snåla för att klara en EM-säsong. Det kändes inte bra. Därför tog vi beslutet tillsammans med Opel Motorsport att satsa 100% på e-cup samtidigt som vi förbereder på en potentiell EM-satsning 2024.

Detta betyder inte att vi inte får se Calle och Torbjörn i EM utan tanken är att göra enstaka inhopp. Dessutom har han en riktig morot framför sig, efter de sju deltävlingarna med Opel eCorsa avgöras den åttonde och sista i samband med WRC i nya ”Central Europe Rally” den 27 oktober. Premiär är den 5 maj i välkända ”Rallye Sulingen”. 

*

Nya avhopp från Svenska Bilsportförbundet då Maria Björk Svensson följer efter Susanne Kouttlinsky och  Lars Stugemo som lämnade styrelsen i fjol. I samband med kommande Förbundsmötet kommer alltså Valberedningen att behöva plocka fram tre nya kandidater till styrelsen.
– Det är tråkigt för Svensk Bilsport. Maria har bidragit med en stark röst och stort engagemang för breddidrotten och varit mycket involverad i förbundets strategiarbete, Strategi 2030. Det är en ledamot med bred kompetens om vår sport som styrelsen nu tappar, säger ordförande Roger Engström.

Ett år kvarstod på Marias uppdrag men som nu väljer att lämna över.
– Det är viktigt att säga att det inte finns någon konflikt i bakgrunden, men jag anser att vi inte nått de mål min ambition var att nå, när jag för tre år sedan fick förtroendet av förbundsmötet. Jag vill jobba för bredden och gräsroten, för samverkan och för att sänka trösklar och sänka kostnader. Och jag känner att jag inte nått fram med mina ambitioner i styrelsearbetet, så nu få ny kraft ta över som kan företräda dessa viktiga delar av svensk bilsport, anger hon som skäl till beslutet.

 Foto: Tommy Svensson

Från läktaren kan jag bara konstatera att Marias uppgift i styrelsen att jobba för bredden/gräsroten är något som borde vara högprioriterat…

*

Precis innan anmälan stängde för Euro RX kom Andreas Bakkerud in på listan. Än så länge enbart för premiären i Ungern där han ska köra en Audi S1. 

– Jag har inga andra planer för EM-serien i nuläget, men vi får se vad som händer. Nu väntar jag bara extremt spänt på det ungerska loppet, för det finns en riktig rallycrosskultur där, konstaterar den populära norrmannen.

*

SMK Hörbys Klara Andersson kom till Lydden Hill och inte bara kom, utan även segrade i sitt första besök på banan.

 Foto: RX150

Inte nog med det utan det var även premiär med med de buggyliknande RX150-bilarna.

Vilken rolig dag med toppkillarna i RX150 på denna legendariska bana, summerade Klara. 

 Första gången någonsin provade den här typen av bil och det var utmanande men ack så roligt! 

*

 Foto: Midnattsolsrallyt

Som traditionen bjuder så öppnade anmälan till Midnattssolsrallyt på Elmia i påskhelgen. Först att klämma sig in på listan som vid lunch i dag innehöll 70 namn, var Hässleholms Lars Nilsson. Med Per Malmström som kartläsare i den välbyggda Ford Escort RS 2000 blir det MSR-debut för skåningarna.

 Foto: Tommy Svensson

En annan debutant i rallyt är Ola Strömberg/Brittmarie Ålund och bilmärket är så klart Suzuki. Att det är rally med de lite nyare bilarna som lockar är helt klart, av de 70 anmälda är dessa i majoritet eller 58 från perioden 1970-1990. Behöver jag tillägga att Volvo 240 är populärast med sina 20 bilar i listan? Anmälan stänger den 5 maj.

*

Mer om anmälan och det känns lite som att även DM-tävlingen ”Hässleholms GP” den 30 april drabbas av ”Hörby-Syndromet”. På fredag stänger anmälan och bilden ser ungefär ut som till SM-premiären i Hörby. Idag står räkneverket på 25 ekipage och ungefär så här har det sett ut sedan en bit in i förra veckan. Precis som i SM verkar4WD-klassen helt ha tappat intresse för RS med bara två anmälda.

 Foto: Tommy Svensson

Ständige HGP-gästen Rune Danneborg (bilden) med Citroén C3 och så Ford-rookien från Trelleborg, Magnus Hägg.

*

Som ni som använder Facebook för att komma in på Motorbloggen noterade i torsdags, så börjar pusselbitarna för flytten till en ny och dessutom egen  plattform komma på plats. Under en övergångsperiod är planen att Motorbloggen går att läsa via nuvarande Kristianstadsbladet.se men även på nya ”Motorbloggen.nu”.Förhoppningen är att allt ska gå smärtfritt och för dig som läsare ska det i princip inte innebära någon förändring. Går du via Facebook/Twitter klickar du precis som i dag på länken. Söker du på Google är det ”Motorbloggen.nu” som gäller.

*

Fortsatt trevlig helg!

3 svar på “Tar Rally2 över som mästerskapsklass i NZ/USA, Tidemand mest segerrik WRC2-förare, Carlberg fortsätter med el-Corsa, mer jobb för valberedningen i SBF, Klara vann på Lydden Hill, Lars var först till MSR, inte heller till HGP är det rusning och flytt förbereds…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *