Adam och Valentin gjorde succé i ”Lausitz”, Volvo-trio toppade i Nässjös pubilkfest, MK Ratten först ut med vinterrally och ny kartläsare åt ”JML” i Portugal.
Succé!
Något annat ord än detta finns inte för att beskriva Adam Grahn och Christoffer Bäcks övergång från Ford Fiesta Rally3 till nya Skoda Fabia Rally2. De två totalsegrarna på hemmaplan var så klart bra, men i jämförelse med att bli fyra i svintuffa ”ADMV Lausitz Rallye” förbleknar dom minnena.

Rallyt i Boxberg som även var final i tyska mästerskapet är välkänt för sina utmanande sandiga sträckor, något som Skoda #14 bemästrade med toppbetyg. Tre andra tider på de tio sträckorna och i princip aldrig sämre än femma, visar hur snabbt Adam utvecklats från skånsk talang till fullfjädrad rallyvinnare, med stöd från proffsiga och värmländska JC Raceeknik.

Stora tidskillander i rallyt och vinnaren från Polen, Jakub Matulka hade över en minut ner till tvåan, rutinerade hemmaföraren Matthias Kahle. Han i sin tur hade lite tajtare bak då Armin Kremer bara var 13 sekunder långsammare. Adam och Christoffer var lite över två minuter bak Matulka, men var över 40 sekunder snabbare än JC Raceteknik-kompisarna Jens Hvaal/Stig-Rune Skjaermoen. Skoda dominerade rallyt totalt och på ”Topp-10” körde de sex främsta alla tjeckiska bilar. Bästa icke-Skoda var polacken Daniel Chwist som sjua med Toyota Yaris GR Rally2.

Den blågula succén fullbordades av Dalbys VEC-par Valentin Mårtensson med Kullings-kartläsare Catalina Floberg. Sex sträcksegrar gav ett betryggande avstånd till klasstvåan och likaså flitig i Volvo Euro Cup, Stefan Haberland/Sabina Rieck. Långt över fem minuter skilde de båda Volvo 940:erna åt.
–Ett magiskt rally som är mer ett överlevnadstävling än något annat och kommer aldrig mer klaga på vägarna i Sverige efter denna tävling. Perfekt avslut på säsongen och nu är där många timmar i garaget då bilen ser ut som kriget, konstaterar ”Valle”.

*
I Nässjös grandiosa säsongsavslutning ”Novemberskölden” var det en trio Volvo-åkare som stal det mesta av föreställningen med sina 230 startande.

Till slut blev det hemmaåkaren och vana vinnaren i ”Skölden” Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl som drog det längsta strået. Fyra sekunder efter hamnade fixstjärnan med ”Gula Faran”, Karlskronas Tim Liljegren/William Fundin.

Den gula 240.an var sedan 1,6 sekunder snabbare än Gullabos Isak Arvidsson/Victor Svensson. Noterbart är att både Tim och Isac är B-förare.

Bäst utan Volvo blev totalfyran Victor Karlsson/Thomas Gustavsson, Vimmerby och Toyota men med rejält avstånd till toppen, över 40 sekunder.

I 27 bilar stora C-Förare Grupp E bröt bara ett enda ekipage medan Vimmerby-duon Ludvig och Bengt Johansson i sin blå Golf var snabbast av de 26 som fullföljde. 2,2 sekunder efter hamnade Vetlandas Mikael Fransen/Niklas Nilsson.

Lite färre i samma klass för A/B-förare (14 bilar) men lika många som bröt, alltså en enda. Här gjorde Kristianstads publikfriare Johan Kastenman lite smygcomeback efter sin tunga trädkrasch i fjolårets TV-Svängen. Den här gången satte han Johan Svensson i dotterns Volvo 940 och något problem att anpassas sig till denna ”något motorsvagare” variant hade inte ”The two Johans” utan slutade tvåa i klassen. Elva sekunder snabbare var dock Kullings-Audin med Hans Andreasson/Roger Hägg.

Som alltid i Bilsport Rallycup var VOC/Grupp F populärt och att SM-vane Robin Liljegren/Nathalie Nilsson skulle bli svårslagen anade nog alla. Dock bjöd Vetlandas Robin Thörnberg/Christoffer Johansson hårt motstånd till Karlskrona-BMW:n och var endast sju sekunder bak. Än jämnare om andra placeringen då Daniel Suvala, Nyköping med meriterade Nässjö-kartläsaren Torbjörn Carlberg var minimala 0,1 sekund långsammare.

I C-klassen var det jämnt mellan slutlige vinnarna Maximus Joge/Janne Blom, från Finspång och tvåan Ludvig och Peter Fransson från Vimmerby. Fyra sekunder skilde i mål.

Åmål-triumf i Appendix K för äldre bilar där Sven Kim Sevius/Jonas Karlsson tog ”Kutryggen” eller Volvo PV till seger före något modernare Volvo 164 med smålänningarna Urban och Alfred Westerström. Dubbelt Opel i den nyare klassen med Manta i topp innehållande Markus Andersson/Kenneth Markusson ända uppe från SMK Hälsinge. Sex sekunder efter hamnade Ydres Ascona-åkare Peter Jonasson/Åke Karlsson. ”240-klassen” vanns som väntat av Vimmerbys Morgan Olsson/David Johansson före Mats Lundholm/Cindy Brüggemann, Tjust.

Som vanligt bjöd Nässjö MK på en väldigt uppskattad tävling som även lockade stor publik till de fyra sträckorna. Lite över 30 av de tävlande tvingades bryta men dessbättre bara anmärkningsvärt nog endast en för avåkning, resten angav ”Tekniskt fel”…
Övriga klassegrare i ”Novemberskölden”: Ungdom: Eddie Ramirez Eriksson/Marcus Johansson, Nässjö MK Golf– Grupp H Classic: Jörgen Andersson/Rickard Adelind, Höglandets MS Volvo – C2WD: Fredrik Gustavsson/Pär Johansson, Jugnerligan RC Volvo – 4WD: Simon Wagnström/Emil Carlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi.
*
När vi nu sätter punkt för säsongen är det faktiskt bara drygt två månader fram till att vintersäsongen drar igång. Först ut är MK Ratten med ”Finnskogsvalsen/HelmiaRallyt” den 17 januari. Här bjuder tävlingsledare Anders Gustavsson med kamrater på nästan 20 mil rally varav knappt hälften är de åtta specialsträckorna som alla körs en gång. Torsby-klubben erbjuder även rek och egna noter om man av någon anledning inte vill köra efter de som Patrik Barth skriver.

Hårdsatsande Volvo Euro Cup har precis som i är premiären i Värmland och har sällskap av 1300 Rallycup. I år har totalt 51 Volvo-ekipage kört i Ted Malms egen ”baby” och målsättningen för 2026 när även ”GruppH” släpps in, är nu högre berättar Ted.
–Vi siktar på att nå 70 VEC-startande i premiären i Torsby, tror ni det är galet eller möjligt? Kanske både och…
Om målsättningen uppfylls, lottas en fri startavgift ut hälsar Ted. Redan är han med fru Katharina anmälda och så även totalt fyra Volvo-åkare trots att det återstår mer än två månader innan anmälan stänger.
*
Inte riktigt lika alerta som MK Ratten är SM-arrangörerna Sandviken och Östersund som å andra sidan har nästan en månad ytterligare till sina tävlingsdatum (6-7 februari respektive 27-28 februari).
*
Ibland blir det som vi säger i Skåne ”litta ihooparört” alltså lite rörigt även längst upp i rallyträdet. Detta har Jari-Matti Latvala fått erfara som tänkt stå över finalen i ”ERC Historic” då han hoppats redan före detta, ha säkrat guld i serien. Men med två brutna tävlingar i sin Toyota Celica tvingas han ändå till Portugal och har nu sökt och fått beviljad permission från Toyota Gazoo Racing som samma helg är i Japan för WRC-tävlande. Där blir det åter Juha Kankkunen som får ansvaret och dessutom snor han med sig Latvalas ordinarie kartläsare Janni Hussi.

Ny i Celican blir 31-årige Topi Luhtinen som normalt hör till i Toyotas utvecklingsprogram där han är kartläsare åt olika japanska förare. Hussi däremot åker till Japan för att göra ”grusnoter” åt Takamoto Katsuta. Leder ERC Historic gör polacken Maciej Lubiak före britten Will Graham och så med Latvala på tredje plats. Matematiken för ”JML” är enkel, seger om det ska bli en ny guldfest i Jyväskylä.