”Jocke” tog första ronden när SM-fältet hade ”Shake down”, Lappi beordrad att fortsätta på inslagna vägen, Klara gör debut på Lydden Hill, Jessica ensam tjej hos Aston Martin, STCC inför sin största förändring och SM-febern höjs i Hörby!

Idag var det första möjligheten för Joacim Kristiansson att känna på en av de tuffaste utmanarna om SM-guldet på asfalt, Eslövs Simon Andersson med sin helt nya Renault Clio Raly4. Slagfältet var Avedøre i Køpenhamns utkant och första deltävling i ”Yokohama Mestersskabet Øst” och där blev det seger för Hörby-föraren. För dagen med sin ”grus-kartis” Roger Clausson i Opel Corsan.

Foto: AM Elteknik

– Perfekt och en riktigt bra genomkörare inför Bilmånsson Rallysprint nästa söndag, konstaterade en belåten ”Jocke”.

Fyra heat kördes i soliga men småkalla ”YM1” och den röda Opeln tog kommandot direkt och det var först i sista heatet som Simon lyckades vara snabbare. Detta hade dock sin förklaring menar Jocke.

Foto: AM Elteknik

– Simon hade oturen att starta bakom långsammare bilar med omkörningar som resultat och fick ingen fri bana förrän i sista heatet. Då stukade jag dessutom till bakhjulet så bilen blev lite konstig, avslöjade vinnaren.

Foto: AM Elteknik

 Även om vi var 15 sekunder snabbare totalt än Simon så blir det nog tuffare i Hörby där vi dessutom startar med bara två bilars mellanrum…

Totalsegrade gjorde segermaskinen Kenneth Madsen med Peugeot R5 och detta minuten före den vrålsnabba BMW M3:an i händerna på Tommy Jensen. Trea totalt slutade Mitsubishi-föraren Steen Andersen med samma Ditte Kammersgaard i högerstolen som nästa helg ska lotsa SMK Hörbys Peter Blomqvist i SM-premiären. Jocke och Roger vann Klass 3 nästan en minut före klasstvåan Søren Preisler i en häftig Renault Clio Maxi. Simon med SMK Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson kom in som tvåa i Klass 4, tio sekunder efter i hemlandet välkände Kenneth Kolbe Jensen, Ford Fiesta Rally4. Även Bjarne Rutgersson/Ulf Storm slutade två men då i Klass 2 då man körde i samma klass som total trean Andersen. I samma klass blev Skawomir Bronk/Sandra Bergelv fyra med Alf Fougstedt/Nathalie Persson som femma och Anders Karlsson/Niels Roth Nielsen direkt bakom. I hasorna på Escorten rullade Tommy Andersson/Thomas Hallén in. Bästa tjej blev Stenungsunds Heidi Ryrlén med Bo Ryrlén i högerstolen på Rally4 Fiestan. Fyra i Klass 4 och 24:a totalt blev resultatet. 

*

Efter det ödesdigra misstaget i Rally Mexico där Esapekka Lappi i ledning kraschade tungt var det nog en del som trodde att Hyundai-basen Cyril Aboiteoul skulle sätta finländaren i skamvrån till förmån för Dani Sordo.

Foto: Hyundai Motorsport

Ingalunda blir det så utan Aboiteoul har mer eller mindre beordrat Lappi att fortsätta på samma sätt, troligtvis med undantag från krascherna förstås. Efter kraschen erkände Lappi, att före ”millisekundsmisstaget” var han lite ofokuserad och detta pågrund av att han släppt av på tempot för att köra mer på säkerhet.

 Alla ursäktade och stöttade Esapekka som nu måste verkligen behålla farten från både Sverige och Mexiko, då kommer resultaten, menar Abiteoul.

Foto:Okänd

Sjävklart är det mer press på honom nu och att teamkompisen Thierry Neuville stått på pallen i alla tre hittills körda tävlingar, ökar den pressen. I kommande WRC Croatia Rally tar Craig Breen över den tredje i20 Rally1 medan Dani Sordo får vila till Rally Portugal. Men Breen får ingen semester då han där kör Hyundai Portugals i20 Rally2 som en del av det nationella mästerskapet. 

*

I påskhelgen gör Klara Andersson debut i den brittiska serien RX150 på Lydden Hill där hon ska köra en av de buggy-liknande bilarna för serien.

– Har aldrig kört här förut och inte heller någon RX150-bil så jag hoppas kunna lär mig mycket, hälsar Klara.

Kan bli nyttiga varv då samma bana även ingår årets World RX som deltävling fyra.

*

Kan aldrig bli för mycket tjejer i motorsport och Bodens Jessica Bäckman är uttagen till Aston Martin Racing Driver Academy 2023. 24 förare 17-26 år ingår i gruppen och den som till slut står som vinnare får stöd av Aston Martin 2024. Jessica är både ensam svensk och tjej i gänget och är självklart glad över möjligheten.

Foto: Aston Martin

Detta är precis vad jag behöver för att ta nästa steg som racingförare och för att få en glimt av vad som krävs för att vara en fabriksförare för ett lyxmärke som Aston Martin, säger hon.

*

Mer och nu börjar det droppa nyheter från STCC som står inför den största förändringen sedan starten när man i år går över till elbilar. Redan tidigare har PWRC Racing och samarbetspartner Skellefteå Kraft haft ett ben inom elektrifiering och nu kommer regerande mästaren Robert Dahlgren att få köra en av teamets bilar. Skellefteå-sonen har hittills säkrat fyra STCC-titlar med PWR Racing säsongerna 2017, 2019, 2021 och 2022 med sammanlagt 52 segrar.

Foto: PWRC Racing

– Jag känner mig sjukt inspirerad av att få fortsatt förtroende från PWR Racing som jag trivs mycket bra med. Av de 17 STCC-säsonger jag kört är 2023 definitivt den jag ser fram emot mest, förklarar Dahlgren.

– Bilarna kommer att ställa oerhört höga krav på oss som förare samtidigt som det ger publiken mer underhållning. Som alltid i STCC är konkurrensen stenhård och det är svårt att sia om förväntningar på resultat, men jag kör aldrig för något annat än seger!

Tre helt nya CUPRA Born är under uppbyggnad och kommer att lämna 550 hästkrafter vilket gör 0-100 p tre sekunder. STCC 2023 startar den 8–9 juli med klassiska Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana med totalt sex tävlingshelger fram till och med oktober där Grande Finale körs på Mantorp Park. Största nyheten för 2023-kalendern är Head 2 Head-tävlingen som körs mitt i Helsingborg den 26 augusti där nu biljetter släppts berättar STCC VD:N Micke Bern.

Vi har en historisk säsong och en historisk Helsingborgstävling framför oss som möjliggörs av att STCC är världens första nationella mästerskap att elektrifieras. Detta blir startskottet för fler tävlingar i svenska städer kommande år jämsides de traditionella banorna, vi har en mycket spännande framtid framför oss!

Foto: STCC

Banan kommer att byggas i hamnen och körs enligt ”Race of Champions-liknande” upplägg medan säsongens övriga tävlingar körs enligt traditionellt sprint race-format. Till sin hjälp med banbygget har serien knutit til sig Ramudden berättar Bern.

Ramuddens spetskompetens inom väg- och byggarbetsplatser samt deras gedigna erfarenhet som partner inom motorsport skapar perfekta förutsättningar för ett framgångsrikt samarbete. Vi ser fram emot att tillsammans lyfta skandinavisk motorsport till nästa nivå på ett säkert och hållbart sätt.

Inte nog med att Ramudden går in som banbyggare, man blir även en större del av Eslövs-baserade Brink Motorsport. Här  går företaget in som en större partner, ett samarbete som inleddes redan 2017

 Ramudden har varit en oerhört viktig del i vår STCC-satsning sedan starten för sex år sedan och att de nu tar nästa steg framåt med både oss och mästerskapet känns oerhört inspirerande, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.

*

Foto: Tommy Svensson

Då rundar vi av Motorbloggen med att ”SM-febern” börjar komma till Hörby inför ”Bilmånsson Rallysprint” den 16 april. I detta ögonblick lägger eventansvarige Lars Servin de sista pusselbitarna i vad som ska hända på Hörbys båda torg när det arrangeras ”SM Shakedown” dagen före, lördagen den 15 april. En fråga är om torgen ens räcker till för allt som erbjuds och i nästa vecka  kommer programmet att presenteras. Med detta tar Motorbloggen påsk och vi ses, det vill säga om ingen ”kärring på kvast” lyckats krocka med mig, på påskdagen. Skulle det inte bli någon blogg då så vet ni orsaken…

*

4 svar på “”Jocke” tog första ronden när SM-fältet hade ”Shake down”, Lappi beordrad att fortsätta på inslagna vägen, Klara gör debut på Lydden Hill, Jessica ensam tjej hos Aston Martin, STCC inför sin största förändring och SM-febern höjs i Hörby!

  1. För mig som pressklipps arkivarie fick jag inte med bilden av Jocke när jag kopierade sidan, för att sedan klistra in och skriva ut.
    Var det en ”engångsföreteelse” eller blir det så framöver.
    Vill/kan du kolla upp detta, tack.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *