Polo R5 fortsätter att ”utvecklas”, Tänak och Märtin delar på sig, HGP förlänger anmälningstiden, MSR klart populärare än Tierps utmanare och TV-Svängen närmar sig…

Många blev säkert besvikna när Volkswagen beslutade sig 2020 för att helt avveckla allt som har med rally att göra. Fyra år tidigare kom första chocken när man som regerande Världsmästare lämnade WRC och istället började man utveckla Polo R5. Premiär för denna blev i Spaniens WRC-rally 2018 med Petter Solberg som chaufför. Foto: Tommy Svensson

Redan från start visade sig Polo vara en vinnare även om en del konstiga bränder solkade ryktet till en början. När detta väl var löst så blev Polon snabbt en av de R5:or som många team valde att satsa på. Men lyckan blev kortvarig när herrarna i Wolfsburg plötsligt slog undan benen på Volkswagen Motorsport och beordrade stopp för all motorsport som inte var ”miljövänlig. Företaget sträckte sig till att garantera att reservdelar fortsatt skulle finnas tillgängligt. När så holländska Wevers Sport valde att bli officiell leverantör kändes det ändå som att Polo fortsatt skulle kunna leverera segrar. Nu böjar det dock glesna mellan VW-loggorna i WRC och ERC medan bilen fortfarande är både populär och uppskattad i nationella mästerskap. Senast en Polo vann i WRC var för 18 månader sedan i händerna på Teemu Suninen och då på hans hemmaplan i Finland. Trots att VW inte längre uppgraderar Polon hänger den ändå med dagens nyare Rally2-bilar vilket är ett tydligt bevis på hur bra bilen var redan från början. Nu har även Wever Sport börjat uppgradera under R5-reglementet avslöjar chefen Erik Wevers till DirtFish. 

-Vi har några saker att göra med motor och fjädring som vi fortsatt jobbar med. 

Något som gör detta lite enklare är att mycket av delarna i en R5/Rally2-bil kommer från externa leverantörer. Vilket i klartext betyder att mycket av det som sitter i 2023-bilar, är samma grejor som även kan användas i Polon.

– Motorn ligger till exempel väldigt nära den Škoda använder, förklarar Wever.

 Foto: Lollo

Sverige har hårdsatsande GK Door Team valt Polo som bil för Chribbe Haglund, Lars StugemoPatrik Flodin och för Nyköpings Mikael Jakobsson som gör asfaltdebut i Hörby på söndag, 

*

Däremot finns ingen Polo hos estländska RedGrey Team som fram till nu ägts gemensamt av Ott Tänak och f-d WRC-föraren Markko Märtin.

 Foto: RedGrey Team

Samarbetet började 2019 men då hade Märtin själv drivit företaget i många år. Nu är detta dock avslutat beroende på att Märtin helt lämnar rallysporten och besökte inte en enda VM-tävling under fjolåret. Beslutet är inget som ska påverka det Tallinn-baserade teamet lovar Tänak. Tvärtom menar han och pekar på att man anställt mer personal under 2023.

Precis som att tävlingsledningen i SMK Hörby dagarna före att anmälan stängde var bekymrade över de få anmälda till SM-premiären på söndag råder liknande känslor i Hässleholms MK. Valborgsmässoafton (30 april) är det tid för Hässleholms GP som annonseras ut som ”Nordens största Rallytävling på asfalt” men som idag bara har 30 anmälda.

 Foto: Tommy Svensson

Ett problem som en del pekat på är att anmälningstiden går ut före att ”Bilmånsson Rallysprint” avverkats. Med detta i tankarna nu klubben beslutat att förlänga anmälningstiden till den 18 april utan extra avgift. Enda kruxet är att man inte kommer med i programmet om anmälan inkommer efter den 14 april som är ordinarie anmälningslut.

 Dessutom är det full återbetalning vid avanmälan fram till 25/4, hälsar Mikael Björnsson i tävlingsledningen.

*

Gjorde en snabbkoll på antalet anmälda till Midnattssolsrallyt vs. nykomlingen Rally Uppland som körs någon vecka senare i juli. En sak verkar solklar, att förare av historiska rallybilar är tämligen okänsliga för ekonomiska realiteter. För att köra MSR vill arrangören ha 16 000 kronor där det visserligen ingår ”* Lunch vid uppehåll torsdag, fredag, lördag för förare och kartläsare * Middagsbuffé vid etappuppehållen torsdag, fredag för förare och kartläsare * Prisutdelningsbankett till för förare och kartläsare” och då för en bana på elva mil specialsträcka. Rally Uppland är visserligen runt två mil kortare (93 km) men är också billigare och det skiljer 10 000 kronor till Tierps fördel. Ändå håller MSR sitt grepp om ”klassikerna” och har idag 79 anmälda mot  upplänningarnas 19 ”gammelbilar”…

*

Idag har det varit lite av ”multitasking” med huvudet fullt av tankar kring helgens SM-tävling. Som om detta inte skulle räcka så börjar även den ”58:e TV-Svängen” pocka på uppmärksamhet. Igår var det exakt en månad kvar innan alla tillståndspapper ska finnas hos Länsstyrelsen och därför var det idag läge för årets runda till ”mina” vägföreningar och dess ordförande. Inte en enda av dessa fanns hemma utan det blev till att snurra runt i Mellanskåne för att få påskrivet. En höll på att fälla träd i sin skog, en annan jobbade med traktorn ute på ett fält och den tredje och sista tog jag på volley på väg till påskfirande. Nu är dock tillstånden klara och en sak har alla som skrev på gemensamt, sin positiva syn på både SMK Hörby och vår sport…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *