Tar PG över Flodins ratt i S200 Fiestan, SBF förlorade tvisten och en överlevande Renault!

Blir det den enes död den andres bröd vad gäller rallyframtiden för Patrik Flodin och PG Andersson? Frågan känns berättigad då Värmlands Folkblad i dag avslöjar att Petter Solbergs eget team PS Enginering låtit SWRC-tvåan PG testa teamets Super 2000 Fiesta. Vad jag vet samma Fiesta som Flodin kört vid ett par tillfällen i år…
Till VF säger PG.
– Mitt livs chans!
I sammanhanget figurerar Hankook som vill ta sig in i WRC 2014 men vad detta betyder för PG verkar oklart. Klart är att varken han eller Petter vill betala för någon satsning med Fiestan och då är frågan, om Hankook är sugna på att öppna börsen? Oavsett vilket, så verkar detta inte positivt för Flodin som jag ser det.
Verkar som att VW-teamet känner sig allt mer pressade av omgivningens förväntningar på WRC-nykomlingarna. Hela tiden förklarar Ogier & Co att omgivningen inte får ha allt för stora krav på nya Polon och väntar man sig segrar direkt är man helt ute och cyklar. Nu sänker även Latvala ribban och säger till wrc.com.
– Vi måste vara realister och inte pressa oss för mycket.
– Att tro att jag ska ta min tredje seger i Rally Sweden t.ex är att förvänta sig allt för mycket…
Även om de fem svenska testdagarna för VW Motorsport verkar ha fungerat bra menar Latvala.
– Du kan testa hundratals mil men när du kommer ut på tävling är det en helt annan sak!
Mer WRC-nytt och då från Tyskland. ADAC Rally Deutschland i augusti byter för första gången ut Trier som startplats och ny stad för detta blir Köln. Dock går sträckorna i stort sett i samma område som tidigare.
Då förlorade Svenska Bilsportförbundet striden mot Marknadsdomstolen och tvingas nu att följa utslaget mot ett vite på en mille. Bråket gäller om SBF-anslutna tävlande och funktionärer har rätt att delta i andra tävlingar än de som arrangeras av SBF. Nu har MD slagit fast att detta är i allra högsta grad tillåtet vilket många nu fruktar (finns säkert även de som hoppas) kommer att ställa till stora problem i framtiden. Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattson är t.ex även orolig att att domen kan ställa det för fler idrotter i förbundet.
Nu delar jag inte riktigt oron åtminstone inte ur rallyperspektiv för den som tror att rallyarrangörer skär guld med täljeknivar är helt fel ute. Chansen att någon konkurrerande arrangör därför startar en egen ”DM-serie eller cup” med andra regler läs ”mjukare” bedömer jag som minimal. Istället är det nog mer på ”arenasidan” som där kan dyka upp allehanda lycksökare men även där verkar ekonomin vara ett tungt kapitel. Inte direkt någon ”kioskvältare” när det skrivs om racingbanor med ekonomiska problem.
Allvarligare är nog då faktumet att MD även vill likställa ideella föreningar med företag och så här skriver man ” Därmed är föreningarna att anse som företag i konkurrensrättslig mening, trots att föreningarna inte har vinstsyfte utan är ideella.”. Detta kan verkligen ställa till det framöver!
Nu kan alltså STCC skriva under avtalet med SBF eller väntar man på att någon annan arrangör ska locka med bättre villkor. Hur som helst har man presenterat tävlingskalendern för 2013.
3-4 maj Ring Knutstorp
7-8 juni Solvalla, Stockholm
28-29 juni Göteborg City Race
12-13 juli Västkustloppet, Falkenberg
9-10 augusti STCC Airport Race Östersund
23-24 augusti Kanonloppet, Karlskoga
6-7 september Tierp Arena
20-21 september Mantorp Park.
I dag körde jag ikapp en riktig överlevare, en vit Renault 5 GTE i fint bruksskick. Bilen verkade vara helt original och märkligt nog helt rostfri. En Renault från slutet av åttiotalet utan rost, låter nästan som en julsaga men jag svär det såg faktiskt så ut.
Visst blir man lite nyfiken på hur just den här Renaulten klarat sig från rost och ännu värre, klåfingriga 18-åringar med plast och spolierambitoner? För mig har aldrig Renault varit något val, men när jag såg den här vita så fick jag lite ”vill ha begär”. Kan det vara en föraning som förr när tomtar och vättar tittade fram när julen närmade sig…

4 svar på “Tar PG över Flodins ratt i S200 Fiestan, SBF förlorade tvisten och en överlevande Renault!

    1. Hej.
      Se där, en nyhet för mig. Spännande så klart, men visst vore det roligare med Patrik i en riktig värsting i WRC eller WRC 2…
      God Jul
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *